Hjälp och kontakt

Senast ändrad: 24 april 2025
 Alnarp, Campus, student, verksamhet, activities, studenter, students, studentliv, student life, Alnarpsparken, park, parker, grönt, grön

Här hittar du kontaktuppgifter till de funktioner som kan ge dig stöd i olika faser av IT-anskaffningsprocessen. Vi finns här för att hjälpa dig genom hela processen.

Vem ska jag kontakta?

Olika faser och aspekter av IT-anskaffningsprocessen hanteras av olika stödfunktioner vid SLU. Här hittar du information om vart du ska vända dig med olika typer av frågor.

 

IT-avdelningen

För frågor om:

  • tekniska förutsättningar och IT-arkitektur
  • projekt- och projektledning
  • teknisk bedömning av IT-produkter
  • integration med andra system
  • systemutveckling och förvaltning
  • IT-säkerhet.

Kontakta:
Servicedesk: support@slu.se
Telefon: 018-67 6600

För att boka uppstartsmöte om IT-anskaffning:

Telefon: 018-67 3510
Kontaktperson: Thomas Karlsson, analytiker Projektkontoret

Inköpsenheten

För frågor om:

  • upphandlingsprocess och lagkrav
  • avrop på ramavtal
  • direktupphandling
  • avtalsfrågor och leverantörsrelationer.

Kontakta:
E-post: upphandling@slu.se
Telefon: 018-67 XXXX
Kontaktperson: [Namn Upphandlare]

Enheten för juridik

För frågor om:

  • personuppgiftsbehandling (GDPR)
  • juridisk bedömning av avtal
  • molntjänster och juridiska förutsättningar
  • dataskydd.

Kontakta:
E-post: dataskydd@slu.se
Telefon: 018-67 2848
Kontaktperson: Malin Johansson, jurist och dataskyddsombud

Säkerhetsenheten

För frågor om:

  • informationsklassning
  • risk- och sårbarhetsanalys
  • säkerhetsskydd
  • kontinuitetshantering.

Kontakta:
E-post: sakerhet@slu.se
Telefon: 018-67 3455
Kontaktperson: Marucs Nilsson, informationssäkerhetsstrateg

När i processen ska jag kontakta vem?

Steg 1: Identifiera behov

  • IT-avdelningen - För initial teknisk bedömning och uppstartsmöte.
  • Inköpsenheten - För avstämning mot befintliga ramavtal.

Steg 2: Specificera och planera

  • IT-avdelningen - För arkitekturell bedömning och teknisk kravställning.
  • Säkerhetsenheten - För informationsklassning och riskbedömning.
  • Enheten för juridik - För GDPR-bedömning om personuppgifter behandlas.
  • Inköpsenheten - För planering av upphandling om aktuellt.

Steg 3: Realisera

  • Inköpsenheten - För genomförande av upphandling.
  • Enheten för juridik - För avtalsutformning och granskning.
  • IT-avdelningen - För genomförande (projektledning och/eller teknisk implementering) samt tester.

Steg 4: Följ upp

  • IT-avdelningen - För etablering av förvaltning.
  • Inköpsenheten - För avtalsuppföljning.

Så här bokar du ett uppstartsmöte

När du står inför en IT-anskaffning rekommenderar vi att du börjar med ett uppstartsmöte. Där får du hjälp att:

  • Diskutera ditt behov och möjliga lösningar
  • Bedöma komplexitet och omfattning
  • Planera för nästa steg

Förberedelser inför uppstartsmötet:

  1. Gör en kort beskrivning av behovet och syftet
  2. Fundera på tidsperspektiv – när behöver lösningen vara på plats?
  3. Uppskatta antal berörda användare och verksamheter

För att boka möte: Skicka ett mejl till support@slu.se med ämnesraden "Uppstartsmöte IT-anskaffning" och inkludera din behovsbeskrivning.

När behöver jag projektstöd?

För större IT-anskaffningar kan du behöva stöd i att leda och styra genomförandet (projekt). Detta är särskilt viktigt om:

  • Många användare och verksamheter berörs
  • Implementeringen är komplex
  • Integrationer med andra system krävs
  • Omfattande verksamhetsförändring följer med IT-anskaffningen

Kontakt för projektstöd (projektledning, IT-arkitektur eller systemutveckling): E-post: support@slu.se
Telefon: 018-67 XXXX
Kontaktperson: [Namn Projektkontoret]

Rapportera förbättringsförslag eller problem

Om du upptäcker problem med processen eller har förslag på förbättringar uppskattar vi dina synpunkter.

Rapportera till:
E-post: support@slu.se

Tips för en smidig process

  • Kontakta oss tidigt – ju tidigare vi involveras, desto bättre stöd kan vi ge.
  • Samla din information – ha en tydlig behovsbeskrivning redo.
  • Var ute i god tid – anskaffningar kan ta tid, planera framåt.
  • Tänk på förvaltningen – säkerställ att det finns resurser för långsiktig förvaltning.
  • Koordinera internt – förankra behovet hos alla berörda parter innan du kontaktar oss.

Kontaktinformation

IT-avdelningen: support@slu.se 

Inköpsenheten: upphandling@slu.se

Säkerhetsenheten: sakerhet@slu.se

Enheten för juridik: dataskydd@slu.se