Här samlar vi publikationer inom högskolepedagogik som EPU bidragit till.
Publikationer utgivna av Enheten för pedagogisk utveckling
-
Almlöv, C., Capurchande, R., & Geschwind, L. (2025). Collaborative Supervision Across Borders: Exploring the Motivations of Mozambican Doctoral Co-supervisors. Journal of Further and Higher Education. (Accepted)
-
Almlöv, C., Edström, K., & Geschwind, L. (2025) Novice Doctoral Co-supervisors’ Involvement with Doctoral Students’ Well-being. Studies in Graduate and Postdoctoral Education (Accepted pending revisions)
-
Almlöv, C. (2025) ‘He has these golden nuggets’: Novice doctoral co-supervisors feedback from others. (Out for review)
-
Almlöv, C., Cornér, S., I., Haser, C., Lokhtina, I. & Pyhältö, K. (2025). The PhD supervision in Transition: How Co-supervision is Presented in Institutional Guidance on PhD Supervision Across Three European Countries. In Transitions in Researcher Education and Careers by E. Löfström & K. Pyhältö (eds.) Routledge. (In press)
-
Almlöv, C. (2024). Becoming a doctoral co-supervisor. How novice co-supervisors form collective and individual identities. Doctoral Diss. KTH Royal institute of technology.
-
Capurchande, R. & Almlöv, C. (2024). “Am I Nobody?” An Exploratory Study on Power Relations in Doctoral Co-supervision in Mozambique. Journal of Critical African Studies. https://doi.org/10.1080/21681392.2024.2303687
-
Almlöv, C., & Viberg, H. (2024). Sweden. In Kumar, V., & Wald, N. (eds.), Global Perspectives on Enhancing Doctoral Co-Supervision. Springer, Singapore. 113–125.
-
Almlöv, C., & Grubbström, A. (2023). ‘Challenging from the Start’: Novice Doctoral Co-Supervisors’ Experiences of Supervision Culture and Practice. Journal of Higher Education Research and Development, 43(1), 92–103. https://doi.org/10.1080/07294360
- Almlöv, Cecilia (2020) Generella kompetenser för framtidens studenter vid SLU. Pedagogisk rapport 3 från Enheten för pedagogisk utveckling, SLU.
- Stockfors, Jan (2011) Demonstrating and evaluating teaching proficiency: Advice for applicants, expert advisers, and teaching staff appointment boards. Pedagogisk rapport 2 från Universitetspedagogiskt centrum, SLU.
- Stockfors, Jan (2011) Att visa och bedöma pedagogisk skicklighet: Råd till sökande, sakkunniga och lärarförslagsnämnder vid SLU. Pedagogisk rapport 1 från Universitetspedagogiskt centrum, SLU.
- Bengt Ekman (1995) Föreläsningen som pedagogiskt fenomen.
- Nils Towald och Lars Owe Dahlgren (1993) Studenters syn på kunskapsmätning. En enkätstudie med särskild hänsyn till de graderade betygens inverkan på inlärning och studier.
- Lennart Nord & Nils Trowald (1986) Rollspelet som pedagogisk resurs.
- Nils Trowald (1980) Pedagogiska provokationer.
Rapporter författade av SLU:s lärare med stöd av EPU
- Eveline Krab (2020) What is the culprit for teaching innovation in Academia?
- Alexander Menegat (2018) Ethical principles in supervision - a framework for protection and assessment of doctoral student wellbeing and functioning of the scholarly environment.
- Johanna Widenberg (2017) Handledarkollegiets betydelse för utbildningen på forskarnivå - en ministudie. Rapportserie från Enheten för pedagogisk utveckling. Rapport nr 1.
- Christian Swensson (2003) Kunskapssyn hos lantmästarstuderande - resultat från en enkätstudie hösten 1999
- Beatrix Alsanius (2001) Collective perception of knowledge and educational philosophy and its impact on teaching and learning.
- Maria Ekbrand (2000) Hästen & högskolestudier
- Tuula Eriksson, Mats Lieberg, Petter Åkerblom (2000) Forskningscirkeln som pedagogisk metod för att stimulera utomhusbaserade inslag i universitetsutbildningar.
- Cecilia Mark-Herbert (1999) Casemetodik
- Christian Swensson (1999) Djuretik i undervisningen
- Kristina Lillpers, Gabrielle Lagerkvist, Lotta Rydhmer, Gunnela Gustavsson (1998) Att lära sig själv genom att undervisa andra - Erfarenheter från ett projekt där studenter undervisar i en gymnasieklass som ett led i sin egen inlärning.
- Mari Zetterqvist (1998) Didaktiken i hästhoppning - En studie av undervisning i hästhoppning
- Afaf Kamal-Eldin, Riitta Hyvönen-Olsson, Roland Sigvald (1998) Situation of Foreign Ph.D.students at SLU - A report based on interviews with 12 Ph.D. students.
- Maria Strandberg (1997) Moraliska aspekter på naturen, främst marken, i utbildningsplaner och undervisning - En studie av lanskapsarkitektutbilsningne vid SLU.
- Gunilla Trowald-Wigh (1996) En ämnesdidaktisk studie i veterinärmedicin
- Sven Hagström (1995) Kvalitativa metoder för kursvärdering - Olika utvärderingsmetoder genomförda på Jägmästarlinjen vid skogshögskolan i Umeå.
Vetenskapliga artiklar, publikationer och konferensbidrag
av EPU:s medarbetere
- Åsa Berggren, Cecilia Almlöv, Alexandra D’Urso and Ann Grubbström (2022). “Screwed from the start”: How women perceive opportunities and barriers for building a successful research career [Original Research]. Frontiers in Education, 7. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.809661
- Ann Grubbström och Stina Powell (2022) Från hashtag till handling – Skogsutbildningens #metoo-rörelse i spåren av #slutavverkat. I Ganetz, H., Hansson, K. and Sveningsson, M., (Red). Maktordningar och motstånd: forskarperspektiv på# metoo i Sverige. Nordic Academic Press, pp 279-302.
- Stina Powell och Ann Grubbström (2021). Vem ska leda jämställdhetsarbetet inom akademin? En studie av jägmästarprogrammet vid SLU. Tidskrift för genusvetenskap, 42(1), pp.77-99
- Cecilia Almlöv, Rehana Capurchande, Francisco Januário och Lars Geschwind (2021). Trust within capacity building for the development of supervision training: a case study of Sweden and Mozambique. Anne Lee and Rob Bongaardt (eds.) The future of doctoral research: challenges and opportunities. Abingdon: Routledge.
- Ann Grubbström and Stina Powell (2020). Persistent norms and the #MeToo effect in Swedish forestry education, Scandinavian Journal of Forest Research, DOI: 10.1080/02827581.2020.1791243
- Cecilia Almlöv och Ann Grubbström (2019). New doctoral supervisors in emotionally challenging situations. Kollegialt granskat konferenspapper, SRHE, Newport, Wales, Dec 12, 2019.
- Jan Činčera and Peter Aspengren (2018). Sustainability and an educational perspective: roots in environmental education. Chapter 3 in Widening interdisciplinary sustainability education. Iwinska K., Jones M. and Kraszewska M,. eds. Collegium Civitas, Warsaw.
- Peter Aspengren (2018). Lessons learned from a workshop series at the Swedish University of Agricultural Sciences. Chapter 10 in Widening interdisciplinary sustainability education. Iwinska K., Jones M. and Kraszewska M,. eds. Collegium Civitas, Warsaw.
- Cecilia Almlöv och Monika Appel (2014). Challenges for new doctoral supervisors. A study at the Swedish university of agricultural sciences. Kollegialt granskat konferenspapper, ICED, Stockholm, June 16, 2014.
- Jan Stockfors (2014). Educating citizens or preparing a qualified workforce?: Antagonistic, agonistic or symbiotic perspectives on higher education. Konferensartikel ICED 2014 Stockholm.
- Jan Stockfors (2014). Kunskaper, färdigheter och dygder – tre hjul under en vagn? Kollegialt granskat konferensbidrag, NU2014 Umeå.
- Peter Aspengren, Göran Rehn och Jan Stockfors (2012). Utbildning för hållbar utveckling – anställningsbarhet, bildning eller irrvägar? Kollegialt granskat konferensbidrag, NU2012 Göteborg.
- Svante Axelsson, Birgitta Båth, Lena Lidfors, Håkan Asp, Eric Agestam och Cecilia Almlöv (2012). Kronan på verket: examensarbeten vid SLU. Sveriges Lantbruksuniversitet.
- Jan Stockfors (red), Stefan Ekecrantz, Ann-Sofie Henriksson, Natalie Jellinek och Anna-Karin Högfeldt (2010). Examination - en exempelsamling: Vanliga och mindre vanliga sätt att värdera studieresultat. Rapport, NSHU 2010.
- Cecilia Almlöv (1998). Female and male face strategies: a qualitative study of a research seminar. Educationa for the 21st century. Münster. S. 575-586.