Avsnitt 13 - Tusen kön i undervisningen, tusen frågor hos lärare - Transinkludering i undervisningen
Avsnitt 13
Funderar du på hur du som lärare kan göra din undervisning mer transinkluderande eller helt enkelt undrar vad transinkludering i undervisningen innebär? Då är det här avsnittet något för dig.
För i det här avsnittet samtalar Malin Ekström, lika villkorshandläggare vid NJ och VH fakulteterna med jämlikhetskonsult Lukas Romson (se presentation nedan) om just transinkluderande undervisning. De pratar bland annat om olika begrepp, bemötande och minoritetsstress och vad gör man som lärare när man känner att man själv inte kan tillräckligt?
(språk: svenska)
Lukas och Malin samtalar också om seminariet i höst ”Transinkludering i undervisningsrollen”, då Lukas kommer tillbaka till oss på SLU och lär oss mer om transinkludering vid planerande och genomförande av lektioner, bemötande av studenter och vid praktik och grupparbeten.
Håll utkik i kalendariet för EPU:s pedagogiska seminarier för när och var seminariet äger rum.
Medverkande
- Lukas Romson är jämlikhetskonsult och innehar företaget Rätt OLika, specialiserat på likabehandlingsarbete inom arbetslivet. Han har juristutbildning i botten och anlitas oftast inom hbtq-området, frågor han sysslat med i över tjugo år. Han rider gärna, har innehaft tre hamstrar, tre katter och en orm i sitt liv samt försöker så smått annektera sin fars trädgård på sommarstället i Dalarna, men är total novis på samtliga dessa områden.
- Malin Ekström: lika villkorshandläggare vid NJ och VH fakulteterna
- Inspelning och redigering: Minha Park, pedagogisk utvecklare på EPU
Kontaktinformation
Avdelningen för lärande och digitalisering, Enheten för pedagogisk utveckling (EPU)