AI-stöd till handledare

Senast ändrad: 21 februari 2025

AI kan stödja dig som handledare på flera sätt.

Potentiellt kan generativ AI ge forskarhandledare mer tid att utöva ”högkvalitativt mentorskap” eftersom doktorander kan få stöd av generativ AI för ökad självständighet (till exempel Dai, et al., 2024, Okoth, 2025). Handledare bör vidare sträva efter att skapa en forskningskultur som prioriterar integritet, originalitet och ansvarsfull användning av AI genom att uppmuntra öppna diskussioner om AI:s möjligheter och begränsningar. På så sätt kan generativ AI förhoppningsvis förbättra, snarare än undergräva, doktorandernas akademiska skrivande och professionella utveckling.

Handledare bör:

  • upprätthålla akademisk integritet och originalitet
  • vägleda doktorander i hur man använder generativa AI-verktyg på ett effektivt men ansvarsfullt sätt
  • betona vikten av självständigt och kritiskt tänkande
  • informera om riskerna med att förlita sig för mycket på AI-genererat innehåll

Eftersom generativ AI nu alltmer blir en integrerad del av akademiskt arbete måste handledare också vara tydliga med när och hur generativa AI-verktyg kan användas av doktorander.

Tio tips för handledare och doktorander

(anpassade från Okoth, M.O., 2025):

  1. Ta dig tid att lära dig och förstå hur AI-verktyg fungerar samt deras risker och begränsningar
  2. Använd AI som stöd för att hjälpa till med uppgifter som korrekturläsning, dataanalys eller idégenerering, men ersätt inte kritiskt tänkande eller originalitet
  3. Var transparent om användningen av AI-verktyg i ditt arbete, oavsett om det är för skrivhjälp eller databehandling, genom att ange källan
  4. Validera alltid AI-genererade resultat genom att kontrollera noggrannheten, särskilt i uppgifter som att sammanfatta forskning eller analysera data
  5. Undvik att lägga in känsliga data eller opublicerade arbeten i AI-verktyg utan att säkerställa datasekretess
  6. Balansera AI-assistans med akademisk integritet
  7. Handledare bör diskutera etisk AI-användning med doktorander
  8. Håll dig uppdaterad med policyer och riktlinjer om etisk användning av AI i forskning och handledning
  9. Använd AI för att utforska nya idéer och perspektiv, men se till att det slutliga arbetet återspeglar ditt eget akademiska forskningsarbete
  10. Håll dig uppdaterad med utvecklingen inom AI och etik

Referenser

Dai, Y., Lai, S., Lim, C.P., Liu, A. (2024). ChatGPT and its impact on research supervision: Insights from Australian postgraduate research students. Australasian Journal of Educational Technology, 39(4).
Available at: https://ajet.org.au/index.php/AJET/article/view/8843/2026  (Accessed 14-02-2025).

King's College London (2025). Generative AI: Guidance for doctoral students, supervisors and examiners. Available at: https://www.kcl.ac.uk/about/strategy/learning-and-teaching/ai-guidance/doctoral-assessment  (Accessed 14-02-2025). 

Okoth, M.O. (2025). Use of AI in Research and Postgraduate Supervision: Balancing Efficiency and Academic Integrity(Accessed 04-02-2025).

The University of Manchester (2025). Code of practice for postgraduate research degrees. Available at: https://www.staffnet.manchester.ac.uk/rbe/rdrd/code/  (Accessed 04-02-2025).