Hur fungerar internkommunikationen på din egen enhet? Om du vill utveckla den kan du hitta några tips här.
Varför är internkommunikation viktig?
En väl fungerande internkommunikation leder till:
- bättre resultat
- motivation och vi-anda
- förändringsförmåga
- lättare att samarbeta
- större enighet om mål
- överblick för medarbetare
- mindre ryktesspridning
Med enhetliga budskap internt och externt stärks vi som arbetsplats och samarbetspartner.
Olika typer av kommunikation
- Operativ kommunikation (info som krävs för att utföra arbetet, vem gör vad, mötesagenda osv)
- Nyhetskommunikation (vad händer i organisationen, lokalt och centralt)
- Styrkommunikation (vart ska vi på lång sikt, strategier, policys, projektplaner, budget osv)
- Kulturkommunikation (värderingar, etik, attityder, det som ”sitter i väggarna”)
- Förändringskommunikation
- Informell kommunikation
Olika typer av kanaler för kommunikation
- Digitala kanaler – medarbetarwebben, mejl, sharepoint, chat, bloggar, osv
- Skriftliga kanaler – affischer, protokoll, pm, tidskrifter, rapporter osv
- Muntliga kanaler – möten, informationsträffar, konferenser, utbildning, videokonferenser, osv
Din målgrupp ska styra vilken kanal du väljer.