VPN för SLU

Senast ändrad: 07 maj 2019

VPN (Virtual Private Network) är en teknik för att skapa en avlyssningssäker förbindelse mellan två datorer. SLU använder VPN för att komma åt interna resurser på SLU:s nät som t.ex. fillagring, utskrifter och interna datorsystem.

Vem får använda VPN

Alla som är studerande, anställda eller verksamma vid SLU kan använda SLU:s
VPN-lösning för att utifrån skapa en säker datorförbindelse med SLU:s nät.
Du måste ha ett aktivt konto i SLU:s Active Directory (AD).

Hur gör jag för att börja använda VPN

För att få veta hur du ska använda VPN kan du läsa du en av användarhandledningarna längre ner på sidan.

Vad är VPN

De flesta tjänster som finns på SLU med undantag av webbsidor har begränsningar i vem/vilka som kan komma åt tjänsten. Ofta är dessa begränsningar satta till att man måste ha en IP-adress på SLU:s nät. Med VPN kopplar du upp en säker förbindelse mellan din dator och SLU och får en adress på SLU:s nät.

Bra att veta:

Vi har fyra  vpn-servrar. Om en inte fungerar kan Du prova att koppla upp Dig mot en annan tills felet är avhjälpt. Glöm inte att felanmäla driftstörningen till it-stod@slu.se
så att vi blir medvetna om problemet.

Servrarna heter:
vpn-uppsala.slu.se
vpn-umea.slu.se
vpn-alnarp.slu.se
vpn-skara.slu.se


Kontaktinformation

IT-stöd, SLU

Direktsupport: 018-67 6600 tonval 1

Mail: it-stod@slu.se

Sidansvarig: christian.divander@slu.se