Kommunikationsavdelningens pressansvariga kan hjälpa dig att bemöta journalister så att det blir ett bra utfall för båda parter.
Att SLU syns och hörs i medierna är värdefullt på många sätt. Det ökar kännedomen om SLU och ger oss möjligheter att profilera viktiga områden inom t.ex. forskning, utbildning och miljöanalys.
Kommunikationsavdelningen erbjuder rådgivning i hur medarbetare vid SLU ska agera vid mötet med journalister.
Varför vill medierna bevaka SLU?
- Intressant forskning som berör många
- Unika och attraktiva utbildningar
- Frågor som ligger i tiden, till exempel miljö, klimat, odling, mat, djurhälsa m.m.
I mötet med medierna – om du som medarbetare blir kontaktad
- Ta reda på vem som ringer, från vilken redaktion och i vilket syfte.
- Tänk igenom vad du vill säga, be gärna om 10-15 minuter för att tänka igenom dina svar och ring tillbaka.
- Om tid finns är det bättre att bli intervjuad under ett personligt möte än via telefon
- Anpassa ditt språk, undvik svåra ord och förklara så journalisten förstår.
- Var noga med att tala om vilken titel du har, vilken institution eller liknande du hör till samt att du arbetar vid SLU, Sveriges lantbruksuniversitet.
- Tala alltid sanning, säg inget som du inte kan stå för.
- Be att få läsa och eventuellt ändra i dina citat, men i övrigt kan du aldrig kräva att få ändra i texten. De flesta journalister är dock oftast tacksamma för att få eventuella faktafel ändrade.
- Om du ändå känner dig osäker, kontakta kommunikationsavdelningens pressansvariga, se kontaktinformationen nedan.