Kritiskt tänkande och vetenskaplighet i yrkesprogram – exempel från djursjukskötarprogrammet

Senast ändrad: 03 oktober 2022

Avsnitt 11

Kritiskt tänkande och vetenskaplighet är centrala teman inom all högre utbildning. Samtliga studenter som tar ut en grundexamen ska enligt Högskolelagen bl.a. ha en ” förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar” och en förmåga att ”söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå”. Men vilken betydelse har kritiskt och vetenskapligt tänkande när våra studenter kommer ut i arbetslivet? Hur kan vi arbeta med dessa centrala teman i våra yrkesprogram? och hur ser vi till att studenterna får med sig de förmågor och förhållningssätt de behöver ha med sig när de lämnar universitetet?

I det här avsnittet samtalar den pedagogiska utvecklaren Jan Stockfors med Josefin Söder från Avdelningen för djuromvårdnad vid Institutionen för kliniska vetenskaper om hur man kan integrera kritiskt och vetenskapligt tänkande i ett yrkesprogram. I Josefins fall handlar det mer specifikt om Djursjukskötarprogrammet här på SLU.