Kontaktinformation
Kommunikationsavdelningen, Extern kommunikation och marknadsföring
Kommunikationsavdelningen, Extern kommunikation och marknadsföring
Media är en effektiv kanal för att nå ut. Samtidigt kan det i dagens mediebrus vara svårt att nå ut med en nyhet. Här hittar du vägledning som hjälper dig i kontakten med media.
Vägledande vid all publicering av externt material är om nyheten kan förväntas vara intressant för externa målgrupper och kan leda till publicitet. Nyheten ska alltså presenteras i ett sammanhang som lockar journalister att sprida den vidare. Börja med att fundera på följande frågor:
Tillfällen då det kan vara aktuellt att kontakta media:
Att kontakta en journalist mejlledes med ett exklusivt förhandstips om en nyhet kan vara ett effektivt sätt att nå medialt genomslag. Beskriv kortfattat nyheten och varför ämnet är intressant och aktuellt, och lämna kontaktuppgifter till den eller de personer som kan berätta mer. Skriv en tydlig deadline för när du behöver återkoppling från journalisten om de önskar gå vidare och skriva/göra inslag om nyheten.
Pressmeddelanden från SLU skickas ut via MyNewsdesk (MNd) som distribuerar utskicket till olika redaktioner, journalister och frilansar, beroende på de distrubutionslistor som väljs. Pressmeddelandet läggs också upp i SLU:s pressrum på MNd. Behörighet att använda MNd har främst kommunikationsavdelningens pressavdelning. Vid utskick via MNd kan även egna distributionslistor användas.
Pressmeddelandet läggs även ut som nyhet på externwebben, och ofta även i institutioners och plattformars nyhetsflöden. Det publiceras också på webbplatsen Expertsvar.se, som drivs av Vetenskapsrådet.
För att passa för ett pressmeddelande behöver din nyhet ha ett tydligt nyhetsvärde. Nyhetsvärde är något som är nytt, ovanligt, berör många människor eller ger en ny vinkel på en aktuell debatt. Börja därför med att fundera över din nyhet: för vilka journalister är det här nyheten intressant? Vilka medier kan vara intresserade av den här nyheten?
Flödet av pressmeddelanden är idag enormt. För att nå igenom bruset vid redaktionerna behöver vi skriva intresseväckande och nyhetsmässigt. Här är konkreta tips.
Tänk på att höra av dig i god tid. Räkna med att det normalt behövs två till tre veckor från den första kontakten tills en artikel kan vara färdig.
I de fall nyheten är intressant för internationella medier kan texten översättas och läggas ut på den europeiska nyhetswebben AlphaGalileo. Om det rör en kommande vetenskaplig artikel är det viktigt att höra av sig i god tid, så att nyheten kan förberedas och släppas i direkt anslutning till publiceringen. Engelska pressmeddelanden läggs även som nyheter på www.slu.se.
Externa nyheter på SLU:s webbplats kan vara ett bra sätt att nå externa målgrupper.
Vissa nyheter som läggs ut på institutioners startsidor kan ha ett nyhetsvärde som motiverar publicering på SLU:s startsida. Sådan publicering görs i samråd med SLU:s presskontakter (press@slu.se).
Fundera på: För vem är nyheten intressant? Varför är det viktigt för externa målgrupper?
Vid frågor om extern nyhetsvärdering, pressmeddelanden och andra mediefrågor kontakta kommunikationsavdelningens pressavdelning eller ortskommunikatörer. Vissa institutioner och enheter har egna kommunikatörer som kan hjälpa till.
Så här kan du kommunicera din avhandling.