Kontaktinformation
Information om programmet ges fortlöpande via flera kanaler och här på medarbetarwebben.
Du kan även mejla frågor till infralyftprogrammet@slu.se.
Här presenterar vi olika svar på vanligt ställda frågor. Har du fler frågor, tveka inte att kontakta projektet, se kontaktrutan nedan.
Det är arbetet med att flytta SLU:s e-post, dokument och samarbetsytor till Microsofts molnbaserade plattform Microsoft 365. Det betyder att vi får en gemensam digital miljö för hela universitetet – med moderna verktyg för kommunikation, samarbete och informationshantering.
För att stärka vår digitala arbetsmiljö och göra det enklare att samarbeta och arbeta säkert. Med Microsoft 365 får vi en modern och trygg plattform som är lätt att använda, fungerar överallt och ger bättre skydd för universitetets information.
Alla medarbetare och studenter vid SLU påverkas på sikt. Förändringarna införs stegvis och du får information i god tid innan det är dags för din del av organisationen.
För de flesta kommer förändringen vara enkel och tydlig. Du kommer fortfarande använda välkända verktyg som Outlook, SharePoint och Teams – men i en mer modern och integrerad miljö.
Din e-post flyttas till Exchange Online. Du behåller din adress, inkorg och mappar – men får tillgång till fler funktioner och kan nå din e-post direkt via webben var du än är.
Filer och gemensamma ytor flyttas till SharePoint Online. Du kommer åt dokumenten på samma sätt som tidigare, men med bättre tillgänglighet, sökbarhet och säkerhet.
Ja – det är säkrare än dagens lösning. Microsoft 365 erbjuder högre skydd mot dataförlust, obehörig åtkomst och driftstörningar. All information lagras i EU och skyddas enligt gällande lagstiftning och SLU:s säkerhetskrav.
Ja. Migreringen planeras så att du ska kunna arbeta som vanligt. Eventuella driftstopp kommuniceras i god tid och hålls så korta som möjligt.
Projektet arbetar tillsammans med IT-säkerhet, juridik och informationssäkerhet för att säkerställa att övergången sker tryggt och kontrollerat. Det finns alltid backuper och stöd tillgängligt om något behöver återskapas.
Enklare och snabbare samarbete – oavsett var du befinner dig. Högre säkerhet och bättre skydd för data. En gemensam plattform för e-post, dokument och möten. Tillgång till nya digitala verktyg som kan förenkla vardagen.
Du får tillgång till hela Microsoft 365-paketet med bland annat Outlook, Teams, OneDrive och SharePoint Online och framöver utvärderas fler tjänster.
För att det gör vardagen enklare. Du får en trygg, modern och flexibel digital miljö där du kan samarbeta smidigt, dela information på ett säkert sätt och arbeta var du än är.
Du får ett mejl och information i god tid innan migreringen sker för din del av organisationen. Där står allt du behöver veta och göra.
Ja! Du får tydliga instruktioner, guider och tillgång till Service Desk om du behöver hjälp. Det finns även en särskild sida på medarbetarwebben med vanliga frågor och praktiska tips.
Kontakta projektgruppen på infralyftprogrammet@slu.se. För tekniska frågor, vänd dig till Service Desk via Self Service-portalen eller mejla support@slu.se.
Information om programmet ges fortlöpande via flera kanaler och här på medarbetarwebben.
Du kan även mejla frågor till infralyftprogrammet@slu.se.