Sedan en tid tillbaka pågår projektet IGA/Idis 2.0 inom IT-infralyftprogrammet, där vårt system för hantering av digitala identiteter, behörigheter och styrning ska uppdateras.
Till följd av detta har nu ytterligare ett projekt startats inom ramen för IT-infralyftprogrammet, PrimChef, med uppdraget att se över SLU:s organisations- och chefsstruktur.
Bakgrund och syfte
Verksamhetsstöd har startat ett projekt (PrimChef) inom ramen för Infralyft-programmet med uppdraget att se över SLUs organisations- och chefsstruktur. Bakgrunden till projektet är att det pågår ett arbete med att utveckla en ny lösning för behörighetsstyrning vilken ska ersätta IDIS som har nått "End of Life". Detta utvecklingsarbete sker i projektet IGA (Identity Governance Administration).
IGA kommer behöva tillgång till korrekt data om SLU:s organisations- och chefsstruktur där det framgår vem som är chef över vem för att kunna säkerställa en ändamålsenlig behörighetsstyrning. Primula är källsystem för personaldata och ska framdeles även förvalta data om organisation och chefer. Primula ska vara uppdaterad med t.ex. förändringar i organisationsstrukturen som påverkar vem som är chef över vad eller när det sker förändringar i chefsuppdrag för specifik organisatorisk enhet.
Effekter
På övergripande nivå ska projektet bidra till att ett antal effekter uppnås
Ökad datakvalitet, dvs den digitala representationen avseende organisationsstruktur, chefer och personal är alltid tillförlitlig
Ökad säkerhet avseende behörigheter (till informationssystem) genom att behörighetssystemet ges tillgång korrekta data om organisation och chefer
Större trygghet att agera i sin chefsroll/-befattning genom tydliggörande av chefsrollen
Enklare styrning och uppföljning av personalresurser och personalkostnader genom att synliggöra behov, brister och möjligheter med nuvarande strukturer.
Övergripande plan
Projektet genomförs i tre faser
- Kartläggning av nuläge - organisations- och chefsstruktur (genomförs under våren 2025)
- Analys och utformning av målbild/lösning
- Säkra data och implementera (i Primula)
I den första fasen av projektet genomförs en nulägeskartläggning där respektive institution beskrivs utifrån hur den är organiserad, vem som är chef över vad samt vid behov även peka på brister och förbättringsmöjligheter med nuvarande strukturer.
Deltagande
För att beskrivningen per institution ska bli rättvisande behöver projektet få tillgång till en eller ett par personer med god kunskap om hur institutionen styrs och är organiserad och därmed kan bidra med att kvalitetssäkra framtaget material.
Utsedda personer kommer att bokas in till ett avstämningsmöte per institution med Jonas Schlyter (projektledare). Mötena av kommer i huvudsak genomföras över Teams.