Avsnitt 22 - Att överväga nya möjligheter för dialog och kritisk reflektion i utbildningsprogram

Senast ändrad: 25 augusti 2025

Avsnitt 22

Välkommen till ett spännande avsnitt av Edutalks.

Avsnittet är på engelska.

Detta avsnitt av EDUtalks utforskar fördelarna och utmaningarna med att undervisa i kritiskt tänkande i högre utbildning ur SLU-läraren György Ängelkott Boczs och pedagogiska utvecklaren Alexandra D’Ursos perspektiv. Idén till detta avsnitt kom till när vi diskuterade perspektiv på kurslitteratur och hemuppgifter i EPU-kursen för universitetslärare ”Att utbilda för kritiskt tänkande och kritikalitet”.

Under samtalet funderar vi över hur olika utbildningsnormer, traditioner och miljöer kan påverka möjligheterna att stödja undervisningen i kritiskt tänkande. Vidare reflekterar vi över de olika förutsättningarna som stöder eller utmanar möjligheten att utöva, utveckla och undervisa i kritiskt tänkande, både inom och utanför universitetet.

Medverkande:

  • Alexandra D’Urso: Pedagogisk utvecklare vid Enheten för pedagogisk utveckling
  • György Ängelkott Bocz, entreprenör och adjunkt vid Institutionen för biosystem och teknologi, SLU Alnarp