Program Dag 1: 20 augusti

Senast ändrad: 16 juni 2025

9.00–12.00

PSR café - Hur ska våra framtida studenter hitta oss? 

Lokal: -

Träff för programstudierektorer på SLU
Med anledning av att flera program på SLU brottas med sjunkande söktryck har vi till denna PSR-träff bjudit in Sara Arvidsson, chef på kommunikationsavdelningen. Tillsammans med Sara kommer vi att diskutera: 
  • Hur kan våra program på SLU blir mer synliga? Var ska de bli synliga? 
  • Breddad rekrytering, finns det grupper av presumtiva studenter som vi missar? 
  • Vad kan och ska vi PSR:er bidra med i rekryteringsarbetet? Vad gör vi idag? 
  • Henrik Viberg och Åsa Bensch (excellent lärare), båda pedagogiska utvecklare, Avd. för lärande och digitalisering, Enheten för pedagogisk utveckling (EPU)
  • Sara Arvidson: kommunikationsdirektör, SLU
  • Linda Vidarv: Enhetschef vid Kommunikationsavdelningen, Studentrekrytering
Endast Programstudierektorer kan anmäla sig till denna session.
Lunch ingår för deltagare i denna session. 

12.00–13.00

Registrering

Lokal: -

13.00–13.15

Välkommen

Lokal: -

  • Pär Forslund: prorektor

13.15–14.15

Keynote 1. Maha Bali

How can we create learning environments that foster both care and justice – for everyone?

Room: -

In English

This interactive keynote explores how education can become more inclusive by centring those who are often pushed to the margins: individuals living with trauma, disabilities, or other forms of marginalisation. The role of the teacher is also brought into focus. How can you care for your students without burning yourself out? What happens to your wellbeing when societal changes seem never to pause?

You will gain both new perspectives and practical tools to engage with these issues in your teaching. The presentation demonstrates how you can contribute to a more just and sustainable education – while also finding a sustainable way of being a teacher yourself.

14.15–14.45 

Kaffe med mingel

Lokal: -

15.00–16.00

Parallella sessioner 1


1a. Talk Show: Reflections on “Cultivating socially just care learning ecosystems in a changing world: What do we take with us?”

Room: Studion, Undervisningshuset, bottenplan

In English

How we can support all students and create more inclusive learning environments?

In this talk show, we will delve deeper into some of the insights highlighted in the keynote lecture. Audience members will also can ask the presenter questions during this talk show.
  • Maha Bali: Professor of Practice at the Center for Learning and Teaching, American University in Cairo. (keynote Day 1.)

  • Matthew Low: Educational Developer at the Division of Learning and Digitalisation, Unit for Educational Development (EPU)


1b. Neuroinclusion is for everyone

Room: -

In English
Welcome to a session with your colleagues from KI to discuss how we can form neuro-inclusion for everyone!

In this session we will share our experiences and reflections from developing the digital tool Designing Neuroinclusive Learning Environments.
The tool is available here:
  • Carina Bois: IKT-pedagog (UoL), Karolinska Institutet 

  • Jenny Valcke: pedagogisk utvecklare (UoL) och forskare (LIME), Karolinska Institutet


1c. Varierande lärandemiljöer för pedagogisk mångfald

Lokal: -

På svenska
Forskningen visar att framtidens lärmiljöer kommer att vara varierade, innovativa och inkluderande – men vad innebär det i praktiken?

I samarbete med flera svenska lärosäten, däribland SLU, har Akademiska Hus utforskat rumsliga svar på pedagogiska utmaningar, både teoretiskt och praktiskt. I denna session presenterar vi aktuella exempel och arbetssätt för att utveckla lärmiljöer som stödjer studentaktiv pedagogik och sätter studenternas lärande i centrum.
  • Charlotta Andersson: arkitekt, Lärandemiljöer, Akademiska Hus

  • Kajsa Winnes: verksamhetsutvecklare, Lärandemiljöer, Akademiska Hus


1d. Hur stöttar jag lagom? Att möta studenter som mår dåligt 

Lokal: -

På svenska
Vid universiteten har vi på många håll sett en tydlig ökning av studentantalet, och som lärare möter vi allt fler studenter som mår dåligt.
Vilka möjligheter och vilket ansvar har jag som lärare och medmänniska att stötta dessa studenter? Vilket stöd och vilka resurser finns tillgängliga för oss lärare, liksom för studenterna själva?

Denna session behandlar hur en krisprocess kan se ut, etisk stress, empatitrötthet samt självmedkänsla. Vi diskuterar även verktyg för att ta hand om sig själv.
  • Karin Borg: Präst, Universitetskyrkan

  • Eva Kolterjahn: Pastor, Universitetskyrkan


1e. Learning under attacks: The Ukrainian Classroom in a Changing World 

Room: -

In English
How can education evolve under attack – and continues to flourish? How can we create educational content? In this session, we will talk about the educational process in Ukraine, considering the many challenges posed by the current situation.
We will share practical insights, tools, and working methods that we use.
  • Inna Zhunko: FD, chef för Multidisciplinary Laboratory of Veterinary Medicine of Odesa State Agrarian University

  • Galia Zamaratskaia: senior lektor, Inst f molekylära vetenskaper, SLU

16.15–17.15

Parallella sessioner 2


2a. Studio Ultuna and making the most of films for teaching 

Lokal: Studion i undervisningshuset, bottenplan

På svenska
Vad är SLU:s Ultuna Studio? Vem kan använda den?
Hur kan du förbereda mer effektiva stödmaterial (såsom PowerPoint-presentationer) för att höja kvaliteten på din inspelning eller livesändning?

Välkommen till en session med AV-support och EPU där vi diskuterar vilka typer av undervisningsaktiviteter som kan genomföras i Ultuna Studio.
  • Markus Miljand: koordinator, SLU AV-stöd

  • Alexandra D’Urso: pedagogisk utvecklare, Avd. för lärande och digitalisering, Enheten för Pedagogisk utveckling (EPU)

2b. Att återuppfinna dronten: reflektion utanför klassrummet

Lokal: -

På svenska

I dagens föränderliga värld finns inget viktigare än att reflektera över sin egen kunskap och sina egna förhållningssätt.  Till hösten lanserar biblioteket Studium Generale – ett bildningsprogram för studenter och anställda. 

I denna session får du veta mer om vad som händer under hösten och själv prova på en metod som används för reflektion inom Studium Generale.

  • Love Strandberg: avdelningschef vid SLU-Biblioteket, Biblioteket ledning

  • Camilla Söderquist: bibliotekarie vid SLU- Biblioteket, Avdelningen forskningsstöd


2c. Lära i och med naturen

Lokal: -

På svenska

Undervisar du redan utomhus och vill utbyta erfarenheter, eller kanske vill du bli inspirerad att arbeta mer med undervisning i naturen?

Här får du testa övningar utomhus där alla sinnen aktiveras, där dialog stimuleras och förståelse för olika kunskap och perspektiv stärks.

  • Susanna Barrineau: forskare vid Institutionen för kvinnors och barns hälsa, Uppsala universitet.

  • Eva Sandberg: föreståndare för Centrum för Naturvägledning, SLU

  • Per Sonnvik: projektledare vid Centrum för Naturvägledning, SLU


2d. You decide! Discussion: Hot topics, urgent matters and interesting questions. 

Room: -

In English
What are the hot topics for you?
This activity gives you the opportunity to discuss and share experiences on one or more pedagogical topics relevant to your current teaching.
These topics may involve challenging situations, events, teaching advice, as well as good examples of working methods and new educational activities. YOU DECIDE! Of course, we also have suggestions for interesting themes if participants don’t bring their own.
  • Henrik Viberg: Educational Developer at the Division of Learning and Digitalisation, Unit for Educational Development (EPU)


2e. AI for educators: Where are we now? Opportunities, challenges & questions

Room: -

In English
What are the opportunities and challenges that AI brings to teaching and learning?
Since the launch of our “AI for Teachers” initiative, we have met many engaged teachers who want to explore AI in higher education. Our support programme – with seminars, workshops, resources in Canvas and ongoing consultations – is already underway. You are welcome to join an open session with discussions!
  • Matthew Low: Project leader (AI for educators) and Researcher,Distinguished Teacher,  Department of Ecology, SLU and Division of Learning and Digitalisation, Unit for Educational Development (EPU)
  • Minha Park: Educational Developer at the Division of Learning and Digitalisation, Unit for Educational Development (EPU)
  •  

17.15-17.45

Mingel

17.45-20.30

Middag