Synkronisering av filer

Senast ändrad: 11 februari 2022

Med en bärbar SLU-dator eller surfplatta med Windows från IT-stöd sparas din hemkatalog i bakgrunden så att du kan arbeta med filerna även om du för tillfället saknar nätverk/Internet-uppkoppling, till exempel när du är hemma.  När du sedan kommer till jobbet och ansluter datorn till nätverket görs en automatisk synkning mellan det du har ändrat i datorn och det du sedan tidigare hade sparat i det centrala lagringsutrymmet. Så länge du befinner dig på jobbet sker synkningen kontinuerligt.

För att ovanstående rutin ska fungera på bästa sätt bör du tänka på följande:
Om du använder flera datorer

 

Om du har arbetat hemma utan nätverk/internet (exempelvis hemma utan VPN-uppkoppling):

1. Logga in med din bärbara dator på SLU:s nätverk när du anländer till SLU.
2. Låt filerna synkroniseras.
3. Kontrollera när det är klart i Synkroniseringscenter som du hittar i Kontrollpanelen.
4. Logga in på din andra dator.
 

Om du har arbetat på din stationära dator på SLU:

1. Logga in på din bärbara dator på SLU:s nätverk innan du lämnar SLU.
2. Låt filerna synkroniseras klart.
3. Kontrollera när det är klart i Synkroniseringscenter som du hittar i Kontrollpanelen.
4. Ta med den bärbara datorn hem.

Kan du inte synkronisera allt till din dator - kontakta Servicedesk.

Kontaktinformation

IT-Support Servicedesk, SLU

Direktsupport: 018-67 6600 tonval 
Öppet 08.00-16.00

Webb: support.slu.se
Mail: support@slu.se