Slunik avvecklas

Senast ändrad: 03 juni 2025
Bild på gammal dator

Slunik stängs för inmatning 13 augusti 2025 och avvecklas senast årsskiftet.

Slunik är ett egenutvecklat system som byggdes i början av 2000-talet för att fungera som en kursplattform där kursledningen kunde informera och kommunicera med både presumtiva och aktiva studenter. Slunik motsvarade dagens kurssida, lärplattformen Canvas och kursvärderingar.

Med tiden har funktionerna i Slunik ersatts av andra lösningar. Idag är endast kursens schema och fältet ”Info från kursledaren” aktivt i Slunik. Dessa visas på kurssidan på webben. 

Beslut avveckling av Slunik-signed.pdf

Schema flyttar till Canvas.

Övergripande schema ska inte längre visas på kurssidorna på webben utan vara tillgängligt via kursens Canvasrum.

Det finns redan idag en schemaknapp, länkad till timeEdit, på startsidan i Canvasmallen. Timeedit-schemat innehåller de lokaler som bokats för kursen. Dessa kan enkelt kompletteras med andra aktiviteter via en direktlänk i Canvas till kurstillfällets timeedit-schema.

Läs mer om schemakomplettering under Canvas mallsidor

Info från kursledaren flyttar till Ladok

"Info från kursledaren" visas på kurssidan och är en möjlighet för kursledningen att kommunicera med blivande studenter innan de är antagna.

Nu när Slunik avvecklas flyttar inmatningen av texten till Ladok men "Info från kursledaren" ska fortsatt visas på kurssidan. I Ladok ligger texten på kurstillfällesnivå.

För att lägga in texten i Ladok krävs behörighsnivån "SLU Administratör institution" eller "SLU Kursledare". Det är samma behörighet som krävs för att lägga in litteraturlista eller kursteam.

Beskrivning av Ladok-behörigheter

Så här lägger du in "Information från kursledaren" i Ladok

 


Kontaktinformation

Avdelningen för Lärande och digitalisering

För frågor och synpunkter om våra utbildningssystem
utb-system@slu.se.