Policy för hantering av personuppgifter inom ramen för identitetsutgivaren (Identity Provider, IdP) som fastställts av SLU

Senast ändrad: 22 november 2024

Generell beskrivning av SAML2 WebSSO

Tjänsten innefattar autentisering av användare som har en elektronisk identitet på SLU, samt attributöverföring gällande den autentiserade användaren. Tjänsteutgivaren/högskolan är medlem i SWAMID, den svenska identitetsfederationen för forskning och högre utbildning. Tjänsten är uppsatt i enlighet med SWAMID:s policyramverk.

Policy för personlig integritet

Identitetsutgivaren genomför autentisering på uppdrag av en tjänst som SLU har kännedom om, antingen genom att metadata om tjänsten levereras via identitetsfederationen SWAMID eller genom att tjänsten och SLU har en särskild överenskommelse. Beroende på vilken typ av tjänst det rör sig om, syftet med tjänsten och vilken relation tjänsten har till SLU:s identitetsutfärdare levereras en eller flera personuppgifter till tjänsten från SLUs katalogs- och behörighetssystem. Detta förfarande följer intentionerna i svensk personuppgiftslagstiftning.

Tjänster som kategoriseras i SWAMID:s metadata med entitetskategorier får attribut i enlighet med SWAMID:s rekommendationer, se informationen nedan.

Tjänster vars primära syfte är att stödja forskning och utbildning får tillgång till ungefär samma personuppgifter som automatiskt skickas med varje e-postbrev, dvs. namn, e-postadress, användaridentitet, om användare är student eller verksam (anställd eller övrigt verksam) samt att användaren har ett konto hos SLU. Registrerade tjänster som via REFEDS Data Protection Code of Conduct, och den äldre GÉANT Data Protection Code of Conduct, följer den Europeiska unionens dataskyddsförordning (GDPR) får tillgång till samma information.

De tjänster vars syfte är att för studenter hantera antagning, kursregistrering, tentamensanmälan, examination, verksamhetsförlagd utbildning, stipendieansökan, självservice för användarkonton och självservice för SLU:s personalsystem får tillgång till användarens personnummer.

Tjänsten följer det regelverk för hantering av personuppgifter som fastställts av SLU (Behandling av personuppgifter vid SLU), i enlighet med svensk lagstiftning. 

Tjänsten och dess begränsningar

SLU garanterar en tillgänglighet till tjänsten som stämmer överens med SLU:s krav och förväntningar. SLU följer SWAMID:s rekommendationer för överföring av attribut, baserad på entitetskategorier. SLU förbehåller sig att i överenskommelse med en tjänsteutgivare förändra faktiskt utgivna attribut för aktuell tjänst, oavsett vad de entitetskategorier som tjänsteutgivaren är godkänd för rekommenderar.

Servicedesk och supportfrågor

För frågor och felanmälan gällande  SLU och dess SAML2 WebSSO-tjänst hänvisas till följande lokala supportkanaler; se kontaktinformationen nedan.


Kontaktinformation

IT-Support Servicedesk, SLU

Direktsupport: 018-67 6600 tonval 
Öppet 08.00-16.00

Webb: support.slu.se
Mail: support@slu.se