Att möta journalister

Senast ändrad: 14 januari 2019

Kommunikationsavdelningens pressansvariga kan hjälpa dig att bemöta journalister så att det blir ett bra utfall för båda parter.

Att SLU syns och hörs i medierna är värdefullt på många sätt. Det ökar kännedomen om SLU och ger oss möjligheter att profilera viktiga områden inom t.ex. forskning, utbildning och miljöanalys.

Kommunikationsavdelningen erbjuder rådgivning i hur medarbetare vid SLU ska agera vid mötet med journalister.

Varför vill medierna bevaka SLU?

  • Intressant forskning som berör många
  • Unika och attraktiva utbildningar
  • Frågor som ligger i tiden, till exempel miljö, klimat, odling, mat, djurhälsa m.m.

I mötet med medierna – om du som medarbetare blir kontaktad

  • Ta reda på vem som ringer, från vilken redaktion och i vilket syfte.
  • Tänk igenom vad du vill säga, be gärna om 10-15 minuter för att tänka igenom dina svar och ring tillbaka.
  • Om tid finns är det bättre att bli intervjuad under ett personligt möte än via telefon
  • Anpassa ditt språk, undvik svåra ord och förklara så journalisten förstår.
  • Var noga med att tala om vilken titel du har, vilken institution eller liknande du hör till samt att du arbetar vid SLU, Sveriges lantbruksuniversitet.
  • Tala alltid sanning, säg inget som du inte kan stå för.
  • Be att få läsa och eventuellt ändra i dina citat, men i övrigt kan du aldrig kräva att få ändra i texten. De flesta journalister är dock oftast tacksamma för att få eventuella faktafel ändrade.
  • Om du ändå känner dig osäker, kontakta kommunikationsavdelningens pressansvariga, se kontaktinformationen nedan.
Sidansvarig: Mikael.Jansson@slu.se