Studenter avslutas i Canvaskurser då de får ett slutbetyg i Ladok

Senast ändrad: 05 april 2024

Sedan årsskiftet 23/24 avslutas studenter i Canvaskurser så snart de får ett slutbetyg för kursen i Ladok.

Då “Attestering av resultat på hel kurs” registreras i Ladok kommer studenten automatiskt avslutas i motsvarande kurs i Canvas. I Canvas kommer studenten inte längre att visas i listan av studenter (under menyn Personer) och ej heller under Omdömen eller i Speedgrader.

Visa avslutade studenter

För att visa avslutade studenter (och deras arbeten) under Omdömen och i Speedgrader:

• Gå till Omdömen
  • Klicka på de tre prickarna i kolumnen för Studentens namn
  • Välj att visa Slutförda registreringar.

Återaktivera studenten

En avslutad student har fortfarande tillgång till kursen men i ett läs-läge. Om en student åter behöver agera i kursen, t.ex. göra en ny inlämning, kan studenten återaktiveras genom att:

• Gå till menyn Personer.
  • Klicka på knappen med tre prickar.
  • Välj Visa tidigare registreringar för att visa avslutade studenter.
  • Klicka på studentens namn.
  • Klicka på Återställ.

Nu är studenten åter en aktiv student i kursen och listas under menyn Personer.

Hur påverkas studenterna?

När studenten får ett slutbetyg i Ladok tas kursen bort från Canvas översikt som nu enbart visar aktiva kurser. Studenten kan se sina avslutade kurser genom att:

• Klicka på Kurser (ikonen under Översikt).
  • Välj Alla kurser för att där se kursen under Tidigare registreringar.

Studenten kan se den avslutade kursens innehåll med sina inlämningar och bedömning men kursen är i ett läs-läge så det går inte att göra nya inlämningar.

Eventuella förändringar i kursen kommer inte att aviseras till de studenter som har avslutat kursen.

Studenterna har informerats om detta på studentwebben

Avdelningen för Lärande och digitalisering

För frågor och synpunkter om våra utbildningssystem
utb-system@slu.se.