Marknadföring av SLU:s utbildningar

Senast ändrad: 04 september 2025

Studentrekrytering är en prioriterad fråga på SLU som engagerar många. Kommunikationsavdelningen har ett viktigt uppdrag i att ansvara för koordineringen av marknadsföringen mot presumtiva studenter.

Just nu pågår ett stort utvecklingsarbete på kommunikationsavdelningen gällande marknadsföringen av SLU:s utbildningar.

Efter flera år av digitalt fokus satsar vi nu också på aktiviteter för fler personliga möten, med hjälp av ett utökat antal studentambassadörer. Bland annat ser vi över vilka event vi bör vara med på och strukturerna för studiebesök på våra campus. Diskussioner förs gällande marknadsföring av specifika program, där behovet i organisationen är stort men resurserna små.  

Från kommunikationsavdelningens håll ser vi fram emot slutrapporten från den utredning som gjorts om studentrekrytering under året och dess bidrag till den fortsatta utvecklingen.

Ett långsiktigt arbete har också påbörjats för att öka kännedomen om universitetet i stort. De insatserna kommer att löpa parallellt med marknadsföringen av utbildningarna. Den första kampanjperioden startar i oktober 2025. 

Kanaler för marknadsföring

Vi använder oss av en stor mängd olika kanaler för att nå våra presumtiva studenter. Genom statistik och utvärdering utvecklas och justeras dessa över tid, eftersom målgruppernas beteenden hela tiden ändras. Här har vi sammanställt information om några av våra viktigaste kanaler.

Programsidor

Med ett stort antal dagliga besökare på slu.se blir utbildningssidorna ett viktigt verktyg i rekryteringsarbetet. Vid alla personliga möten och i all information som delas ut hänvisar vi till vår webbplats och all information som återfinns där. Webben uppdateras kontinuerligt tillsammans med olika delar av organisationen för att ge blivande studenter så utförlig och uppdaterad information som möjligt. 

Mässor

SLU deltar i dagsläget på ett antal större utbildningsmässor tillsammans med andra lärosäten. Här får vi chansen att möta en bredd av presumtiva studenter. Vissa är redan intresserade av våra utbildningar och söker aktivt mer information i vår monter. Andra har aldrig har hört talas om oss och kanske inte tror att ett lantbruksuniversitet är något för dem. Här har vi chansen att skapa samtal och väcka intresse.

Öppet hus

Varje år arrangeras Öppet hus på våra tre huvudcampus. Hit bjuds presumtiva studenter med sin klass och/eller sina föräldrar för att få veta mer om våra utbildningar, hur roligt det är att vara student och se våra fina campusmiljöer.

Arrangemangen kan skilja sig åt något från år till år, men fr.o.m. 2025 satsar vi på det personliga mötet igen (ej digitala arrangemang). 

Representanter för utbildningarna och studievägledare är viktiga för ett lyckat arrangemang, likväl som kårerna och våra studentambassadörer.

Sociala medier

Via sociala medier har vi möjlighet att väcka intresse och informera om universitetet och våra utbildningar. Målet är att engagera och bidra till att fler väljer att söka sig till oss. Kommunikationsavdelningen ansvarar för följande konton:

  • Instagramkontot slu.sweden
  • Instagramkontot slu.student
  • TikTok
  • Nationell Facebooksida
  • Linkedin

Annonsering

SLU annonseras digitalt någonstans hela tiden, dygnet runt, årets alla dagar. Digital annonsering är kostnadseffektiv och lätt att optimera efter behov. Vi syns exempelvis på Youtube, Snapchat och andra sociala plattformar. Vi sponsrar också länkar på Google och Bing. Annonsen visas då bland de översta träffarna i sökresultat.

I vissa fall annonserar vi även i exempelvis tidningar och lokaltrafik.

Utbildningsportaler

Det finns ett stort antal webbplatser som samlar utbildningar och marknadsför dem på olika sätt. SLU har valt att samarbeta med Keystone vad gäller den internationella marknaden, vilket innebär att SLU är synligt på Educations.com.

Kommunikationsplattformar

Vi har två digitala kommunikationsplattformar för att stötta studentrekryteringen. Via Unibuddy kan presumtiva studenter chatta med våra studentambassadörer för att få svar på frågor och funderingar.

Goin’ är ett socialt nätverk för nya studenter där de kan knyta kontakter och bygga en gemenskap redan innan de anländer till SLU. Via plattformen kan studenterna hitta framtida klasskamrater, möta andra med liknande intressen och bakgrund, samt hjälpa varandra att förbereda sig inför flytten till Sverige.

Syftet med Goin’ är att stärka studenternas gemenskap och bidra till en tryggare studiestart.

Studentambassadörer

SLU:s studenter är viktiga i marknadsföringen av utbildningarna. De medverkar vid en rad olika aktiviteter, exempelvis utbildningsmässor, event, Öppet hus, och Skugga student. Dessutom marknadsför studenterna SLU och utbildningarna genom en rad olika sociala mediekonton.

Aktiviteter

Här listar vi olika studentrekryterande aktiviteter som kommunikationsavdelningen arrangerar och deltar i. Utöver detta görs många andra insatser på fakultets- och institutionsnivå.

Innehållet uppdateras löpande för innevarande och kommande år.

2026

Öppet hus 2026

  • Alnarp 4 mars
  • Uppsala 18 mars
  • Umeå datum ej klart

Andra event

  • Eurohorse, Göteborg, 19-22 februari

2025

Öppet hus 

  • Alnarp 13 mars
  • Uppsala 26 mars
  • Umeå 5 november

Utbildningsmässor

  • Kunskap och framtid, Göteborg, 22 november
  • Saco studentmässa, Stockholm, 27 november
  • Saco studentmässa, Malmö, 3 december

Andra event

  • Eurohorse, Göteborg, 20-23 februari
  • Yrkesmässa Baltic Sea Science Centre, Stockholm, 20 mars
  • SLU Youth Institute, Uppsala, maj
  • SLU Youth Institute, Alnarp, maj
  • Östersjödagen, Stockholm, 28 augusti
  • Gymnasiedagen, Umeå, 25 september
  • SciFest, Uppsala, 9-11 oktober
  • Agronomdagen, Uppsala, 22 oktober

Digitala internationella evenemang

  • Digital mässa. Study in Sweden, Europe/MENA/Africa, 10 april
  • Digital mässa. Study in Sweden, Americas, 26 april
  • Digital mässa. Study in Sweden, Asia, 17 maj
  • Digital mässa. Study in Sweden, MENA/Africa, 4 september
  • Digital mässa. Study in Sweden, Europe, 18 september
  • Digital mässa. Study in Sweden, Americas, 4 oktober
  • Digital mässa. Study in Sweden, Indian subcontinent, 13 oktober
  • Digital mässa. Study in Sweden, Asia, 13 november

Internationella mässor

Information kommer.

Sammanställning 2024

Utbildningsmässor och andra evenemang där studentambassadörer har medverkat på plats i SLU:s monter

  • EuroHorse 22 – 25 februari, 75 000 besökare.
  • Yrkesmässa på Baltic Sea Science Center 21 mars, 377 besökare.
  • Nolia Karriär i Umeå, Sundsvall och Östersund 6 – 8 februari, och Skellefteå, Piteå och Luleå 13 – 15 februari, 12000 besökare.
  • Vår Trädgård i Malmö 8 – 10 mars.

Utbildningsmässor och andra evenemang arrangerade av gymnasieskolor där studentambassadörer har medverkat på plats

  • Skolbesök till Himmelstalunds utbildningscentrum och Vreta utbildningscentrum i Norrköping 31 januari, 300 elever.
  • Yrkesmässa på Tekniska gymnasiet i Uddevalla 27 februari, 270 elever.
  • Utbildningsexpo på Rosendalsgymnasiet i Uppsala 21 mars, 880 elever.

Internationella mässor där SLU deltagit på plats

  • Study and Go Abroad fairs. Studentrekryteringsmässor i Kanada (Vancouver, Montréal och Toronto). Totalt 2320 registrerade studenter för mässorna.

Planerade studiebesök på SLU:s campus

  • Deltagande klasser i SLU Youth Institute till Ultuna 25 april.
  • Deltagande klasser i SLU Youth Institute till Alnarp 15 maj.
  • Deltagande klasser i SLU Youth Institute till Umeå 30 maj.

Digitala evenemang

  • SACO:s digitala utbildningsmässa 7 februari och 10 april.
  • SLU:s Digitala Öppet hus 13 mars, 438 besökare på kampanjsajten.
  • Digital mässa. Study in Sweden, Americas, 4/5
  • Digital mässa. Study in Sweden, Asia, 25/5
  • Digital mässa. Study in Sweden, Europe/MENA/Africa, 11/6
  • Digital mässa. Study in Sweden, MENA/Africa, 29/8
  • Digital mässa. Study in Sweden, Europe, 25/9
  • Digital mässa. Study in Sweden, Americas, 26/10
  • Digital mässa. Study in Sweden, Asia, 20/11
  • Digital mässa. Study in Sweden, Indian subcontinent. 9/12

Det personliga mötet

  • Under januari – april 2024 genomfördes 57 stycken Skugga en student uppdrag. Varav 14 stycken utfördes digitalt och 43 stycken vid besök på campus.
  • Under januari – april 2024 genomfördes 9 stycken hemgymnasiebesök. Varav 3 stycken i Umeå kommun och resterande i Tranemo, Stockholm, Piteå, Luleå, Uppsala och Malmö.

Sammanställning 2023

Studentrekryteringsaktiviteter 2023

Utbildningsmässor och andra evenemang där studentambassadörer har medverkat på plats i SLU:s monter.

  • Euro Horse 23 – 26 februari, 76 330 besökare.
  • Nolia Karriär i Luleå 14 februari, Sundsvall 9 februari och Östersund 7 februari, 9 000 besökare.
  • Borgeby fältdagar 28 – 29 juni, 20 100 besökare.
  • Öppet hus Umeå 8 november, 3700 besökare.
  • Kunskap och Framtid 23 – 25 november, 8 924 besökare.
  • SACO studentmässa i Stockholm 29 – 30 november, 21 138 besökare.
  • SACO studentmässa i Malmö 6 december, 6 063 besökare.

Internationella mässor där SLU deltagit på plats.

  • Study in Sweden, delegationsresa till Indien med mässor i Chennai, Mumbai och New Delhi. Totalt 353 studenter som registrerade sig med intresse för SLU.

Utbildningsmässor och andra evenemang arrangerade av gymnasieskolor där studentambassadörer har medverkat på plats

  • Utbildningsexpo på Rosendalsgymnasiet i Uppsala 28 mars, 900 elever.
  • Utbildningsmässa på Danderyds gymnasium 29 mars, 800 elever.   
  • Studiemässa på Bromangymnasiet i Hudiksvall 28 februari, 1 500 elever.
  • Framtidsdag på Spånga gymnasium 30 maj, 350 elever.
  • Öppet hus hos Öknaskolans Naturbruksgymnasium 11 november, 250 elever.
  • Gotlands Framtid, Region Gotlands studie- och yrkesmässa 25 – 26 oktober, 1000 besökare.

Studiebesök på SLU:s campus

  • Naturvetenskapliga programmet från Thoren Buisness School i Sundsvall och Malung-Sälens Gymnasieskola 23 mars, 25 besökare till Ultuna.
  • Celciusskolan från Uppsala 20 april, 32 besökare till Ultuna. Rudbecksgymnasiet i Tidaholm 9 maj, 45 besökare till Alnarp.
  • JENSEN gymnasium Wenngarn från Sigtuna 27 september, 36 besökare till Ultuna.
  • Deltagare från eventet Naturvetarmästarna i Rosendal 7 december, 25 besökare till Ultuna.
  • Deltagare i Kungliga Vetenskapsakademiens projekt Tekniksprånget 10 november, 2 besökare till Ultuna.

Digitala evenemang

  • Digital Öppet hus 1 mars och 8 mars, 100+ uppkopplingar.
  • Digitalt informationspass med Realgymnasiet i Linköping, 28 november, 23 besökare.
  • Digital mässa. Study in Sweden, Europe/MENA/Africa, 23/9. 201 besökare i det virtuella båset.
  • Digital mässa. Study in Sweden, Americas, 17/10. 93 besökare i det virtuella båset.
  • Digital mässa. Study in Sweden, Asia, 27/11. 102 besökare i det virtuella båset.
  • Digital mässa. Study in Sweden, Indian subcontinent, 8/12. 22 besökare i det virtuella båset.

Unibuddy

Under året har totalt 722 personer registrerat sig för att chatta med våra internationella studentambassadörer.

Det personliga mötet

  • Under 2023 genomfördes 121 stycken Skugga en student uppdrag. Varav 19 stycken utfördes digitalt och 102 stycken vid besök på campus.
  • Under 2023 genomfördes 3 stycken hemgymnasiebesök.

Kontaktinformation

Marknadsföring av SLU:s utbildningar
study@slu.se