Kontaktinformation
Marknadsföring av SLU:s utbildningar
study@slu.se
Studentrekrytering är en prioriterad fråga på SLU som engagerar många. Kommunikationsavdelningen har ett viktigt uppdrag i att ansvara för koordineringen av marknadsföringen mot presumtiva studenter.
Just nu pågår ett stort utvecklingsarbete på kommunikationsavdelningen gällande marknadsföringen av SLU:s utbildningar.
Efter flera år av digitalt fokus satsar vi nu också på aktiviteter för fler personliga möten, med hjälp av ett utökat antal studentambassadörer. Bland annat ser vi över vilka event vi bör vara med på och strukturerna för studiebesök på våra campus. Diskussioner förs gällande marknadsföring av specifika program, där behovet i organisationen är stort men resurserna små.
Från kommunikationsavdelningens håll ser vi fram emot slutrapporten från den utredning som gjorts om studentrekrytering under året och dess bidrag till den fortsatta utvecklingen.
Ett långsiktigt arbete har också påbörjats för att öka kännedomen om universitetet i stort. De insatserna kommer att löpa parallellt med marknadsföringen av utbildningarna. Den första kampanjperioden startar i oktober 2025.
Vi använder oss av en stor mängd olika kanaler för att nå våra presumtiva studenter. Genom statistik och utvärdering utvecklas och justeras dessa över tid, eftersom målgruppernas beteenden hela tiden ändras. Här har vi sammanställt information om några av våra viktigaste kanaler.
Med ett stort antal dagliga besökare på slu.se blir utbildningssidorna ett viktigt verktyg i rekryteringsarbetet. Vid alla personliga möten och i all information som delas ut hänvisar vi till vår webbplats och all information som återfinns där. Webben uppdateras kontinuerligt tillsammans med olika delar av organisationen för att ge blivande studenter så utförlig och uppdaterad information som möjligt.
SLU deltar i dagsläget på ett antal större utbildningsmässor tillsammans med andra lärosäten. Här får vi chansen att möta en bredd av presumtiva studenter. Vissa är redan intresserade av våra utbildningar och söker aktivt mer information i vår monter. Andra har aldrig har hört talas om oss och kanske inte tror att ett lantbruksuniversitet är något för dem. Här har vi chansen att skapa samtal och väcka intresse.
Varje år arrangeras Öppet hus på våra tre huvudcampus. Hit bjuds presumtiva studenter med sin klass och/eller sina föräldrar för att få veta mer om våra utbildningar, hur roligt det är att vara student och se våra fina campusmiljöer.
Arrangemangen kan skilja sig åt något från år till år, men fr.o.m. 2025 satsar vi på det personliga mötet igen (ej digitala arrangemang).
Representanter för utbildningarna och studievägledare är viktiga för ett lyckat arrangemang, likväl som kårerna och våra studentambassadörer.
Via sociala medier har vi möjlighet att väcka intresse och informera om universitetet och våra utbildningar. Målet är att engagera och bidra till att fler väljer att söka sig till oss. Kommunikationsavdelningen ansvarar för följande konton:
SLU annonseras digitalt någonstans hela tiden, dygnet runt, årets alla dagar. Digital annonsering är kostnadseffektiv och lätt att optimera efter behov. Vi syns exempelvis på Youtube, Snapchat och andra sociala plattformar. Vi sponsrar också länkar på Google och Bing. Annonsen visas då bland de översta träffarna i sökresultat.
I vissa fall annonserar vi även i exempelvis tidningar och lokaltrafik.
Det finns ett stort antal webbplatser som samlar utbildningar och marknadsför dem på olika sätt. SLU har valt att samarbeta med Keystone vad gäller den internationella marknaden, vilket innebär att SLU är synligt på Educations.com.
Vi har två digitala kommunikationsplattformar för att stötta studentrekryteringen. Via Unibuddy kan presumtiva studenter chatta med våra studentambassadörer för att få svar på frågor och funderingar.
Goin’ är ett socialt nätverk för nya studenter där de kan knyta kontakter och bygga en gemenskap redan innan de anländer till SLU. Via plattformen kan studenterna hitta framtida klasskamrater, möta andra med liknande intressen och bakgrund, samt hjälpa varandra att förbereda sig inför flytten till Sverige.
Syftet med Goin’ är att stärka studenternas gemenskap och bidra till en tryggare studiestart.
SLU:s studenter är viktiga i marknadsföringen av utbildningarna. De medverkar vid en rad olika aktiviteter, exempelvis utbildningsmässor, event, Öppet hus, och Skugga student. Dessutom marknadsför studenterna SLU och utbildningarna genom en rad olika sociala mediekonton.
Här listar vi olika studentrekryterande aktiviteter som kommunikationsavdelningen arrangerar och deltar i. Utöver detta görs många andra insatser på fakultets- och institutionsnivå.
Innehållet uppdateras löpande för innevarande och kommande år.
Information kommer.
Utbildningsmässor och andra evenemang där studentambassadörer har medverkat på plats i SLU:s monter
Utbildningsmässor och andra evenemang arrangerade av gymnasieskolor där studentambassadörer har medverkat på plats
Internationella mässor där SLU deltagit på plats
Planerade studiebesök på SLU:s campus
Digitala evenemang
Det personliga mötet
Utbildningsmässor och andra evenemang där studentambassadörer har medverkat på plats i SLU:s monter.
Internationella mässor där SLU deltagit på plats.
Study in Sweden, delegationsresa till Indien med mässor i Chennai, Mumbai och New Delhi. Totalt 353 studenter som registrerade sig med intresse för SLU.
Utbildningsmässor och andra evenemang arrangerade av gymnasieskolor där studentambassadörer har medverkat på plats
Studiebesök på SLU:s campus
Digitala evenemang
Unibuddy
Under året har totalt 722 personer registrerat sig för att chatta med våra internationella studentambassadörer.
Det personliga mötet
Marknadsföring av SLU:s utbildningar
study@slu.se