Även om forskarutbildningen är en individuell utbildning, och planeringen av utbildningen görs individuellt, så genomgår varje doktorand samma obligatoriska uppföljningssteg. En doktorand följer sitt ämnes allmänna studieplan och planerar tillsammans med handledaren sin utbildning i den individuella studieplanen (ISP). Varje år sker en årlig uppföljning, i mitten av utbildningen sker en halvtidsuppföljning och de doktorander som skriver en monografiavhandling har även ett slutseminarium.
En doktorand deltar i både ämneskurser (för att fördjupa sina kunskaper inom sitt avhandlingsämne) och baskurser (för att utveckla generella kompetenser som till exempel ledarskap, skrivande eller presentationsteknik).
Både doktorander och handledare har rättigheter och skyldigheter, och att så tidigt som möjligt ta reda på vilka dessa är underlättar processen mot en doktorsexamen.
Vad som gäller för handledning och handledarnas ansvar och kompetens beskrivs i SLU:s riktlinjer för utbildning på forskarnivå.
Ibland uppstår problem som inte alltid kan lösas av institutionen, och då kan en kontakt med doktorandombudsmannen vara till hjälp. I SLU:s riktlinjer för utbildning på forskarnivå finns tydliga regler för vad som ska göras om något går fel.
Forskarutbildningen vid SLU styrs av SLU:s riktlinjer för utbildning på forskarnivå som beslutas av rektor. Om du följer länken ovan hittar du regler, dokument och blanketter som används inom forskarutbildningen.