FAQ om migrering av datacenter

Senast ändrad: 19 maj 2025

Allmänt

Vad är en datacentermigrering?

En datacentermigrering innebär att vi flyttar IT-system och servrar från en plats till en annan infrastruktur. Det är ett tekniskt komplext arbete som påverkar tillgängligheten till IT-tjänster under en begränsad tid.

Varför genomförs migreringen just nu, och varför under en helg?

Migreringen är en del av arbetet för att modernisera universitetets IT-miljö och för att förbättra nätverkskapacitet, prestanda, stabilitet och säkerhet. Helgen valdes eftersom det är en period med lägre aktivitet och ingen tentamen vilket minimerar påverkan på verksamheten.

Vad är syftet med migreringen?

Syftet är att flytta om nätverkstrafik och uppgradera systemets säkerhet och prestanda genom att övergå till nya nätverket. Detta gör att vi kan bygga bort flaskhalsar, minska driftstopp och förbereda för bättre och säkrare IT-tjänster på lång sikt.

Hur länge kommer system att vara otillgängliga?

De högst prioriterade systemen förväntas vara tillbaka inom 2 timmar. Övriga system återställs successivt under helgen, och mindre störningar kan förekomma även veckan efter.

Hur vet jag om mitt system påverkas?
Alla system kommer att påverkas.

Kommer jag kunna arbeta om vanligt på måndag morgon?

Det förväntas att alla system och tjänster ska vara återställda och fungera som vanligt på måndag. Mindre störningar kan fortfarande förekomma under den första veckan efter migreringen.


Tillgång till nätverk och system

Kommer jag ha tillgång till nätverket under helgen?
Nej, inte direkt. När systemen startas upp igen kommer nätverket (wifi, nätverkskabel och VPN) inte att vara tillgängligt direkt. Det kräver att centrala IT-system först är igång, och dessa prioriteras.

Umeå, Alnarp och Skara har mer självständiga nätverk, så där kan det fungera tidigare.

Tänk på: Även om du kan ansluta till nätet, kan vissa tjänster ändå saknas – särskilt de som är beroende av system i Uppsala.

Fungerar utskrifter, e-post eller kalender under helgen?

Alla system inklusive e-post (Exchange) kommer påverkas. Exchange är ett av de system som är prioriterat att göras tillgängligt tidigt.

Vad händer om jag försöker logga in i ett system som är nere?

Om ett system är nere, kommer du att få ett felmeddelande när du försöker logga in.

Vad är en brandvägg?
En brandvägg är ett skydd som blockerar oönskad trafik och hindrar obehöriga från att komma åt ett nätverk eller en enhet.

Vilka system är påverkade?
Alla system kommer att påverkas.

Fungerar teams under helgen?

Nej, inte för alla. Vissa kan tillfälligt komma in i Teams om de redan är inloggade, eftersom det är en molntjänst. Men det kommer inte att fungera fullt ut förrän systemen är helt igång.


För systemägare och ansvariga

Behöver jag som systemansvarig göra något innan migreringen?

Genom din förvaltningsledare ska du ha fått information om migreringen, kontakta denne vid specifika frågor. Har du en applikation som kan påverkas under migreringen, är det viktigt att du informerar dina användare om möjliga störningar och planerar för nedtid. Hänvisa till nyheten på medarbetarwebben.

Vad gör jag om mitt system inte fungerar som det ska efter migreringen?

Rapportera den eventuella störningen till IT-supporten (support@slu.se)

Hur rapporterar jag incidenter eller störningar under helgen?

Rapportera den eventuella störningen till IT-supporten (support@slu.se)

Vem ansvarar för kommunikationen till användare av mitt system?

Projektgruppen har skickat ut information via mejl och publiceras på webben till alla på SLU. Projektgruppen ansvarar också för att uppdatera driftinformationen under helgen.

 

Efter migreringen

Hur vet jag att mitt system är återställt?

Efter helgen kommer alla system vara klara och återställda. För de högst prioriterade systemen, kommer berörda få information när det är klart.  Vi rekommenderar att du testar ditt system och rapporterar eventuella problem direkt till IT-supporten.

Vem kontaktar jag om något fortfarande inte fungerar på måndag morgon?

Rapportera den eventuella störningen till IT-supporten: support@slu.se

Kan det förekomma fortsatta störningar veckan efter?

Mindre störningar kan fortfarande förekomma under veckan efter migreringen, då vi säkerställer att alla system fungerar optimalt. IT kommer att övervaka systemen noggrant och rapportera statusuppdateringar.

Vad menas med att de kan kvarstå “störningar”?

Vissa aktiviteter genomförs inte varje dag vilket gör att eventuella problem upptäcks först flera dygn senare. Ett exempel på en aktivitet är en filöverföring mellan två system.

Hur får jag uppdateringar efter helgen?

Alla uppdateringar om status och eventuella störningar kommer att publiceras på medarbetarwebben (driftmeddelanden). IT kommer också att skicka ut information vid behov.


Kontaktinformation

IT-Support Servicedesk, SLU

Direktsupport: 018-67 6600 tonval 
Öppet 08.00-16.00

Webb: support.slu.se
Mail: support@slu.se