Avsnitt 22 - Att överväga nya möjligheter för dialog och kritisk reflektion i utbildningsprogram

Avsnitt 22
Välkommen till ett spännande avsnitt av Edutalks.
Avsnittet är på engelska.
Detta avsnitt av EDUtalks utforskar fördelarna och utmaningarna med att undervisa i kritiskt tänkande i högre utbildning ur SLU-läraren György Ängelkott Boczs och pedagogiska utvecklaren Alexandra D’Ursos perspektiv. Idén till detta avsnitt kom till när vi diskuterade perspektiv på kurslitteratur och hemuppgifter i EPU-kursen för universitetslärare ”Att utbilda för kritiskt tänkande och kritikalitet”.
Under samtalet funderar vi över hur olika utbildningsnormer, traditioner och miljöer kan påverka möjligheterna att stödja undervisningen i kritiskt tänkande. Vidare reflekterar vi över de olika förutsättningarna som stöder eller utmanar möjligheten att utöva, utveckla och undervisa i kritiskt tänkande, både inom och utanför universitetet.
Medverkande:
- Alexandra D’Urso: Pedagogisk utvecklare vid Enheten för pedagogisk utveckling
- György Ängelkott Bocz, entreprenör och adjunkt vid Institutionen för biosystem och teknologi, SLU Alnarp
Kontaktinformation
Avdelningen för lärande och digitalisering, Enheten för pedagogisk utveckling (EPU)