Senast ändrad: 13 december 2023
Ett nyhetsbrev, skärmklipp

Kommunikationsavdelningen erbjuder verktyget Ungapped för att skapa och skicka ut digitala nyhetsbrev till mottagarlistor. Alla på SLU, som vill skapa och skicka nyhetsbrev per mejl, kan använda verktyget.

För nyhetsbrevsredaktörer

• Du som redan är nyhetsbrevsredaktör finner information och stöd i ditt arbete på sidan för dig som är nyhetsbrevsredaktör.
  • Du som vill bli nyhetsredaktör i Ungapped finner information om det längre ner på denna sida.

Varför nyhetsbrev?

Med digitala nyhetsbrev, mejl som skickas till mottagarlistor, kan du sprida nyheter inom ett område snabbt, miljövänligt och billigt. Det hjälper dig att dra trafik till relevanta sidor på webben. Utskicken kan lätt anpassas efter mottagare och det finns goda möjligheter till uppföljning av de utskick som gjorts. Läs mer om varför du ska välja ett digitalt nyhetsbrev.

Vad kostar det?

Kommunikationsavdelningen står för ett grundkonto där utskick och mottagare upp till en viss gräns ingår.

Så här blir du redaktör i Ungapped

För att kunna skicka nyhetsbrev med hjälp av Ungapped behöver du vara medarbetare vid SLU och ha behörighet som redaktör. Av juridiska skäl kan vi dessvärre inte tillåta redaktörer från andra organisationer vid samarbeten, utan samtliga redaktörer måste vara medarbetare vid SLU.

Innan du bestämmer dig för att bli nyhetsbrevsredaktör behöver du läsa igenom den information som finns om nyhetsbrev här på medarbetarwebben.

Sen behöver du din chefs godkännande. Meddela webbredaktionen@slu.se att du behöver behörighet som nyhetsbrevsredaktör i Ungapped och vilken fakultet du hör till. Då skapas en behörighet skapas till dig på ett av våra konton i Ungapped.

Innan du sen börjar arbeta med nyhetsbrev behöver du en introduktion i hur du använder verktyget. Gå igenom hela manualen för nyhetsbrev, med länkar till texter och filmer om Ungapped. När du gått igenom manualen får du börja skicka nyhetsbrev.

Nyhetsbrev från SLU

Det finns ett stort antal intressanta nyhetsbrev inom SLU, både interna och externa. Här är några exempel:

SLU Alumn har sammanställt en mer omfattande lista över nyhetsbrev inom SLU.