Att tänka på vid video och ljudinspelning för undervisning

Senast ändrad: 14 september 2023

Idag är det lätt att producera film för undervisningsändamål. Det finns dock vissa saker man bör tänka på innan man sätter igång.

Om du ska spela in ljud med ett headset ska man tänka på att ha rätt avstånd till munnen. För nära kan ge distortion (låter illa!) och för långt ifrån blir svagt och brusigt. Det finns även inställningar för inspelningsvolym i datorn som man kan behöva titta på om det inte blir tillräckligt starkt och bra ljud vid inspelningen.

Vissa program på din dator stöder både ljud och video. I MS Powerpoint kan man lägga till ljud vid inspelning och exportera den som en video i mp4-format för publicering i Canvas eller Youtube. Tänk då på att välja "Presentationskvalitet", som ger en video i full-HD (1920 x 1080 pixlar). En Powerpoint-presentation blir väldigt liten jämfört med en riktig film så man behöver inte tänka på att den ska bli för stor eller krävande vid uppspelning.

Vill du även ha video med vid din röstinspelning kan du göra det med hjälp av andra program såsom Kaltura Capture i Canvas,  Screencast-O-Matic eller Camtasia. Både Kaltura Capture och  Screencast-O-Matic ger möjlighet till skärminspelning samtidigt med video från din webbkamera och ljud via headset.  Camtasia är ett avancerat program som gör att du även kan använda en webbkamera vid en röstinspelning I MS Powerpoint. Både Screencast-O-Matic och Camtasia har många möjligheter för efterredigering som att klippa och lägga till text, annan video/ljud m.m.

Vid annan typ av videoinspelning kanske du vill vara mer fri, kanske utomhus, och då finns det flera saker att tänka på. En skakig video med dåligt ljud vill man inte titta speciellt länge på. Många använder mobil för inspelning och det är ett enkelt redskap som kan fungera bra. Tänk på att alltid filma i horisontellt läge med mobilen och använd någon form av stöd, helst stativ. Undantaget för horisontell filmning kan vara om man vet att man endast ska publicera filmen på Instagram eller Facebook där långsmalt format fungerar sämre. Byt aldrig format under pågående inspelning, det gör eventuell efterredigering svår.

Vill man röra sig vid filmningen finns det idag så kallade gimbals, en gyrostabiliserad enhet som håller mobilen still trots att man rör sig. De kostar runt tusenlappen och kan vara en god investering för en institution/avdelning.

Ljudupptagning med enbart en mobils inbyggda mikrofon är oftast inte tillräckligt. Det finns olika typer av mikrofoner man kan koppla in som är betydligt bättre. Vissa typer sätts på mobilen men har en riktad upptagning som kan fungera bra I vissa situationer. Gör man intervjuer är det bästa att använda en "mygga" som fästs på den som ska tala. Det finns varianter som har sladd (billigast) och de som fungerar trådlöst.

Vid all inspelning med mobil ska man tänka på att använda så hög upplösning som möjligt. En rekommendation är att använda åtminstone full-HD (1920 x 1080) pixlar. Många mobiler idag kan även filma i 4K-upplösning men det är väldigt resurs- och utrymmeskrävande. Vissa mobiler har även möjlighet att ställa in olika datahastighet (bitrate) för samma upplösning. Här är regeln att ju högre datahastighet desto bättre kvalitet men större filer. Prova och se om det du producerar ser bra ut. För vissa ändamål kanske en mindre bild fungerar?

Filma tillgängligt!

För att hinna undertexta filmer för undervisningen bör du överväga att visa kortare filmer eller filmklipp.

1. Rekommenderas att du hellre spelar in flera filmer på 5−10 minuter, än en lång på en timme. Redan en liten film genererar texter på 3−6 A4−sidor, vilket innebär mycket tid för efterarbete med redigering och undertexter.
  2. Filma bara det centrala för förståelsen i dina kurser. Kortare format kan ge ett mer fokuserat, tydligt och strukturerat innehåll. Den positiva effekten kan bli bibehållen koncentration hos studenterna, enklare repetition, större minnesbehållning och ökad motivation. Ett bra alternativ till inspelade föreläsningar kan vara att vid planeringen dela upp föreläsningen i fem till sex block, som genererar fem till sex korta filmer. Ett annat alternativ är att bara spela in höjdpunkter av föreläsningen.
  3. Tala långsamt för att studenterna vid behov ska hinna läsa undertexterna.
  4. Använd tydliga pauser – inte bara för att innehållet ska nå åhörarna och sjunka in – utan också för att eventuell syntolkning ska kunna komma in. Syntolkning innebär att en röst beskriver kort vad som händer i filmen.
  5. Visa ansiktet på den som talar i filmen, en i taget, så att studenter, som har svårt att höra, även kan läsa på läpparna. Undvik störande ljud i bakgrunden. Använd aldrig musik samtidigt som tal. Musik för sig, tal för sig.
  6. Var sparsam med grafik i film. Grafik behöver förklaras, både i tal och i text.
  7. Lämna utrymme i filmrutorna för eventuell syntolkning.