Hoppa till huvudinnehåll

Tentamensservice

Tentamensservice (TS) har till uppdrag att skapa en gemensam, rättssäker och likvärdig tentamensprocess för salstentamina. I dagsläget finns TS på SLU:s huvudorter; Alnarp, Umeå och Uppsala. Nedan följer mer ingående information om hantering och genomförande av salstentamen med TS fördelad på varje huvudort.

Salstentamen flera orter

Kommer snart

blomma

FAQ - Vanliga frågor

1. Får man efteranmäla en student?

NEJ! När aktivitetstillfället i Ladok är stängt kan ingen mer student läggas till.

2. Kan jag skicka in en beställning på ett tentamenstillfälle under terminen?

Ja. Vi behandlar alla beställningar som kommer in under föregående bokningsperiod och schemalägger utefter platstillgång i salarna.

3. Har TS någon information att delge studenterna?

Ja. Du får du gärna höra av dig och boka in TS för en genomgång för studenterna, både live och digitalt fungerar. I länkarna nedan finns även bra information inför ett för studenter inför ett tentamenstillfälle som du kan lägga ut på er kurssida.

4. Vad behöver jag delge för information till studenter innan en salstentamina?

På Tentamensservices sida på Studentwebben finns information som är bra för studenterna att veta.

5. Kan man ha en ortsövergripande digital salstentamina på alla orter?

Nej, i dagsläget är det enbart i Alnarp och Ultuna det är möjligt att skriva digital salstentamina. I Ultuna finns det dedikerade salar och i Alnarp sker ett samarbete med Malmö Universitet för digitala salstentamina.

6. Kan man ha en traditionell salstentamina på alla orter?

Gällande SLU:s huvudorter; Alnarp, Umeå och Uppsala, ja. Gå in på Salstentamina på flera orter för att få mer information.

7. Varför måste jag lägga till mer än ett datum i min beställning för tentamenstillfälle?

Då ni är flera kurser som önskar samma datum behöver TS ha ett ytterligare datum som förslag för att snabbt kunna lägga pusslet med alla tentamensbeställningar.

8. Varför måste man ange en Admin i TE Exams beställning?

För att säkerställa anonymiseringen för studenter samt för hanteringen av administrationen i Inspera.

9. Hur anmäler studenter pedagogiskt stöd?

Från och  med 1 september kommer studenter att kunna ange sitt önskade stöd via aktivitetstillfället i Ladok. Studenten kommer endast att kunna välja de stöd för examination som är rekommenderat via Nais.

10. När måste beställningen senast inkommit i TE Exam?

Beställningen måste inkomma senast 15 maj resp. 15 november. TS hanterar även beställningar löpande under termin beroende på platstillgång samt att beställningen inkommit senaste 15 vardagar innan tentamenstillfället.

Är du tentamensvärd?

Då kan du hitta mer information om ditt uppdrag på vår sida för tentamensvärdar!

Publicerad: 20 augusti 2025 - Sidansvarig: infra-webb@slu.se
Loading…