Snabbspår på distans för nyanlända agronomer

Senast ändrad: 04 mars 2024

Avsnitt 8

I Sverige är det brist på erfarna agronomer, och därför startade Arbetsförmedlingen i samarbete med SLU ett projekt där utlandsfödda akademiker erbjöds en svensk påbyggnad av sin utbildning – ett så kallat snabbspår. Snabbspåret genomfördes helt på distans med ämnesexperter från SLU i Uppsala och Alnarp och distanspedagogiskt upplägg från SLU i Skara.

Målet var att öka chanserna för deltagarna att få jobb i Sverige inom sitt yrkesområde.

I det här avsnittet har den pedagogiska utvecklaren Alexandra D’Urso från Enheten för pedagogisk utveckling på SLU ett samtal med två av deltagarna i snabbspåret, Ivana Stijepic och Nour Al Hariri och en av lärarna, Maria Lingaas.

Vill ni veta mer om den utbildningen, klicka på länkar nedan.

Medverkande:

• Maria Lingaas, Utbildningsledare på SLU Meny
  • Alexandra D’Urso, Pedagogisk utvecklare på EPU(Enheten för pedagogisk utveckling) på SLU
  • Ivana Stijepić, Alumn på distansutbildning "snabbspår för nyanlända agronomer" på SLU
  • Nour Al Hariri, Alumn på distansutbildning "snabbspår för nyanlända agronomer" på SLU
  • Redigering: Minha Park, Pedagogisk utvecklare på EPU (Enheten för pedagogisk utveckling) på SLU