Inköp mobiltelefoni

Senast ändrad: 07 mars 2024

För hjälp med inköp av mobiltelefon och tillbehör:

  • Har din institution/enhet supportavtal med SLU IT-Support kontakta IT-servicedesk via mail till support@slu.se alternativt per telefon till anknytning 6600.
  • I annat fall kontakta din institutions IT-samordnare eller inköpsansvarig.

Du kan även lägga din beställning direkt i SLU:s e-handelssystem Proceedo om du har behörighet till det.  SLU har ett avtal med Atea för inköp av IT-produkter.

Abonnemangsformer

Det finns tre huvudtyper av avtal man kan teckna. Tillhörande prisuppgifter finner du här

  • Vanligt mobilabonnemang
  • Office extension/Mobil anknytning
  • Mobilt bredband (endast för datatrafik)

GPRS och 4G telefoni

SLU:s avtal inkluderar datatrafik via GPRS och 4G både för mobilabonnemang och mobilt bredband.

Rekommendation kring mobiltelefon vid SLU

  • För iOS-användare rekommenderar vi att ni ansluter er SLU e-postadress som Apple-ID eftersom det underlättar säkerhetskopiering samt återställning av låsta enheter.
  • Varje mobilenhet som synkroniseras med SLUs Exchangeserver ska ha ett sk. telefonkodlås, detta för att ingen ska kunna ta din telefon och komma in i SLUs mailserver med din inloggning. Detta ställer du vanligtvis in i telefonens inställningsmeny.
  • Vi rekommenderar alla med smartphone att ha en fast prisplan för datatrafik på ditt mobilabonnemang. Om du är osäker på om du har denna tjänst aktiverad kan du kontakta mobilansvarig person på din ort alternativt maila support@slu.se
  • Tänk på att uppdatera din telefon med jämna mellanrum. Detta för att telefonen ska ha de senaste säkerhetsuppdateringarna och fungera som bra som möjligt.
  • Om telefonen inte fungerar korrekt bör du alltid börja med att starta om din telefon.
  • Tänk på att din tjänstemobil är SLUs egendom och ska behandlas varsamt. Skärmskydd rekommenderas starkt på telefoner med touchskärm och föredragsvis även ett ”stötskydd”, exempelvis ett bakside- eller plånboksfodral.
  • När du åker utomlands är det att rekommendera att du stänger av ”data roaming” i din telefons inställningsmeny, detta eftersom att det kan vara mycket dyrt att nyttja utländska mobilnät för datatrafik.

Support för mobiltelefoner finns lokalt på fyra orter (Alnarp, Skinnskatteberg, Umeå och Uppsala). Supporten kan nås antingen via den lokala kundmottagningen för IT-frågor, mailadressen support@slu.se eller per telefon till anknytning 6600.

Dokument:

 

Fakta:

  • SLU har trafikavtal med Tele2.
  • SLUs leverantör av mobiltelefoner är Atea.

Kontaktinformation

IT-servicedesk
Tel: 018 - 67 6600 tonval 1 
Mail:support@slu.se