Kontaktinformation
Enheten för varumärke och kommunikationsplattformar
Kommunikationsavdelningen
- Frågor om varumärket: varumarke@slu.se
En policy brief innehåller opolitiskt formulerade rekommendationer till beslutsfattare i policyrelevanta ämnen, sammanställda av kunniga forskare och paketerade i ett lättillgängligt format.
För att använda mallen behöver du ha senaste versionen av Adobe InDesign och ha god kunskap om programmet. Om du inte har detta kan du få hjälp av SLU Grafisk service mot ersättning. Observera att indesignmallarna använder sig av typsnitten Akzidenz Grotesk samt Bembo. Mer om våra typsnitt och hur du får tillgång till dem.
Mallen är fyrsidig och i A4-storlek. I mallen finns plats för flera avsändare nertill.
Mallen är tillgänglighetsanpassad och gjord för att skapa såväl tryckt som digitalt underlag.
En policy brief innehåller opolitiskt formulerade rekommendationer till beslutsfattare i policyrelevanta ämnen, sammanställda av kunniga forskare och paketerade i ett lättillgängligt format.
Syftet med science for policy är att bidra till att viktiga beslut i samhället fattas på vetenskaplig grund och att bidra till förändringsprocesser i samhället genom att tillsammans med forskare ta fram vetenskapligt underbyggda rekommendationer till beslutsfattare sammanfattade i policy briefs.
Beslutsfattare relevanta för livsmedelssystemet på alla nivåer i samhället, t.ex. politiker, myndigheter, livsmedelssystemets aktörer och finansiärer.
Forskarna är avsändare av en policy brief eftersom det är de som står för sakkunskapen. Du som skriver policy brief hjälper till att göra innehållet lättillgängligt och står som garant för tillförlitligheten. En policy brief är ett samarbete mellan forskare och kommunikatör.
Innan du skapar en policy brief, säkerställ alltid om det finns någon risk för intressekonflikt eller jäv som kan påverka policy briefen. Finns t. ex. någon bisyssla med koppling till ämnet för policy briefen? Om ja, är den godkänd av SLU?
Det är en kulturskillnad mellan forskning och politik, så texten ska skrivas på en allmän populär nivå, vara fri från pekpinnar och mana till handling. Känslan i texten bör återspegla trovärdighet och hopp.
En svårighet är avvägningen mellan vetenskap och värderingar. Det är viktigt att rekommendationerna i en policy brief är grundligt förankrade i forskning och så värdeneutrala som möjligt.
En rekommendation är också att policy briefen förankras hos institutionens ledning och kollegor i ämnet, samt sänds till berörda/ledning för kännedom innan den släpps.
Enheten för varumärke och kommunikationsplattformar
Kommunikationsavdelningen