Beställa egna profilprodukter

Senast ändrad: 16 mars 2021

SLU har ett basutbud av profilprodukter. Om du vill beställa egna utöver detta sortiment, så finns det stöd i hur du gör.

SLU:s basutbud

På SLU Servicecenter och i Proceedo hittar du det basutbud av profilprodukter som köpts in för försäljning. Hittar du inte de produkter du vill använda i detta utbud, går det utmärkt att beställa egna produkter med SLU-profilering. 

Använd rätt avtal!

Kammarkollegiet har ett ramavtal för inköp av profilprodukter, som gäller för alla statliga myndigheter. Men för att underlätta och korta tiden för varje inköp har SLU tecknat ett underavtal med en av leverantörerna, Profilservice. Dessa avtal gör att SLU måste handlar vissa produkter av Profilservice enbart, men är fria att fråga alla leverantörerna inom ramavtalet om det är produkter som ligger utanför underavtalet.

Produkter där vi måste anlita Profilservice

  • Vattenflaska (metall)
  • Vattenflaska i glas med träkork
  • Papperskasse
  • USB i bambu
  • Spiralblock
  • Bläckpenna
  • Bambupenna
  • Bambupenna i fodral
  • Halsduk
  • Keps
  • Slips
  • Scarf
  • Termosmugg
  • Termos
  • Hoodie
  • T-shirt
  • Ryggsäck
  • Tygkassar
  • Mössa
  • Laptopväska/fodral
  • SLU klistermärke
  • SLU pin
  • Tygtags
  • Nyckelband
  • Paraply
  • Reflex
  • Stiftpenna

Gör så här om du ska handla produkter inom avtalet med Profilservice

  1. Ring eller mejla leverantören Profilservice och fråga om en offert på produkten. Du kan vid denna kontakt be om varianter beroende på kvantitet, modell, tryckmetod osv. Profilservice kommer att förse dig med olika varianter att välja på.

    Kontaktperson: Linnea Brandt
    Telefon: 010-1551000
    E-post: info@profilservice.se

  2. Behöver du stämma av hur produkten ska se ut? Hör tidigt av dig till varumarke@slu.se eller någon av de externa leverantörerna om du vill bolla ditt förslag på utseende.

  3. Lägg din beställning i Proceedo!
    Gör din beställning via webbshop i Proceedo. Med beställningen kan man bifoga de dokument som är nödvändiga. Vi brukar skicka med offerten och ett tryckoriginal eller flera. Beskrivning av t ex fördelning av storlekar osv, skrivs in i beskrivningsfälten i mallen. På pris/st behöver du vara noga med att dela hela beloppet i offerten med kvantiteten, för att få ut ett ordervärde som stämmer överens med den faktura som kommer efter beställningen är lagd. Annars blir det bökigt att hantera fakturan.

    I webbshopen kan man beställa produkter där vi redan har försett Profilservice med tryckoriginal och detaljer vad gäller modell, färg osv. Helt nya produkter behöver hanteras utanför webbshopen första gången!

    Om du är ovan vid Proceedo finns det stöd att få från inköpsenheten.

  4. När beställningen har gått igenom får du ett ordererkännande från Profilservice, dvs de bekräftar den beställning som du har lagt. Mejla ordererkännandet till varumarke@slu.se så de kan sparas tillsammans med andra beställningar inom SLU.

  5. Du får även ett korrektur från Profilservice med hur den slutliga produkten kommer att se ut. Du behöver skicka ett svar på detta korrektur, men var supernoga med att kolla alla detaljer först! Här har vi erfarenhet av att vi inte har exakt samma bild av beställningen nämligen.

  6. Leverans sker till den adress du angivit i beställningen. Kolla leveransen direkt så att den stämmer överens med beställningen.

  7. Klart! Enkelt va?

Gör så här om du vill handla produkter från någon av de andra leverantörerna på Kammarkollegiets ramavtal

Ramavtalet har två rutiner beroende på inköpsbelopp. Under 20 000 kr köper man in enligt rangordning, över beloppet blir det en förnyad konkurrensutsättning mellan leverantörerna. Om det blir en FKU ska du beskriva och specificera den produkt du ska köpa in. Beskriv även hur du kommer att jämföra offerterna, så att det är tydligt för leverantörerna hur du kommer att välja.
Det finns utförliga instruktioner och mallar för detta på avropa.se. Det kan kännas mycket att läsa in sig på men det blir rätt från början, så det är väl värt tiden!

Och om du vill handla produkter från annan leverantör?

Som statlig myndighet är vi knutna till ramavtalet eller de egna avtalen. Det är bara om produkten du ska köpa inte finns hos någon av leverantörerna, som du kan köpa dem utanför avtal. Och då rekommenderar vi alltid en kontakt med inköpsenheten, så att du inte bryter mot några lagar.

Några råd vid produktval och märkning

Välj hållbara produkter

  • SLU med sin forskning, utbildning och fortlöpande miljöanalys vill reflektera bilden av ett hållbart samhälle. Idag finns många profilprodukter som har både miljö-, energi- samt rättvisemärkningar i olika kombinationer.
  • SLU är ett livsmedelsuniversitet, ska du skaffa ätbara profilprodukter bör du tänka en gång extra på innehållet i produkten du överväger. Innehåller den kritiserade tillsatser (aspartam, sukralos etc) eller många färgämnen (E-ämnen) som har en historia av att vara allergena?
  • Ur varumärkesbyggande perspektiv är det med korrekt att skaffa profilprodukter med högre kvalitet som håller längre, vilket speglar en medvetenhet kring resurshushållning. Att ha SLU som varumärke på en profilprodukt som både är rolig och nyttig ger bra feedback (ex. att dela ut SLU:s figurreflexer på studentmässorna under hösten då det är mörkt och folk inte skaffat några sådana ännu).

Märkning av produkterna

Ett budskap på profilprodukten kan leda till att den får mer uppmärksamhet och göra den unik, men tänk på att hålla isär logotypen och kampanjbudskap eller ett projekts namn. SLU:s logotyp får inte heller placeras ihop med egna godkända märken i samma storlek. 

Är produkten vit används logotypen i färg. Har produkten någon annan färg användas svart eller vit logotyp. Logotypen får även återges i 80%, 60%, 40% och 20% svart.

Alla profilprodukter ska bära SLU:s logotyp om det är tekniskt möjligt. Minsta storlek är 9x9 mm. Om det inte är möjligt  ska den ersättas av texten "Sveriges lantbruksuniversitet/Swedish University of Agricultural Sciences".

SLU:s logotyp kan tryckas, broderas, stansas, präglas, osv. Producenterna efterfrågar då filformatet vektoriserad eps.

Ladda ned SLU:s logotyp

Kontakta gärna kommunikationsavdelningen om du behöver råd eller för att stämma av att produkten följer riktlinjerna för den grafiska profilen.

Märkning av tjänstebil

Behöver du märka en av SLU:s tjänstebilar med SLU:s logotyp så finns dekaler i svart eller vitt att hämta på SLU:s servicecenter, gratis.

Produkter tillverkade inom SLU som profilprodukt?

Inom SLU tillverkas en del produkter som med fördel kan användas för att profilera vårt universitet och sprida kunskap om vad vi gör. Det är viktigt att dessa är i enlighet med SLU:s värderingar och strategi. De ska till exempel reflektera bilden av ett hållbart samhälle liksom hålla god kvalitet.

Rapsolja i glasflaska med petroleumblå etikett och gula bokstäver. Hela etiketten visas även enskilt. Där finns SLU:s logotyp och information om SLU med hänvisning till www.slu.se/reps. Utsnitt på denna webbsida visas även i bildkollaget.

Exempel på rapsolja som producerats inom SLU och sålts som profilprodukt. Utformningen på etiketten följer SLU:s grafiska profil med en tydlig avsändare och har även en hänvisning till mer information på webben.

Centrala inköp

Enstaka egentillverkade produkter, med stor efterfrågan, kan tas in centralt av SLU. Då hanteras de tillsammans med SLU:s övriga sortiment och blir tillgängliga för hela SLU. I detta fall finansieras produktionen med centrala medel och kommunikationsavdelningen formger etiketter, förpackningen eller motsvarande. Osålda produkter tillfaller SLU centralt.

Testa produkt på egen bekostnad

Om det finns en egen finansiering finns det även möjlighet att testa försäljningen av nya egentillverkade produkter tillsammans med SLU:s sortiment under en begränsad tid. Förfrågan görs till kommunikations­avdelningen. SLU kan då sälja och tillhandahålla produkten tillsammans med SLU:s övriga profil­produktssortiment. Det sker på SLU Servicecenter, i Proceedo samt på medarbetar­webben. Lagerhållning och frakt mellan SLU:s orter ingår. Påslag för denna hantering läggs till på inköps­priset. Produkter som inte säljs återförs till producenten.

Enhetlig utformning

SLU:s profil ska vara tydlig och kännas igen på våra produkter. För egentillverkade produkter som ingår i SLU:s sortiment gäller därför följande:

  • SLU ska vara ensam avsändare och SLU:s logotyp ska användas.
  • Profilprodukten ska vara gångbar för hela SLU.
  • Formgivningen ska höra ihop med tidigare produkter i kollektionen.
  • Profilprodukten ska stimulera så kallade snackisar, något att prata kring. Hänvisning ska finnas för mer information och SLU:s koppling till produkten.

Kontakta oss om du vill tillverka egna profilprodukter 

SLU Administrativ service: profilprodukter.uppsala@slu.se –ansvarar för ekonomi, försäljning, lagerhållning samt löpande inköp.

SLU Kommunikationsavdelning: varumarke@slu.se – ansvarar för sortiment, formgivning och inköpsavtal.

Sidansvarig: varumarke@slu.se