Boka tjänsteresa

Senast ändrad: 06 oktober 2023

Här hittar du information om hur du bokar din tjänsteresa. Alla resebokningar ska göras via den upphandlade resebyrån.

 

För att underlätta och effektivisera bokningar med tåg i Europa har SLU nu tecknat avtal med en kompletterande resebyrå som har tågresor som specialitet. 

SLU:s medarbetare ska fortfarande kontakta Stureplans resebyrå, som slussar vidare vid behov. Avtalet trädde i kraft 1 oktober 2023.

 

Kontakta resebyrån

Personlig service 

I första hand ska resor bokas via onlinesystemet

Kundservice

Telefon affärsresor: 08-6612500
Telefon Online support: 08-52257000
Telefon Grupp & Konferens: 08-6615800

Mail Affärsresor: slu@stureplans.se
Mail Online support: online@stureplans.se
Mail Grupp & Konferens: konferensresor@stureplans.se
Mail Ekonomi/fakturafrågor: ekonomi@stureplans.se

Öppettider affärsresor vardagar: 8.00 – 17.00
Öppettider Grupp & Konferens vardagar: 8.30 – 17.00
Övriga tider - Jourservice: 08-6612500 tryck 1 för vidarekoppling (eller direkt 0770-456462) (förenat med extrakostnader).

Instruktion samt information till resesystemet Stureplans Online

Instruktioner för självbokning av din tjänsteresa

  • Inspelad instruktion finns tillgänglig via SLU Play:
    Svensk version
    English version

  • Du kan ladda ner Cytric Mobile App® app för telefon, surfplatta och smartklocka. I appen kan du bland annat boka tåg, flyg och hotell.

  • För iPhone/iPad laddar du ner Cytric Mobile App® app från Apple Store och för Android från Google Play.

SLU:s avtalade resebyrå är Stureplans Resor. Alla anställda på SLU som har en egen fakturareferens har möjlighet att boka resor åt sig själv via deras självbokningssystem Stureplans Online (Cytric). Vid enklare resor rekommenderas i första hand bokning online. I övrigt kan man alltid använda personlig service. Klicka på den gröna knappen ovanför för att logga in.

Håll din reseprofil uppdaterad

För att kunna boka resor krävs att du har en uppdaterad reseprofil.

För att du ska kunna ta emot dina biljetter är det viktigt att ditt mobilnummer är korrekt. Det måste föregås av +46. Instruktioner för hur du uppdaterar din profil finns i FAQ.
OBS! Namnet i din reseprofil måste överensstämma med namnet i ditt pass.

Detta måste finnas i profilen:

  • Ditt fullständiga namn 
  • Ditt mobilnummer
  • Din SLU-mejladress
  • Din fakturareferens
  • Din personliga säkerhetsfråga med svar

Din reseprofil hittar du i Stureplans Online. Du ansvarar själv för att hålla profilen uppdaterad.

Obligatorisk säkerhetsfråga i din reseprofil senast 1 maj 2023 för att kunna boka resor

I linje med SLU:s säkerhetsarbete har vi infört en personlig säkerhetsfråga vid telefonsamtal till resebyrån. Det innebär att om du ringer till resebyrån behöver du kunna svara på den fråga du själv valt som säkerhetsfråga i din reseprofil i Stureplans Online. Därför behöver du logga in på ditt konto och fylla i/uppdatera din säkerhetsfråga samt svar i profilen. Fyll i frågan genom att skriva en kort fråga i första rutan och ett kort svar i andra rutan i fritext och sedan spara din profil.

Tänk på att välja fråga och svar som bara du kan svaret på och som du lätt kommer ihåg.

Fakta:

Om Stureplans Resor

  • Stureplans Resor är en privatägd resebyrå som grundades 1980 och har sitt kontor i Stockholm.
  • Stureplans Resor omfattas av resegarantilagen och ställer därmed resegaranti till Kammarkollegiet för att skydda sina resenärer. De är även medlemmar i SRF – Svenska resebyråföreningen. Utöver det innehar de IATA-certifikat.
  • Bokningar som görs i Stureplans Online ger statistik för dessa resor samt möjliggör spårning av resenärerna

Kontaktinformation

För frågor relaterade till din resa och bokningssystemet, kontakta slu@stureplans.se

För frågor kring din resefaktura, kontakta ekonomi@stureplans.se

För frågor kring miljö och klimatkompensation, kontakta miljo@slu.se

För utökad behörighet att boka resor åt andra, kontakta resor@slu.se

Om du behöver hjälp i bokningssystemet, se FAQ och manual i Stureplans Online under Tjänster.