Fakta:
Språkpolisen var en populär artikelserie i personaltidningen Resurs där SLU:s språkfunktion delade med sig av språktips.
Listor är ett bra sätt att strukturera innehåll och göra uppräkningar mer överskådliga. Hur dina inköpslistor eller att-göra-listor på jobbet ser ut är kanske mindre viktigt, men skriver du för andra läsare än dig själv bör du se till att utforma dina listor så att de hänger samman grammatiskt.
Vilket listformat du ska använda beror på hur fristående de olika listpunkterna är.
Om inledningsfrasen (den som kommer precis före listan) knyter direkt an till uppräkningen ska den inte ha något skiljetecken. Om varje listpunkt är en fortsättning på inledningsfrasen ska du alltså
Observera att listpunkterna också börjar med samma ordklass – verb i exemplet ovan.
Om listpunkterna är fullständiga meningar gör du så här:
Om listpunkterna inte är fullständiga meningar gäller följande:
Följer du någon av dessa listmodeller får du en konsekvent och grammatiskt korrekt text.
Publicerad oktober 2018.
Språkpolisen var en populär artikelserie i personaltidningen Resurs där SLU:s språkfunktion delade med sig av språktips.
Internkommunikation, SLU
internkommunikation@slu.se