Nedan presenteras rutiner för rekrytering och antagning till forskarutbildning vid SLU. Den vanligaste formen av finansiering av en doktorandplats är anställning som doktorand och av punkterna nedan framgår även hur hanteringen av anställningsförslag går till (punkt 7-8). För en mer utförlig beskrivning av antagningsprocessen, se SLU:s antagningsordning för utbildning på forskarnivå.
Här hittar du en pdf för utskrift av nedanstående information om antagning och anställning av doktorand vid SLU.
Här hittar du en översiktlig bild av rekryterings- och antagningsprocessen för doktorand vid utlyst utbildningsplats och vid plats som inte har utlysts.
OBS! Doktorander som antas från och med 1 juli 2018 och vars studiefinansiering består av stipendium, ska anställas som doktorand senast när tre års utbildning till doktorsexamen återstår. Undantag ges för stipendiefinansiering inom bistånds- eller kapacitetsuppbyggnadsprogram där stipendier utgör vedertagen finansieringsform, eller EU-program eller motsvarande där stipendier utgör en vedertagen finansieringsform och krav på anställning blir ett hinder för högskolans medverkan. En vägledning att användas vid bedömning av om undantag kan godkännas är under utveckling.
Rutiner för antagnings- och anställningsärenden av doktorander
1. Institutionen annonserar utbildningsplatsen i ReachMee. Doktorandplats med annan finansiering än anställning som doktorand läggs också till i ReachMee och Eva Borgert på personalavdelningen hjälper till med detta. De sökande fyller i ett formulär som bland annat innehåller personuppgifter och en personlig motivering till varför personen vill bli doktorand.
2. Institutionen gör urval genom att granska ansökningarna i ReachMee, och bestämmer toppkandidater samt genomför intervjuer med dessa. Om utbildningsplatsen finansieras på annat sätt än genom doktorandanställning så finns vanligen bara en kandidat. OBS - inför intervjun ska toppkandidaten/erna som inte har en svensk examen uppmanas att skicka in/ta med sig vidimerade kopior av följande dokument:
* För antagning efter 1 juli 2018 gäller följande för att få behörighet motsvarande engelska B/6:
- att sökande har motsvarande 60 hp från kurs/program med engelska som undervisningsspråk från lärosäte i EU/EES/Schweiz eller engelskspråkigt land.
Observera att sökande med svenska meriter och sökande med utländska meriter har olika rutiner för vidimeringen.
3a. Om sökande har svensk examen skickas den sökandes namn, personnummer och projekt-ID i ReachMee till Utbildningsavdelningen.
3b. Om sökande inte har en svensk examen skickas dokument som nämns under punkt 2 (de vidimerade kopiorna) skickas sedan från institutionen till Utbildningsavdelningen i pappersformat. Ange även projekt-ID i ReachMee samt namn på kontaktperson på institutionen. Observera att all första kontakt med Utbildningsavdelningen måste ske via institutionens kontaktperson/blivande handledare.
Skicka dokumenten till:
Utbildningsavdelningen
Box 7010
750 07 Uppsala
Kuvertet ska märkas ”Doktorandansökningar för granskning”.
4. Utbildningsavdelningen utför äkthets- och behörighetsbedömning som ett led i kvalitetssäkringen av urvalet till forskarutbildningen. Detta genomförs med hjälp av de vidimerade kopiorna. Efter att bedömningen är gjord skickar Utbildningsavdelningen tillbaka bedömningen till kontaktpersonen via post.
5. Rekommendation om antagning inklusive bilagor skickas från institutionen till respektive fakultet.
OBS: Doktoranden kan inte ansöka om uppehållstillstånd förrän fakulteten tagit beslut om antagning. Det kan ta 3-4 månader att få uppehållstillstånd. Se Krav för uppehållstillstånd för studier - Migrationsverkets information
6. Fakulteten granskar ansökan och beslutar om antagning. Beslut skickas ut till berörda parter.
Punkt 7-8 gäller endast för doktorander som ska anställas vid SLU.
7. För att bereda ett förslag om anställning som doktorand behöver personalavdelningen följande:
- Förslag om anställning.
- Doktorandens vidimerade kopior i original.
- Meritsammanställning av kandidater.
- Yttrande/motivering till val av kandidat.
- Konteringsuppgifter för anställningen.
8. Personalavdelningen hanterar anställningsförslag, facklig förhandling, beslut och kungörelse.
FAQ – Vanliga frågor
1. Utbildningsplatsen har inte varit utlyst - behövs ett SLU ID-nummer ändå?
Ja! Alla ansökningar behöver ett SLU ID-nummer. Om utbildningsplatsen inte har varit utlyst finns två olika sätt att skaffa ett SLU ID-nummer.
A. Blivande handledare vid NJ- och VH-fakulteten får ett SLU ID-nummer efter begäran av utbildningshandläggare vid respektive kansli.
B. Blivande handledare vid LTV- och S-fakulteten får ett SLU ID-nummer för antagning genom att kontakta Registrator i Alnarp respektive Umeå.
2. Varför behöver Utbildningsavdelningen vidimerade kopior?
Enligt SLU:s antagningsordning för utbildning på forskarnivå har Utbildningsavdelningen i uppdrag att kontrollera äktheten av examensbevis samt språkintyg.
För att göra det behöver Utbildningsavdelningen kunna intyga att inga ändringar gjorts mellan originalet och kopian på vilken bedömningen baserar sig på.
3. Accepteras digitala kopior?
Nej. En digital kopia är en kopia av en vidimerad kopia eller ett original och accepteras inte. Utbildningsavdelningen kan inte intyga äktheten av en digital kopia eftersom det är omöjligt att veta om några ändringar gjorts från originaldokumentet.