Fakta:
Vanliga frågor och svar
Vad är Software Center?
Software Center är ett gränssnitt för installation av program. Du hittar den under Start menyn.
Kan Software Center avgöra om min dator är kompatibel?
Ja, systemet genomför en kompatibilitetstest innan installationen påbörjas. Det finns också en länk ovan till ett testverktyg.
Kommer mina filer att påverkas?
Nej, dina filer kommer att finnas kvar efter uppgraderingen.
Kommer mina program att fungera i Windows 11?
Även om det inte går att garantera att alla program fungerar, är grundprincipen att om ett program fungerade i Windows 10 kommer det troligen att fungera i Windows 11.
Vad gör jag om jag har en dator som inte kan uppgraderas?
Då måste datorn ersättas, eftersom det innebär en för stor risk att fortsätta använda Windows 10.
Jag har en dator (t.ex. en dator kopplad till labbinstrument) som inte kan uppdateras innan oktober 2025. Vad gör jag?
(ny info okt 2025)
Microsoft erbjuder förlängd support (s.k. Extended Security Updates eller ESU) under en begränsad tid. Följande gäller för första året av ESU:
-
- Tidsperiod: Första året av ESU är från den 14 oktober 2025 till den 13 oktober 2026.
- Kostnad: Priset för första året av ESU är ca. 13 kr/dator/år
- Krav som datorn ska uppfylla för ESU:
- Datorn måste ha Windows 10 version 22H2 installerad inkl. uppdatering KB5046613.
- Datorn måste vara med i SLU's Active Directory.
- Datorn måste kunna ta emot säkerhetsuppdateringar från Microsoft via nätet.
- Hur ansöker man om ESU? Det finns en ansökningsblankett i Självserviceportalen Topdesk. I ansökan ska det motiveras varför datorn inte kunde uppdateras till Windows 11 innan den 14 oktober 2025.
- När börjar ESU uppdateringar komma? Första säkerhetsuppdateringar skickas i samband med s.k. "Patch Tuesday" i november, dvs. den 11:e nov.
Att förbereda sig för denna övergång är avgörande för att säkerställa att verksamheten kan fortsätta utan säkerhetsrisker. Användare uppmanas därför att agera i god tid för att undvika eventuella driftstopp.