Kontaktinformation
Information om programmet ges fortlöpande via flera kanaler och här på medarbetarwebben.
Du kan även mejla frågor till infralyftprogrammet@slu.se.
Här kan du läsa mer om de projekt som pågår i programmet. Om du undrar mer får du gärna kontakta projektledaren.
Projektledare: Cathrine Östholm
Projektägare: Henrik Hedlund
Tidsperiod: Oktober 2022 –
Klicka på bilden för att förstora
Prioritering av orter för Nät 2.0
En första prioritering av orter som får Nät 2.0 har gjorts, baserat på nätverkets nuvarande status och låg komplexitet i utrullningen. De första orterna som får Nät 2.0 inkluderar:
Observera att de flesta orter kommer att få både WiFi och trådbundet nätverk samtidigt. I Umeå och Ultuna aktiveras dock WiFi först, medan det trådbundna nätverket kommer senare. Skillnaden beror på tekniska förutsättningar för hur dessa orter är anslutna till internet.
När får jag Nät 2.0?
Projektet kommer att prioritera orter löpande för att anpassa och maximera hastigheten på utrullningen. Information kommer att skickas ut innan varje aktivering, så att användare är väl förberedda för det nya nätverket.
Viktigt om WiFi-användning
Vi uppmanar alla användare att i första hand använda WiFi istället för det trådbundna nätverket. Ett trådbundet nätverk kopplar samman datorer och andra enheter med hjälp av kablar. Tänk på det som att använda en telefon med sladd; kablarna gör att enheterna kan kommunicera med varandra och dela internet.
I vissa fall kopplas nätverkskabeln direkt in i datorn, men det vanligaste är att den ansluts till en docka som du kopplar din dator till. Att installera ett omfattande trådbundet nätverk i byggnader medför höga kostnader. Genom att övergå till WiFi för så många enheter som möjligt (t.ex. bärbara datorer) minskar vi behovet av dyra investeringar i kompletterande utrustning. Dessutom frigör vi kabelplatser i nätverksutrustningen för verksamheter som har större behov av trådbundna kopplingar, såsom Tentamenservice, komplex labbutrustning och enheter som hanterar stora datamängder.
Det nya WiFi-nätverket har bättre prestanda än det nuvarande – och du slipper sladden!
Projektledare: Flertalet, kontakta projektägare vid frågor
Projektägare: Matts Djos
Tidsperiod: Januari 2024 –
Det pågår ett IT-säkerhetshöjande arbete inom ramen för IT-infralyftprogrammet med flertalet projekt som fokuserar på IT-säkerhetsinsatser. För mer information vänligen kontakta projektägare Matts Djos.
Projektledare: Johan Junhav
Projektägare: Matts Djos
Tidsperiod: Februari 2024 – november 2024
ITAM planering och design är ett projekt inom ramen för programmets säkerhetsåtgärder. IT Asset Management (ITAM) är en best practice för att systematiskt hantera, upprätthålla och tillgängliggöra data om en organisations IT-tillgångar genom hela dess livscykel, från vaggan till graven. Projektet är ett första steg för att adressera nuvarande hantering och kontroll över SLU:s IT-tillgångar. I projektet ska ansvarsområden samt ansvarsfördelning definieras, processer ska identifieras och designas samt verktyg och arkitektur ska utvärderas. Utöver detta så ska planer för efterföljande implementationer göras.
Projektledare: Karl Jungward
Projektägare: Matts Djos
Tidsperiod: Januari 2024 –
Identitetshantering förkortas ofta IAM (Identity and Access Management). Projektet är inriktat på att förbättra säkerheten inom SLU genom att utveckla och förstärka hanteringen av digitala identiteter och deras åtkomsträttigheter. Det övergripande målet handlar om att implementera en ny identitetshanteringsarkitektur för organisationen för att se till att rätt individer får tillgång till rätt resurser vid rätt tidpunkt och för rätt anledningar.
Projektledare: Karl Jungward
Projektägare: Matts Djos
Tidsperiod: September 2024 –
En grundläggande säkerhetsförutsättning på SLU är varje medarbetare, student och verksams digitala identitet. Den är kopplad till inloggning, mail och behörigheter. Under 2023 och våren 2024 konkurrensutsattes SLU:s nuvarande identitetsplattform IDIS. Under hösten 2024 och 2025 kommer ett införandeprojekt genomföras där den nya identitetsplattformen Omada ska implementeras. IGA kommer förutom att ersätta IDIS funktionalitet även hantera behörigheter, styrning och självservice.
Projektledare: Carl-August Gustén
Projektägare: Henrik Hedlund
Tidsperiod: Maj 2024 – Oktober 2024
Projektet syftar till att:
Klicka på bilden för att förstora
Klicka på bilden för att förstora
Klicka på bilden för att förstora
Information om programmet ges fortlöpande via flera kanaler och här på medarbetarwebben.
Du kan även mejla frågor till infralyftprogrammet@slu.se.