Fakta:
Undantag
Beslut om undantag från huvudregeln fattas av rektor och handläggs enligt en särskild process som beskrivs här: Praktisk tillämpning av SLU:s varumärkesarkitektur vid namngivning och kommunikation.
Riktlinjerna för SLU:s varumärkesarkitektur syftar till att göra kommunikationen av SLU och SLU:s verksamheter stringent, samstämmig och effektiv. Riktlinjerna är också ett stöd vid namngivning av verksamheter, liksom vid val och utformning av avsändare.
SLU:s varumärkesarkitektur bygger på en huvudregel – att det är SLU som modervarumärke som är avsändaren – och två undantag från den regeln.
Undantagen rör de fall då det finns goda skäl för modervarumärket SLU att kombineras med dottervarumärken, eller samexistera med andra externa varumärken.
SLU är modervarumärket och ska stå som ensam avsändare i första hand. SLU kan även stå tillsammans med beskrivande organisatoriska namn eller verksamheter.
Huvudregeln gäller för organisatoriska enheter, byggnader, databaser, produkter, tjänster med mera. Även verksamhet som har externa uppdragsgivare eller finansiärer omfattas av huvudregeln.
Ibland kan det finnas behov av att registrera ett verksamhetsnamn som ett varumärke hos Patent- och registreringsverket trots att det ligger under huvudregeln. Det kan till exempel röra sig om en kommersiell verksamhet som behöver skyddas.
I vissa fall kan det finnas skäl att särskilja en verksamhet i form av ett dottervarumärke till SLU – trots att SLU bedriver och ansvarar för verksamheten.
SLU Holding är ett exempel på dottervarumärke.
Ibland bedrivs en verksamhet i samarbete med andra där SLU är en av dessa parter. Samarbetet kan till exempel vara ett nätverk, projekt eller en infrastruktur som drivs tillsammans med andra lärosäten eller organisationer. I de fallen är inte SLU ensam avsändare utan är en av flera.
Akademikonferens är ett exempel på samarbetsvarumärke där SLU, Karolinska Institutet, Uppsala universitet och Stockholms universitet är huvudmän.
De flesta verksamheter samarbetar eller samverkar i någon form. Samarbetet i sig räcker inte för att vara ett undantag från modervarumärket. Det är inte heller ett samarbetsvarumärke när SLU är den enda part som driver och ansvarar för exempelvis nätverk där många olika parter ingår.
Beslut om undantag från huvudregeln fattas av rektor och handläggs enligt en särskild process som beskrivs här: Praktisk tillämpning av SLU:s varumärkesarkitektur vid namngivning och kommunikation.
Enheten för varumärke och kommunikationsplattformar
Kommunikationsavdelningen