Annonsering

Senast ändrad: 04 december 2023

På SLU annonserar vi till främst digitalt. I första hand använder vi följande kanaler för annonsering: Meta (Facebook och Instagram), Snapchat, Audiens network samt Google Ads och Youtube. För att undvika att vi annonserar mot samma målgrupp samtidigt och därmed att vi budar mot varandra ska all digital annonsering med SLU som avsändare koordineras med kommunikationsavdelningen.

Digital marknadsföring innebär att budskapet syns i sociala medier och liknande plattformar så som exempelvis Facebook, Instagram, Youtube och Snapchat. Det är ett sätt att nå målgruppen utan att målgruppen redan behöver följa eller känna till avsändaren till annonsen. Annonsering i social media är, om det görs rätt, kostnadseffektivt och pricksäkert. Det är enkelt att träffa rätt målgrupp med rätt budskap. Att annonsera digitalt betyder således att du kan välja var, hur länge och för vilka du vill synas. Det är dessutom lätt att följa upp och analysera löpande vilket gör att annonser som inte fungerar alls kan stoppas eller ändras i realtid. Det handlar alltså om marknadsföringskampanjer på nätet med användardata som grund.

Då modellen för annonsering i digitala kanaler är budgivning är det viktigt att jobba strukturerat så att exempelvis vi på SLU inte konkurrera med varandra när vi annonserar och att vi hänger med i alla förändringar. Därför ska all annonsering med SLU som avsändare koordineras med ansvariga på kommunikationsavdelningen som har en överblick över vad som annonseras när och var.

Google Ads

Kärt barn har många namn: SEM (searchenginemarketing), PPC- och CPC-annonsering/reklam, annonser, ads, adwords, sökmotorannonsering, sökmotormarknadsföring eller sponsrade länkar.

Google Ads (före detta Google Adwords) är världens största digitala annonseringsverktyg. Annonserna är det som finns högst upp eller längst ner när du söker på Google. Det som skiljer Ads-annonserna från det organiska sökresultatet är att du kan betala för att synas högst upp och du betalar endast när någon faktiskt klickar på din annons. 

En av sökmarknadsföringens styrkor är att den sker på den utvalda målgruppens villkor. De gör ett aktivt val och söker efter information om något de vill veta mer om och som vederbörande är intresserad av. Relevansen i kommunikationen ökar markant jämfört med en mer passiv exponering i massmedia. Den upplevs som trovärdig och vi kommunicerar med vår målgrupp när det är aktuellt för den dvs. när den är mottaglig för information kring SLU och våra utbildningar. För det är DE SOM SÖKER EFTER OSS! Därför måste vi vara SÖKBARA. Vi måste vara lätthittade. De söker efter det vi erbjuder. Det gäller bara att de förstår det.

Den absolut största sökmotorn är Google och därför är sponsrade länkar på Google Ads naturligtvis en av de absolut viktigaste källorna för trafik. Genom Google Ads kan man även annonsera på Youtube.

På SLU

I dagsläget finns det kampanjer för alla SLU:s program på grund- och avanceradnivå, alla utbildningsämnesområden samt generella varumärkes och utbildningskampanjer på Google Ads. 

Meta (Facebook och Instagram)

Meta logo

Meta är ett teknologiföretag som grundades år 2004 och är känt för att vara moderbolaget till flera framstående teknikplattformar, inklusive Facebook, Instagram, WhatsApp och Oculus VR. Meta fokuserar på att skapa digitala upplevelser och möjligheter för användare att ansluta och dela information över hela världen.

Annonskanalen Meta har vuxit enormt de senaste åren och är idag en mycket effektiv annonseringsplattform. Annonsering på Meta-plattformarna ger företag möjlighet att nå en bred och global publik. Företag kan skapa annonser som syns i användarnas flöden, stories och andra sektioner på plattformarna.

Annonserna kan riktas mot specifika målgrupper baserat på användarnas intressen, beteenden och demografiska information.Facebook annonsering kan användas för att nå ut till dem som redan gillar SLU på Facebook, deras vänner, personer med liknande intressen som den befintliga gruppen som gillar SLU på Facebook eller den specifika målgrupp som du vill nå ut till. Att annonsera genom Facebook innebär inte att du måste synas på just plattformen Facebook utan du kan välja att bara ha annonser på Instagram eller varför inte i Facebooks audiensnätverk (alla sidor där du loggar in med dina Facebook-inloggningsuppgifter utöver Facebook och Instagram).

Fördelar med att annonsera på Facebook genom Facebook business manager:

  • Det är kostnadseffektivt och billigt i jämförelse med annan annonsering.
  • Du får tillgång till en enorm målgruppsdata – helt gratis.
  • Det är mätbart och går att styra mot olika lönsamhetsmål.
  • Du betalar endast per klick eller det optimeringsmålet du valt

Genom annonser på Meta-plattformarna kan företag mäta prestanda och resultat genom olika metriker, inklusive visningar, klick och konverteringar. Annonser kan inkludera olika format, som bilder, videor och karusellannonser, för att skapa engagerande och kreativa kampanjer.

Användare känner igen annonser genom deras placering i flöden och stories samt genom etiketter som "Sponsrad". Meta-plattformarna strävar efter att skapa en balans mellan användarupplevelse och marknadsföringsmöjligheter genom att erbjuda relevanta och engagerande annonser.

Snapchat

Snapchat är en social mediaplattform som lanserades år 2011 och är känd för sina unika och tillfälliga delningsfunktioner. Användare kan skicka bilder och korta videoklipp, så kallade "snaps", till vänner eller dela dem i sin "Story" som syns i en begränsad tid för sina följare. En annan karakteristisk funktion är användning av olika filter och linser för att lägga till roliga eller konstnärliga effekter på bilderna och videorna.

Annonsering på Snapchat ger företag och marknadsförare möjlighet att nå en ung och engagerad publik. Genom sponsrade filter, linsannonser och Story-annonser kan företag skapa interaktiva och kreativa kampanjer. Annonserna kan riktas mot specifika demografiska grupper baserat på användares intressen och beteenden.

Användare kan identifiera annonser genom en "Sponsrad" etikett och har möjlighet att interagera med dem genom att svepa uppåt, klicka på länkar eller använda filter och linser. Snapchat ger marknadsförare möjlighet att mäta annonsens prestanda genom olika metriker som visningar, engagemang och konverteringar.

Med sitt fokus på visuell kommunikation och snabbt delande har Snapchat blivit en populär plattform för både personlig och marknadskommunikation.

Youtube

YouTube är en online-videoplattform där användare kan ladda upp, dela och titta på videoklipp. Det grundades år 2005 och har sedan dess blivit ett omfattande bibliotek med allt från musikvideor och vloggar till handledningar och dokumentärer. Användare kan prenumerera på sina favoritkanaler, gilla och kommentera videor samt skapa sina egna spellistor.

Annonsering på YouTube är en metod för företag och skapare att nå en bred publik. Annonsörer kan placera annonser i samband med videor, i sökresultat eller till och med som bannerannonser på plattformen. Det finns olika annonstyper, inklusive överhoppningsbara och icke-överhoppningsbara annonser. Annonserna kan riktas till specifika målgrupper baserat på användarnas beteende och intressen.

För att användare ska förstå att det är en annons, märks dessa oftast med en etikett som "Annons" eller "Sponsrad". Annonsörer kan använda olika metoder för att mäta annonsens effektivitet, som visningar, klick och interaktioner. Annonsering på YouTube har blivit en betydande plattform för marknadsföring, där företag och skapare kan dela sina budskap med en global publik.

Vill du annonsera?

Om du är intresserad av att annonsera i sociala medier kontaktar du some@slu.se. Tänk på att det är viktigt att vi har information och material om eventuell annonsering i god tid (minimum två veckor innan annonseringen ska påbörjas). Detta dels för att det är mer tidskrävande att förbereda och lägga upp annonsering än vad man kan tro och dels för att det ska passa in i schemat med övrig annonsering - vi vill inte konkurrera med varandra! Gäller det kampanjer i studentrekryterande syfte är material deadlinen två veckor innan kampnajstart men vi behöver ha kännedom om en eventuell kampanj mycket tidigare då den prelimenära kampanjenplanen för hela året beslutas i början av året och det är många olika kampanjer som ska koordineras.

Vid sponsring av inlägg och liknade kontakta some@slu.se, då det är en annan tidsplan och mindre kompext. 

Inför en annonseringskampanj i sociala medier

Om du vill bollar vi tillsammans vilka mål, vilken budget, tidsperiod, med mera som är aktuellt, men det är ändå viktigt att du funderar igenom följande punkter när du vill annonsera: 

  • mål/syfte (exempelvis videovisningar, klick eller evenemangssvar)
  • målgrupp (geografi, ålder, intressen)
  • start- och stoppdatum
  • rubrik
  • budskap
  • eventuell beskrivning (det är bra att tänka på att den första meningen/meningarna är den som ska locka besökarna.)
  • eventuell CTA (call to action, länk till hemsida eller om det är ett evenemang: länk till evenemangssidan på Facebook)
  • budget
  • referens för internfakturering
  • bild- eller videomaterial samt textmaterial

Annonsera via Google Ads

Om du tror att personer söker efter ditt ämnesområde på Google men att din hemsida inte kommer tillräckligt högt upp i listan med sökresultat är annonsering via Google Ads kanske ett alternativ. Kontakta some@slu.se så bokar vi ett möte.