Kontaktinformation
Enheten för intern kommunikation och ledningsstöd, internkommunikation@slu.se. Ingår i kommunikationsavdelningen.
Vid universitetet finns många olika kanaler att använda för den interna kommunikationen. Här får du en översikt.
Har du något som du vill kommunicera internt? Vilka vill du nå och vad vill du uppnå? Fundera på det först, och se därefter vilken/vilka kanaler som kan passa bäst för ditt syfte.
Beskrivning: Anslagstavlor av traditionell modell är fortfarande mycket användbart. På SLU finns de oftast på varje institution eller avdelning. Utskrivet material kan även läggas ut som lösblad i t.ex. lunchrum ("flyers").
Anslagstavlorna och de digitala informationsskärmarna kompletterar varandra, där anslagstavlorna kan vara lättare och mer tillgängliga att använda.
Målgrupp: Anställda och studenter. I viss mån externa besökare.
Kriterier/riktlinjer: Anslagstavlorna kan användas för information både om vad som är på gång i närområdet och om SLU:s verksamheter i landet.
Flyers lämpar sig främst för ortsinformation, t.ex. seminarier.
Förutsättningar: Även externa samverkande parter kan sätta upp information, t.ex. restauranger, kollektivtrafik eller fastighetsägare. Tänk på att plocka ned det du satt upp när det inte längre är aktuellt. Det kan behöva finnas en ansvarig person som ser över och rensar tavlan då och då.
Också överblivna flyers ska plockas bort från bord, bänkar m.m. när de inte längre fyller någon funktion (innehållet är passerat och/eller de flesta har sett dem och ingen läser längre), lämpligen av den som lagt ut dem.
Beskrivning: En blogg är en webbplats där du publicerar inlägg i kronologisk ordning. Andra kan kommentera och ställa frågor om dina inlägg och du svarar på kommentarerna.
SLU ger anställda, forskare och studenter möjlighet att blogga via universitetets egen bloggportal blogg.slu.se. Använd gärna den istället för externa alternativ. Portalen drivs med bloggverktyget Wordpress.
Målgrupp: T ex medarbetare inom din enhet/institution/fakultet, forskningskolleger och presumtiva studenter.
Vem kan använda: Anställda, forskare och studenter.
Kriterier/riktlinjer: Här finns anvisningar och saker att tänka på för dig som vill börja blogga i SLU:s namn internt.slu.se/stod-service/admin-stod/kommunikation/kanaler/bloggar/.
Då ska kanalen inte användas/alternativ:
Vill du inte tillåta kommentarer på bloggen rekommenderas att du istället publicerar dina texter som krönikor på någon annan del av SLU:s hemsida eller som ett nyhetsbrev.
Kontakt, hur gör man:
Vill du starta en SLU-blogg? På internt.slu.se/stod-service/admin-stod/kommunikation/kanaler/bloggar/ finns den information du behöver.
Beskrivning: På Facebook kan man använda sig av tre olika typer av grupper:
Läs mer om sekretess i de olika grupperna: https://www.facebook.com/help/220336891328465#What-are-the-privacy-options-for-groups
SLU har också Facebooksidor som är helt offentliga och externt riktade. De lämpar sig inte för intern kommunikation och beskrivs därför inte här.
Målgrupp: Interna målgrupper, som kan vara avgränsade enheter som t.ex. en institution, studenter inom ett program, en forskargrupp.
Kriterier/riktlinjer: Om man vill skapa en facebookgrupp för interna behov bör man noga tänka igenom vilken målgruppen och syftet med gruppen är och vilken typ av information som ska finnas där. En facebookgrupp för intern information bör vara sluten eller hemlig. Publicera aldrig myndighetsinformation, som t ex personuppgifter och annan viktig/känslig information på Facebook.
Då ska kanalen inte användas: Om andra lösningar är tänkbara för interna kommunikationsbehov ska man överväga vad en Facebookgrupp tillför som övriga lösningar inte gör. Alternativ kan vara medarbetarwebben, Skype eller Sharepoint (virtuell arbetsplats). Facebook är inte en lämplig kanal för att dela dokument eller publicera myndighetsinformation som t ex personuppgifter och annan viktig/känslig information.
Kontakt, hur gör man:
Beskrivning: Informationsskärmar finns i många av våra byggnader på campusområdena. En utredning som gjordes 2015 rekommenderade PlayIpp som standardlösning för all nyinstallation av digital skyltning på SLU.
På PlayIpp-skärmar går det att visa ett flertal filformat, t.ex. pdf, ppt, mp4 m.m. Andra typer av skärmar kan vara mer begränsade, se vidare nedan under respektive campus.
Målgrupper: Studenter, anställda och externa besökare.
Kriterier/riktlinjer: De digitala informationsskärmarna kan ge information om vad som är på gång och ge god service till dem som vistas i huset.
Det kan också finnas behov av att visa information från angränsande verksamheter, t.ex. restauranger, kommunaltrafik eller fastighetsägare.
När informationsskärmar inte ska användas: kanalen ska inte användas om målgruppen är snävare än anställda och/eller studenter i respektive hus.
Kontakt/rutiner:
Ultuna
Ulls hus och undervisningshuset
VHC
MVM-huset
Biocentrum
Ekologicentrum
Lövsta forskningscentrum
Skara
Alnarp
Alnarpsgården – endast kursinformation och Aulan, Agricum.
Umeå, Skogishuset
Beskrivning: Ett internt event kan vara en fakultetsdag, en avdelningsdag, en samling med personalen före en termin startar eller ett större möte som kan vara återkommande men med långa mellanrum, till exempel årligt. Eventet är något festligt och som bryter vardagen.
Se till att bestämma syftet med eventet. Är det för trivsel, vidareutbildning eller något annat?
Målgrupp: De medarbetare som tillhör den grupp av människor som eventet riktar sig till.
Fördelar: Man kan göra väldigt mycket på ett event. Det finns mycket att vinna när det gäller personalens trivsel, sammanhållningen på en avdelning eller effektiviteten i arbetet. Möjligheten till personliga möten är en stor fördel.
Nackdelar: Att arrangera ett event innebär som regel mycket arbete, ofta mer än vad man tror. Se därför till att de personella resurserna finns så att ett fåtal medarbetare inte får dra ett alltför tungt lass.
När använda/kriterier/exempel: Planera och genomför ett event för att göra något festligt, något som bryter av mot vardagen.
När ska event inte användas: Genomför inte ett event om det inte finns tillräckligt med tid för planering eller information.
Kontakt, hur gör man: God planering och framförhållning är A och O för att genomföra ett lyckat event. Det går alltid att fråga kolleger som har erfarenhet.
Beskrivning: På medarbetarwebben (MW) finns en huvudingång/flik som kallas Riktade sidor, med information speciellt riktad till avgränsade, interna målgrupper. En sådan målgrupp är medarbetare vid respektive fakultet. Under Riktade sidor finns interna fakultetssidor som ska innehålla information riktad enbart till fakultetens medarbetare och vara anpassad för dessa besökare.
Internkommunikation@slu.se och medarbetarna på verksamhetsstöd på fakulteten är ansvariga för de interna fakultetssidorna.
Målgrupp: Anställda vid respektive fakultet.
Kriterier/riktlinjer: Sidorna ska fungera som en ingång på webben för att medarbetarna ska hitta relevant information som rör det dagliga arbetet som inte rör hela SLU. All väsentlig fakultetsspecifik information som rör medarbetarna ska finnas tillgänglig via fakultetssidorna.
Förutsättningar: Kännedomen om vad som går att hitta på de interna fakultetswebbarna är möjligen lite ojämn, så viktig information kan med fördel spridas som länkar i mejl eller nyhetsbrev.
Användaren behöver aktivt besöka sidorna för att ta del av informationen där, och informationen kan därför behöva stöttas av andra kanaler för att nå god spridning. Fakultetsspecifik information som går ut t.ex. via mejl får gärna länka till informationssidor på MW, dels för att minska mängden information i e-posten och dels för att öka kännedomen om fakultetssidorna på MW.
När inte använda: Ingen dubbelpublicering får ske. I de fall central information finns ska fakultetssidorna länka dit.
Kontakt/hur gör man: Kontakta internkommunikation@slu.se om du ser att något behöver publiceras på de interna fakultetssidorna.
LTV: https://internt.slu.se/riktat/interna-fakultetssidor/ltv/
NJ: https://internt.slu.se/riktat/interna-fakultetssidor/nj-fak/
S: https://internt.slu.se/riktat/interna-fakultetssidor/s-fak/
VH: https://internt.slu.se/riktat/interna-fakultetssidor/vh-fakulteten/
Beskrivning: De interna nyheterna ingår i publiceringsverktyget för SLU-webben och är en funktion för att kommunicera med medarbetare vid SLU. Medarbetarwebbens (MW) nyheter kan läsas av alla. Nyheterna kan publiceras på startsidan och/eller på enhets- eller projektnivå.
Under fliken Nyheter på Medarbetarwebben får du en överblick av våra interna nyheter uppdelat på nyheter för alla medarbetare, fakulteter, för lärare och studierektorer, för doktorander och för forskare. Dessa nyheter kan du dessutom få i en RSS-prenumeration så att artiklarna kommer direkt till din Outlook för Windows.
Kategorin/taggen som nyheten publiceras under avgör placeringen. Reflektera alltid över när du taggar en nyhet: Berör detta verkligen alla medarbetarna eller alla på en fakultet eller bör jag enbart tagga t.ex. berörda institutioner/enheter/personalgrupper. Ibland hamnar nyheten lite "fel" och då kan internkommunikation@slu.se komma att redigera din nyhet.
Målgrupp: anställda vid SLU.
Vem kan använda: alla webbpublicerare kan publicera nyheter. Var nyheten visas styrs av vilka kategorier/taggar som webbpubliceraren väljer. Publicering av nyheter på startsidan ska alltid godkännas av internkommunikation@slu.se först.
När använda/kriterier/exempel: när man har behov sprida information om som behövs i arbetet eller interna händelser som berör många, t.ex. styrelsebeslut (policydokument), förändringar i avtal, utmärkelser etc.
När inte använda/alternativ: Interna nyheter kan ofta bestå av relativt kort information och länka vidare till dokument/andra webbsidor. Längre artiklar, fördjupningar, personporträtt ska hellre publiceras på Vårt SLU.
Nyheter som publiceras på externwebben (EW) ska som regel inte publiceras på MW, enligt nuvarande riktlinjer. Alla anställda förutsätts hålla koll på nyheterna själva på både EW och MW.
Kontakt/hur gör man: internt.slu.se/riktat/administrativa-roller/webbpublicerare/episerver/sidtyper/nyhetsartikel/
Kommentar: Interna nyheter ska finnas på både svenska och engelska i de fall det är relevant.
Beskrivning: Det interna kalendariet ingår i publiceringsverktyget för SLU-webben och är en funktion för att dela information. Medarbetarwebbens (MW) kalendarium är öppet för alla att läsa. Händelser kan visas på olika nivåer, på MW:s startsida, eller på enskilda enheter.
Målgrupp: alla vid SLU.
Vem kan använda: alla med behörighet i publiceringsverktyget. Undantaget är disputationer/lic-föreläsningar, som bara ska läggas in på fakultetskanslierna.
När använda/kriterier/exempel: när man har behov av att sprida information om interna händelser som berör många.
När inte använda/alternativ: Kalendariet ska inte användas för händelser som bara berör ett fåtal personer. MW-kalendariet ska inte användas för externa händelser, om inte någon SLU-are är med som föredragshållare el dyl. Händelser som finns i det externa webbkalendariet bör inte även publiceras på MW, som regel. Disputationer exempelvis ska inte visas på MW:s startsida, utan hör hemma på externwebben.
Kontakt/hur gör man: internt.slu.se/riktat/administrativa-roller/webbpublicerare/episerver/skapa-floden/skapa-kalendarium/
Beskrivning: Medarbetarwebben (MW) är de anställdas plats att hämta och förmedla information och tjänster som behövs i arbetet. Startsidan består av en mer statisk del, med huvudingångar till informationssidor, tillgång till generella verktyg och system, genvägar till support samt knappar med genvägar till de mest använda verktygen eller tjänsterna.
I den mer föränderliga delen finns som regel interna nyheter, internt kalendarium och utrymme för puffar (bildknappar) för olika aktualiteter. Det är där som det finns möjlighet att använda MW-startsidan som en kanal för intern kommunikation.
Vid behov går det även att lägga in fler fält på sidan, t.ex. i samband med hedersdoktorsföreläsningar eller andra aktualiteter som behöver extra utrymme. Strävan är att hålla startsidan så kort som möjligt för att minimera behovet att skrolla på sidan.
Interna nyheter och kalendarium beskrivs under egna rubriker på denna sida, här beskrivs puffarna.
Målgrupp: alla anställda
Vem kan använda: puffarna görs som bildknappar i webbpubliceringssystemet Episerver, och läggs upp av huvudredaktören för medarbetarwebben i första hand. Alla anställda kan föreslå bildknappar.
När använda/kriterier: när man vill visa upp något som kan vara intressant för många anställda, och som man kan behöva lyfta lite extra, som ett komplement till andra kanaler som också använts. Det måste finnas en webbsida med mer information att länka till från puffen.
Exempel: nomineringar av olika slag (pedagogiska priset, förtjänstmedaljerna), deadlines för ansökningar, events. Rektorsbloggen och Vårt SLU har fasta puffar för att hjälpa anställda att hitta dem.
När inte använda/alternativ: puffarna bör inte användas för saker som är intressanta för endast ett fåtal personer.
Kontakt/hur gör man: föreslå en puff genom att mejla internkommunikation@slu.se. Bifoga en användbar bild (minst 880x660 px), förslag till rubrik och en kort text (30 respektive max 125 tecken inklusive blanksteg) samt url till sida att länka till från puffen. Puffar kan göras både för svenska och engelska startsidorna.
Beskrivning: en möjlighet att skicka ut mejl på bred front till alla SLU-anställda, från adressen alla.sluare@slu.se.
Målgrupp: alla SLU-anställda, oberoende av befattning
Vem kan använda: behöriga redaktörer, i första hand på kommunikationsavdelningen
När använda, kriterier:
Exempel: säkerhetsvarningar, akademiska högtider, nomineringar, stora event inom universitetet, uppmaningar om fakturahantering, avtal om ny resebyrå osv.
När inte använda: ska inte användas i stället för att kommunicera på andra sätt, t.ex. lägga ut information på webben, utan är ett komplement att använda vid behov. Ska inte användas som kanal för att informera om resultat av nomineringar.
Alternativ: nyhet eller kalenderhändelse på medarbetarwebben
Kontakt/hur gör man: Fundera först på om ditt budskap stämmer med kriterierna ovan och bör skickas ut på alla-sluaremejlen. Se också till att det finns information på SLU-webben att länka till i mejlet. Ta därefter kontakt med internkommunikation@slu.se i god tid innan mejlet behöver skickas ut.
För att få bästa effekt av ett utskick bör det vara minst fyra dagar mellan utskick och det utskicket handlar om. Kommunikationsavdelningen behöver två dagar för handläggning.
Ditt mejlade underlag ska innehålla:
Beskrivning: en möjlighet att skicka ut mejl på bred front till alla SLU-anställda på en huvudort, från någon av adresserna uppsala-alla@slu.se, skara-alla@slu.se, alnarp-alla@slu.se, umea-alla@slu.se.
Målgrupp: alla på någon av huvudorterna, oberoende av befattning
Vem kan använda: behöriga redaktörer för de olika adresserna, i första hand på kommunikationsavdelningen eller särskilt utsedda på orterna
När använda, kriterier:
Exempel: event på campusområdet, händelser på orten, efterlysningar osv.
När inte använda: bör inte användas i stället för att kommunicera på andra sätt, t.ex. lägga ut information på webben. Är ett komplement att använda vid behov.
Alternativ: nyhet eller kalenderhändelse på medarbetarwebben
Kontakt/hur gör man: Fundera först på om ditt budskap stämmer med kriterierna ovan och bör skickas ut på ortsmejllistan. Om möjligt se till att det finns information på SLU-webben att länka till i mejlet. Ta därefter kontakt med:
alnarp-alla@slu.se: anette.neldestam@slu.se
skara-alla@slu.se: vanja.sandgren@slu.se
umea-alla@slu.se: servicecenter@slu.se
uppsala-alla@slu.se: marten.granert@slu.se
Beskrivning: Färdiga mejllistor till olika enheter finns att hämta i Idis (identitetskatalog). Även i Outlook finns e-postlistor till roller, yrkesgrupper och organisatoriska enheter, exempelvis prefekter, doktorander, fakulteterna, institutioner, administrativa avdelningar. Dessutom har fakulteterna ibland egna listor, liksom institutionerna och andra enheter. Läs mer här om sändlistor vid SLU.
Målgrupp: Anställda med en gemensam befattning/roll eller inom samma organisatoriska enhet.
Vem kan använda: Alla medarbetare har tillgång till dessa listor, men utse gärna vilka personer som ska få skicka inom den egna organisationen. Använd inte en större grupp än meddelandet kräver.
När använda/kriterier/exempel: När du snabbt vill nå en viss målgrupp av medarbetare.
Tänk på att tillämpa den grafiska profilen, även i interna mejl. Det är typsnittet Arial som gäller, och det finns riktlinjer att följa för signaturen.
När inte använda/alternativ: Tänk på att innehållet ska vara relevant för mottagarna, och att inte mejllistorna ska förlora i värde.
Alternativ: Är gruppen geografiskt samlad kan det vara trevligare och mer effektivt att ha ett möte och träffas personligen. Digitala möten fungerar också bra, via Teams eller Zoom. Kanske det fungerar med att publicera en nyhet på webben? Eller både och. Tänk inte bara mejl för att det är enkelt. Bredda ambitionen med fokus på målgrupp och effekt.
Kontakt/hur gör man:
Observera att grupper i Outlook behöver administreras för att hållas uppdaterade, så kontrollera gärna att vald grupp når alla som du tror.
Frågor om e-postlistor besvaras av IT-stöd: support@slu.se, 018-67 66 00
Beskrivning: Ett möte kan vara upplagt som ett informations-, diskussions- eller beslutsmöte. De olika typerna av möten ställer olika krav på uppläggning.
Fördelar: Det finns många fördelar med att anordna ett fysiskt möte där deltagarna sitter tillsammans. Kommunikationen mellan deltagarna är ur teknisk synpunkt helt oproblematisk, och det kan vara ett enkelt sätt att uppnå resultat och trivsel.
Personliga möten, med allt från två till hundratals deltagare, kan vara ett väldigt effektivt sätt att kommunicera och skapa sammanhållning.
Personliga möten är ett oslagbart sätt för en chef att kommunicera med sina medarbetare. Medarbetare sätter högt värde på det personliga mötet med sin chef, så i den mån det går att använda är det oftast den bästa kommunikationskanalen.
Nackdelar: Eftersom SLU har medarbetare på många orter i Sverige kan det innebära mycket resande för att vara med på fysiska möten, med höga kostnader och klimatbelastning som resultat.
När inte använda/alternativ: Kanske går det att avhandla det tänkta mötets flesta punkter i en mindre krets och inte kalla till ett större möte. Eller använda en annan informationskanal. Om det t.ex. främst handlar om ren information kan mejl ibland vara ett alternativ.
Hur gör man, stöd/manualer: Det finns all anledning att se över rutinerna då man anordnar ett möte. Här är några punkter:
Beskrivning: Digitala möten är ett bra komplement till de fysiska mötena, särskilt med tanke på att verkamheten inom universitetet är så spridd i landet. Tänk dock på att inte ha för långa möten, och om detta ändå är nödvändigt, håll regelbundna pauser. Planera gärna också för varierade möten med inslag som diskussion i mindre grupper, workshops etc.
Det finns olika kanaler för digitala möten på SLU: Zoom, Teams och videokonferens.
Vid Zoom och Teams-möten sitter deltagarna uppkopplade vid sina datorer och kommunicerar med varandra via headset och kamera på datorn. Ibland kan några deltagare sitta samlade på samma plats och se de andra deltagarna på tv- eller datorskärmar. Möten via Zoom och Teams kan alla bjuda in till själva via Outlook.
Vid videokonferens kopplas olika mötesrum till varandra, och deltagarna sitter runt bord och kommunicerar via en kamera och mikrofoner i rummet. Möten med videokonferens beställer man av AV-stöd, se nedan.
Målgrupp: Medarbetare som behöver mötas trots placering på olika orter i landet.
Fördelar: Den stora fördelen är att deltagare slipper resa till mötet, med mindre tidsåtgång, lägre kostnade och minskad klimatbelastning som följd. Det är också en stor fördel att använda när det gäller andra omständigheter som vi inte kan påverka, som till exempel vid coronapandemin.
Nackdelar: Vid möten där flera deltagare deltar via en skärm kan små saker störa kommunikationen väldigt mycket. Det kan ta tid att få igång tekniken så planera in tid för att komma igång. Om man måste lägga tjugo minuter på att få kontakt med alla deltagare får mötet inte någon bra start.
Vem kan använda: Alla anställda.
När använda/kriterier/exempel: Digitala möten lämpar sig bäst
När inte använda/alternativ: När det är mer komplicerade eller känsliga ämnen på agendan.
Hur gör man, stöd/manualer:
Ska alla deltagare ansluta sig till mötet via Teams eller Zoom, är det enkelt att anordna ett sådant möte själv via mötesfunktionen i Outlook.
Kontakta AV-stöd om du behöver hjälp: support@slu.se, 018-67 6600 tonval 2.
Tips:
Beskrivning: Nyhetsbrev kan produceras i vanligt mejl, som text- och bildfil i Indesign, Word eller annat program eller i ett särskilt verktyg för nyhetsbrev, t.ex. Ungapped.
SLU använder verktyget Ungapped för att skapa och skicka ut externt riktade digitala nyhetsbrev. Läs mer här.
Tekniken bygger på att man publicerar en text i Ungapped och länkar till en sida på SLU-webben för att läsa resten. Nyhetsbrevet skickas ut i mejl som är formgivet efter mall med texter och bilder i olika moduler.
Målgrupp: Olika interna och externa målgrupper
Fördelar: En stor fördel med Ungapped är att man kan ha många bilder och ett snyggt layoutat utskick. Det är även lätt att länka till webbsidor och filmer och få statistik på hur många som öppnar brevet och klickar på länkar. Det går att lägga in i Facebook för ytterligare (extern) spridning. Går att öppna i mobiltelefon och på platta.
Nackdelar: Går inte att skriva ut innehållet i sin helhet när brevet har länkar till innehåll på webbsidor.
Vem kan använda: Den som ska producera ett nyhetsbrev i Ungapped bör vara en van skribent samt ha kunskaper i Photoshop/bildhantering.
När använda/kriterier:
Exempel:
När inte använda/alternativ: Påbörja inte ett nyhetsbrev om behov, målgrupp, syfte, resurser osv. inte är analyserat.
Hur gör man, stöd/manualer:
Börja med att kontakta kommunikationsavdelningen på e-post some@slu.se
Allt du behöver veta om att starta ett Ungapped nyhetsbrev finns att läsa här.
Sidan upppdateras regelbundet.
Beskrivning: Digitala möten är ett bra komplement till de fysiska mötena, särskilt med tanke på att verkamheten inom universitetet är så spridd i landet. Tänk dock på att inte ha för långa möten, och om detta ändå är nödvändigt, håll regelbundna pauser. Planera gärna också för varierade möten med inslag som diskussion i mindre grupper, workshopps etc.
Det finns olika kanaler för digitala möten på SLU: Zoom, Teams och videokonferens.
Vid Zoom och Teams-möten sitter deltagarna uppkopplade vid sina datorer och kommunicerar med varandra via headset och kamera på datorn. Ibland kan några deltagare sitta samlade på samma plats och se de andra deltagarna på tv- eller datorskärmar. Möten via Zoom och Teams kan alla bjuda in till själva via Outlook.
Vid videokonferens kopplas olika mötesrum till varandra, och deltagarna sitter runt bord och kommunicerar via en kamera och mikrofoner i rummet. Möten med videokonferens beställer man av AV-stöd, se nedan.
Målgrupp: Medarbetare som behöver mötas trots placering på olika orter i landet.
Fördelar: Den stora fördelen är att deltagare slipper resa till mötet, med mindre tidsåtgång, lägre kostnade och minskad klimatbelastning som följd. Det är också en stor fördel att använda när det gäller andra omständigheter som vi inte kan påverka, som till exempel vid coronapandemin.
Nackdelar: Vid möten där flera deltagare deltar via en skärm kan små saker störa kommunikationen väldigt mycket. Det kan ta tid att få igång tekniken så planera in tid för att komma igång. Om man måste lägga tjugo minuter på att få kontakt med alla deltagare får mötet inte någon bra start.
Vem kan använda: Alla anställda.
När använda/kriterier/exempel: Digitala möten lämpar sig bäst
När inte använda/alternativ: När det är mer komplicerade eller känsliga ämnen på agendan.
Hur gör man, stöd/manualer:
Ska alla deltagare ansluta sig till mötet via Teams eller Zoom, är det enkelt att anordna ett sådant möte själv via mötesfunktionen i Outlook.
Kontakta AV-stöd om du behöver hjälp: support@slu.se, 018-67 6600 tonval 2.
Tips
Beskrivning: Sharepoint, eller virtuell arbetsplats, är en funktion för att lagra, dela och få åtkomst till information och dokument. Även personer som inte är anställda vid SLU kan ges åtkomst till en Sharepointplats. SLU har ett centralt avtal för användning av Sharepoint via IT-avdelningen.
Målgrupp: alla enheter och projekt på SLU
Vem kan använda: alla SLU-anställda kan beställa en Sharepointsida. Det kostar ingenting upp till 10 GB lagring. Kostnader för större lagring än så ska godkännas av chef.
När använda/kriterier/exempel: när man inom en enhet har behov av att lagra och/eller dela dokument, och vill kunna styra vilka som ska ha åtkomst till dokumenten. Det gör också att ingen obehörig kan komma åt dokumenten.
När inte använda/alternativ: En Sharepointplats kan vara svår att överblicka, så om man vänder sig till en stor målgrupp eller behöver ge fortlöpande information/bulletiner om något som pågår, är det troligen inte det lämpligaste. Då kan sociala medier eller en webbsida under slu.se vara bättre.
Kontakt/hur gör man: Beställning av en Sharepointplats görs hos IT-stöd, support@slu.se. Sharepoint kan läggas upp för alla enheter och projekt på SLU. Manualer för olika åtgärder finns på arbetsplats.slu.se/Delade%20dokument/Forms/AllItems.aspx.
Syftet med SLU Play-tjänsten är att tillgängliggöra videomaterial som kan vara av intresse såväl internt på SLU (AD-behörighetsstyrt), som externt, såsom studentrekrytering, högtider, livesändningar, föreläsningar, forskning, miljöanalys etc. Läs om tjänsten på denna sida.
Beskrivning: "Berättelsen om vilka vi är och vad vi gör." På medarbetarwebben under Vårt SLU publiceras löpande reportage om medarbetare och verksamheter. Nya reportage marknadsförs kontinuerligt genom en puff för Vårt SLU på medarbetarwebbens startsida.
Utvalt innehåll visas även på externwebben och kan länkas till från SLU:s kanaler i sociala medier för ökad spridning.
Målgrupp: Alla vid SLU.
Vem kan använda: Skribenter kan skicka material - reportage, bilder, film till redaktionen för Vårt SLU.
När använda/kriterier/exempel: När man har något att berätta som bidrar till punkten om Ett SLU i SLU:s strategi.
När inte använda/alternativ: Vårt SLU ska inte användas för att marknadsföra t ex centrumbildningar, forskningprojekt eller event, eller för riktad information till mindre målgrupper inom SLU.
Kontakt/hur gör man: Så här går det till när du vill bidra med innehåll.
Enheten för intern kommunikation och ledningsstöd, internkommunikation@slu.se. Ingår i kommunikationsavdelningen.