Kontaktinformation
Enheten för varumärke och kommunikationsplattformar
Kommunikationsavdelningen
- Frågor om varumärket: varumarke@slu.se
SLU:s arbetskläder ska alltid bära universitetets logotyp och märkas i enlighet med den grafiska profilen. Hållbara kläder med hållbar märkning bidrar till att stärka varumärket.
Logotypen ska alltid ha en väl synlig placering på kläderna på minst en plats. Placeringen av plaggets märkning är valfri. Ha alltid SLU:s grafiska profil i åtanke vid val av färger och hantering av SLU:s logotyp.
SLU:s logotyp trycks eller broderas på plagget i någon av dessa tre storlekar:
Logotyp liten: 20 x 20 mm
Logotyp mellan: 55 x 55 mm
Logotyp stor: 150 x 150 mm
Märkning med separat tag, vävd med broderad logotyp som antingen sys fast på kläderna eller värms fast på plagget.
Klädesplagget kan även märkas med ytterligare tryck eller brodyr, utöver SLU:s logotyp.
När SLU:s logotyp kompletteras med en organisationstillhörighet, till exempel enhetsnamn, ska den som är mest relevant för målgruppen väljas. Namnet skrivs i typsnittet Akzidenz Grotesk och placeras under logotypen med en mellanliggande linje, alternativt till höger om logotypen. Kontakta kommunikationsavdelningen vid SLU för att erhålla vektoriserat tryckmaterial.
Färg för detta tryck: Svart, vit eller grå (40% svart), aldrig logotypens röda eller gröna färg.
Om man vill ha ett ytterligare större tryck för att det ska synas tydligt bör SLU-märkningen på plagget placeras separat. Exempelvis "Tekniker" stort på ryggen på en jacka och SLU-logotypen mindre på framsidans bröstficka. Om verksamheten har ett eget märke ska det alltid tryckas separat från SLU:s logotyp. Det egna trycket får aldrig använda logotypens röda eller gröna färg.
Personnamn räknas inte som organisationstillhörighet och trycks separat från SLU:s logotyp, alternativt kan en lös namnbricka användas.
Oavsett vilket alternativ man väljer ska SLU:s logotyp alltid finnas med på plagget.
Logotypen i färg (den rödgröna) får endast användas om bakgrunden är vit. Om produkten är vit bör logotypen i färg användas i första hand. Har produkten någon annan färg används svart, grå eller vit logotyp.
Runt SLU:s logotyp lämnas en frizon. Innanför denna zon får andra objekt inte placeras, till exempel andra logotyper.
Frizonen runt SLU:s logotyp är halva höjden alternativt halva bredden (x).
För att arbetskläderna ska vara skattefria ska de uppfylla Skatteverkets krav för det.
”Om arbetsgivare vill tillhandahålla sina anställda ordinära klädesplagg, t.ex. jackor, kostymer, dräkter, skjortor, blusar och byxor, utan att skatteplikt ska uppkomma bör vissa krav vara uppfyllda. Kläderna bör
För skattefrihet för sådana plagg räcker det således inte att de är försedda med logotyp, eller att plaggen enligt avtal inte får användas privat, utan samtliga nämnda förutsättningar bör vara uppfyllda.
Skattefrihet bör dock gälla om anställda i samband med särskilda arbetsuppgifter tillfälligt lånar plagg som arbetsgivaren äger och förvarar på arbetsplatsen för att kunna nyttjas av olika anställda, t.ex. i samband med framträdande på scen.”
(Ur Skatteverkets rättsliga vägledning för skattefria arbetskläder)
Enheten för varumärke och kommunikationsplattformar
Kommunikationsavdelningen