Kontaktinformation
Information om programmet ges fortlöpande via flera kanaler och här på medarbetarwebben.
Du kan även mejla frågor till infralyftprogrammet@slu.se.
Här kan du läsa mer om de projekt som pågår i programmet. Om du undrar mer får du gärna kontakta projektledaren.
Projektledare: Cathrine Östholm
Tidsperiod: Oktober 2022 –
Klicka här för att förstora bilden
Utrullningen och aktiveringen av det nya nätverket pågår
De orter som hittills fått det nya nätverket aktiverat är:
• Öregrund
• Simpevarp
• Väröbacka
• Drottningholm
• Lysekil
• Asa
• Siljansfors
• Mora
• Tönnersjöheden
I Ultuna har följande byggnader fått det nya nätverket aktiverat:
• Ulls Hus
• EKC (endast WiFi)
• MVM (endast WiFi)
• BIOC (endast WiFi)
• Ullbo
• Inspektorn
• Logen
• Ulls Restaurang
• Virkeslära
• Teknikhuset
Observera att de flesta orter kommer att få både WiFi och trådbundet nätverk samtidigt. I Ultuna aktiveras dock WiFi först, medan det trådbundna nätverket kommer senare. Skillnaden beror på tekniska förutsättningar för hur dessa orter är anslutna till internet. I Ultuna har de mindre byggnaderna även fått det trådbundna nätverket aktiverat.
Prioritering av orter för Nät 2.0
Projektet prioriterar orter löpande för att anpassa och maximera hastigheten på utrullningen. Information kommer att skickas ut innan varje aktivering, så att användare är förberedda för det nya nätverket.
Nästa omgång av prioriterade orter för utrullning och aktivering av det nya nätverket är:
• Umeå
• Undervisningshuset, Ultuna
• EKC, Ultuna (trådbundet nätverk)
• MVM, Ultuna (trådbundet nätverk)
Notera är prioriteringen är preliminär och kan komma att ändras.
Viktigt om WiFi-användning
Vi uppmanar alla användare att i första hand använda WiFi istället för det trådbundna nätverket. Ett trådbundet nätverk kopplar samman datorer och andra enheter med hjälp av kablar. Tänk på det som att använda en telefon med sladd; kablarna gör att enheterna kan kommunicera med varandra och dela internet. I vissa fall kopplas nätverkskabeln direkt in i datorn, men det vanligaste är att den ansluts till en docka som du kopplar din dator till.
Att installera ett omfattande trådbundet nätverk i byggnader medför höga kostnader. Genom att övergå till WiFi för så många enheter som möjligt (t.ex. bärbara datorer) minskar vi behovet av dyra investeringar i kompletterande utrustning. Dessutom frigör vi kabelplatser i nätverksutrustningen för verksamheter som har större behov av trådbundna kopplingar, såsom Tentamenservice, komplex labbutrustning och enheter som hanterar stora datamängder.
Det nya WiFi-nätverket har bättre prestanda än det nuvarande – och du slipper sladden!
Projektledare: Flertalet, kontakta projektägare vid frågor
Projektägare: Eleonore Hammare
Tidsperiod: Januari 2024 –
Det pågår ett IT-säkerhetshöjande arbete inom ramen för IT-infralyftprogrammet med flertalet projekt som fokuserar på IT-säkerhetsinsatser.
Projektägare: Jan Bäckström
Tidsperiod: Januari 2025 – December 2025
ITAM (IT Asset Management) genomförande är nästa steg i SLU:s arbete med att skapa en mer säker, effektiv och systematisk hantering av universitetets IT-tillgångar. Projektet bygger vidare på arbetet som genomfördes i ITAM planering och design, och fokuserar nu på konkret implementering. Syftet är att säkerställa att alla IT-tillgångar som hanteras av IT-avdelningen är identifierade, dokumenterade och kontrollerade genom hela sin livscykel.
Genom detta skapar vi bättre förutsättningar för:
• Förbättrad IT-säkerhet och riskhantering
• Effektivare användning och optimering av IT-resurser
• Bättre efterlevnad av lagar och regelverk
• Enhetliga och tydliga processer och ansvarsfördelning
• Systematiskt metodstöd för långsiktig förvaltning
Under projektet kommer bland annat processer, roller och verktyg att dokumenteras och vidareutvecklas. Dessutom implementeras ett första arbetssätt för hur IT-tillgångarna ska hanteras inom fyra viktiga domäner: nät, AV, server och klient.
Projektledare: Karl Jungward
Projektägare: Eleonore Hammare
Tidsperiod: Januari 2024 – November 2025
Identitetshantering förkortas ofta IAM (Identity and Access Management).
SLU fortsätter att stärka sitt arbete med identitetshantering genom nästa steg i IAM-strömmen: införande av multifaktorautentisering (MFA). Projektet syftar till att öka säkerheten vid inloggning till SLU:s system, i linje med ökade externa krav och ett förändrat hot landskap.
Genom MFA får användarna en extra säkerhetsnivå utöver lösenord, vilket minskar risken för obehörig åtkomst. Fokus ligger på att skydda särskilt känsliga system och användare med utökade behörigheter, samt att etablera tydliga rutiner för åtkomst.
Detta är en viktig del i SLU:s arbete för att säkerställa att rätt personer har rätt åtkomst vid rätt tid, på ett säkert sätt.
Projektledare: Karl Jungward
Projektägare: Eleonore Hammare
Tidsperiod: September 2024 – Oktober 2025
En grundläggande säkerhetsförutsättning på SLU är varje medarbetare, student och verksams digitala identitet. Den är kopplad till inloggning, mail och behörigheter. Under 2023 och våren 2024 konkurrensutsattes SLU:s nuvarande identitetsplattform IDIS. Under hösten 2024 och 2025 kommer ett införandeprojekt genomföras där den nya identitetsplattformen Omada ska implementeras. IGA kommer förutom att ersätta IDIS funktionalitet även hantera behörigheter, styrning och självservice.
Läs mer på informationssidan här.
Projektledare: Mats Berggren
Projektägare: Katrin Stensparre Norén
Tidsperiod: December 2024 – December 2025
Projektet syftar till att skapa en gemensam grund för hur SLU:s IT-system ska utvecklas och förvaltas på ett säkert och laguppfyllande sätt. Genom tydliga riktlinjer, policies och verktyg får organisationen bättre förutsättningar att hantera system på ett enhetligt och hållbart sätt.
Arbetet omfattar bland annat:
• Dokumentation av lagkrav och processer
• Framtagning av utbildningsmaterial
• Vidareutveckling av verktyget Minerva
• Kartläggning av förbättringsområden i systemförvaltningen
Projektledare: Johan Sivlér
Projektägare: Jan Bäckström
Tidsperiod: Mars 2025 – Juni 2025
SLU har genomfört en analys av möjligheterna att flytta dagens Microsoft-lösningar till molnbaserade tjänster i M365. Analysen visar på flera möjliga fördelar, bland annat ökad säkerhet och tillgänglighet. Nu tas ett business case fram som ska ge beslutsunderlag för en eventuell migrering.
Projektledare: Olof Billinger
Projektägare: Olof Billinger
Tidsperiod: April 2025 – September 2025
För att minska personberoende och skapa en mer enhetlig IT-miljö genomför IT en implementation av Nutanix Database Service (NDB) och Kubernetes Platform (NKP). Genom att ersätta äldre, egenutvecklade lösningar med Nutanix-plattformar förenklas driften, sårbarheten minskar och förvaltningen blir mer effektiv.
Den nya plattformen möjliggör automatiserad hantering av databaser och containrar, vilket ger bättre kontroll, högre stabilitet och frigör tid för att stötta verksamheten.
Projektledare: Carl-August Gustén
Projektägare: Henrik Hedlund
Tidsperiod: Maj 2024 – Oktober 2024
Projektet syftar till att:
Klicka här för att förstora bilden
Information om programmet ges fortlöpande via flera kanaler och här på medarbetarwebben.
Du kan även mejla frågor till infralyftprogrammet@slu.se.