Inköp mobiltelefoni

Senast ändrad: 27 augusti 2018

Vänd dig till Telestöd för inköp av mobiltelefon och tillbehör.

Du kan även lägga din beställning i SLU:s e-handelssystem Proceedo om du har behörighet till det.

Abonnemangsformer

Det finns tre huvudtyper av avtal man kan teckna.

  • Vanligt GSM-abonnemang (Telia Jobbmobil rörlig)
  • Office extension
  • Telematik-abonnemang, endast för datatrafik och SMS

GPRS och 4G telefoni

SLU:s avtal inkluderar datatrafik via GPRS och 4G både för mobilabonnemang och mobilt bredband.

Rekommendation kring mobiltelefon vid SLU

  • Vi rekommenderar att ni ansluter er SLU e-postadress som Apple-ID eller googlekonto eftersom det underlättar säkerhetskopiering samt återställning av låsta enheter.

  • Varje mobilenhet som synkroniseras med SLUs Exchangeserver ska ha ett sk. telefonkodlås, detta för att ingen ska kunna ta din telefon och komma in i SLUs server med din inloggning. 
    Detta ställer du vanligen in under telefonens inställningar/säkerhet alt: inställningar/allmänt/Lösenkodlås. En fyrsiffrig kod är att föredra framför grafiskt kodlås som vi av erfarenhet märkt att man lättare glömmer bort.
  • Om du går ut på internet med din mobiltelefon ska du ha en fast prisplan för datatrafik på ditt mobilabonnemang. Om du är osäker på om du har denna tjänst aktiverad kan du kontakta mobilansvarig person på din ort (se nedan) alt. Maila telestod@slu.se

  • Tänk på att säkerhetsuppdatera din telefon med jämna mellanrum samt ta hem de uppdateringar till telefonens operativsystem som telefonen föreslår. Detta för att telefonen ska fungera så bra som möjligt.

  • Om telefonen inte fungerar korrekt ska du alltid börja med att starta om din telefon.

  • Tänk på att din tjänstmobil är SLUs egendom och ska behandlas varsamt. Displayfilm rekommenderas starkt på telefoner med touchskärm och föredragsvis även ett ”stötskydd”.

  • När du åker utomlands är det att rekommendera att du stänger av ”data roaming”, detta eftersom det är mycket kostsamt att Surfa på nätet utomlands.

  • IMEI är telefonens identitet. Det är viktigt att ha det i händelse av ex. stöldanmälan. Du får fram IMEI-numret genom att slå *#06# och sedan trycka på ”ring”. Notera de siffror som visas och förvara på en säker plats.

Mobil support finns att få på fyra orter lokalt. Om man arbetar på annan ort kan man vända sig till den närmaste orten. Till supporten finns en gemensam mailadress: telestod@slu.se

Dokument:

 

Fakta:
  • SLU har trafikavtal med Telia Sonera.
  • SLUs leverantör av mobiltelefoner är Dustin.
Sidansvarig: christian.divander@slu.se