Kontakta ekonomiavdelningen

Senast ändrad: 19 maj 2022
Valutor. Illustration.

Ekonomiavdelningen är en del av det gemensamma verksamhetsstödet. Vi ansvarar för utbetalningar, inbetalningar, ekonomisk redovisning samt inköp och upphandling.

Våra mål är 

  • en tillförlitlig och rättvisande redovisning,

  • effektiva och säkra ekonomiadministrativa processer och

  • en effektiv och affärsmässig inköpsprocess.

Vi uppnår detta genom att ge god service samt bevaka lagar och förordningar.

 

Avdelningen består av:

Ekonomichef Hanna Mörtberg  (Åsa Cervin Hedfors tf ekonomichef t o m 2025-10-17)

Inköpsenheten

Se även inköpsenhetens webbsidor.

Om inköpsenheten

Inköpsenheten har en strategisk och samordnande funktion när det gäller större inköp och upphandlingar. Inköpsenheten utgör SLU:s kommersiella expertfunktion och upphandlarna är projektledare vid större upphandlingar.

Enheten tar initiativ till samordning av upphandlingar på områden där detta innebär kostnadseffektiviseringar för SLU samt bevakar regelverk och informerar om rutiner, bestämmelser och avtal. Enheten genomför alla upphandlingar av ramavtal och upphandlingar över det s k tröskelvärdet för EU-upphandlingar samt ger råd och stöd till verksamheten vid andra typer av inköp och upphandlingar.

Kontakt vid frågor

Frågor om Mejladress
Inköp och upphandling upphandling@slu.se
Beställningar i Proceedo* ehandel@slu.se

 * Proceedo är SLU:s system för att utföra beställningar och hantera leverantörsfakturor.

Personal på inköpsenheten

Henning Richardsson är inköpschef.

Övriga medarbetare på enheten:

Therése Aspén Upphandling
Linnea Egnell e-handel
Nelly Fernando Avtalsuppföljning
Rebecca Karlsson e-handel
Maral Norling Upphandling
Emilia Sahlström Upphandling
Hanna Spångberg  Upphandling
Anders Östman Upphandling

 

Till toppen av sidan

Redovisningsenheten

Om redovisningsenheten

Redovisningsenheten ansvarar för allmänna redovisningsfrågor, ekonomimeddelanden, ekonomihandboken, momsfrågor, fördelning av anslag till fakulteterna, transfereringar, anläggningar, projektekonomi samt internkontroll och uppföljning. Enheten ansvarar även för ekonomistöd till det gemensamma verksamhetsstödets avdelningar.

Kontakt vid frågor 

Frågor om Mailadress
Allmänna redovisningsfrågor   redovisning@slu.se
Inläsning av filer till ERP ubwinlasning@slu.se 
Anläggningsregister inv-reg@slu.se
Projektekonomi projektekonomi@slu.se

 

Personal på redovisningsenheten

Åsa Cervin Hedfors är redovisningschef

Övriga medarbetare på enheten:

Christina Andersson

Redovisningsfrågor: allmänt, anslag, personalkostnader

Sebastian Alonso

Redovisningsfrågor: externfinansierade projekt, kapital

Vanja Bugarin

Redovisningsfrågor: allmänt, moms, avgifter

Jenny Eskeby

Redovisningekonom IT-avdelningen

Lisa Groiss

Controller för avdelningen för infrastruktur

Mikael Hedström

Controller för IT-avdelningen

Vakant

Controller för egendomsavdelningen och lantbruksdriften

Gloria Kaze

Ekonom fartygsenheten

Malin Kling

Anläggningstillgångar

Åsa Laurén

Externa forskningskontrakt, redovisning, motpartsavstämning

Susanne Levander

Ekonomiadministratör egendomsavdelningen

Magnus Marteinsson

Controller för SLU Bibliotek, Ekonom -byggprojekt vid fastighetsavdelningen

Anna Merlenius

Ekonomiadministratör IT-avdelningen, SLU Bibliotek och anläggningstillgångar

Elin Tolf

Redovisningekonom IT-avdelningen

Marie Vahlström

Ekonomiadministratör för avdelningen för infrastruktur och gemensamt verksamhetsstöd övrigt

Carina Wadberg

Externa forskningskontrakt

 

Till toppen av sidan

Reskontraenheten

Om reskontraenheten 

Reskontraenhetens huvuduppgift är hantering av utbetalningar från / inbetalningar till SLU. Enheten handhar även förvaltning m.m. av SLU:s stiftelser.

Enheten:

  • ansvarar för support gällande behörigheter och fakturahantering i Proceedo* samt hantering av utbetalningar.

  • tar hand om kundfakturering, inbetalningar och inkassoärenden.

  • hanterar utbetalningar m.m. av stipendier från SLU:s stiftelser.

 * Proceedo är SLU:s system för att utföra beställningar och hantera leverantörsfakturor

 

Kontakt vid frågor

Frågor om   Mailadress

Behörigheter och fakturahantering i Proceedo, utbetalningar

levreskontra@slu.se 

Upplägg nya kundnummer, kundreskontra  

kundreskontra@slu.se 

Stiftelser

stiftelser@slu.se

 

Personal på reskontraenheten

Enhetschef för reskontraenheten är Gudrun Ahlberg.

Övriga medarbetare är:

Yasemin Asker

Fakturor in - leverantörer, inbetalningar

Annette Danielsson

Fakturor in - leverantörer

Mikael Ekholm

Fakturor in - leverantörer, inbetalningar

Danja Holzschuh

Fakturor in - leverantörer, inbetalningar, inkassoärenden

Roger Jansson

Fakturering ut, inbetalningar och inkassoärenden

King Mokoena

Fakturor in - leverantörer, inbetalningar

 

Till toppen av sidan

Systemgruppen

Om systemgruppen 

Systemgruppen ansvarar för anskaffning, förvaltning, utveckling och underhåll av systemen Unit4 ERP (SLU:s huvudsakliga ekonomisystem) och Proceedo (system för att utföra beställningar och hantera leverantörsfakturor), robotisering av ekonomiprocesser.

Som systemförvaltare ansvarar gruppen för support avseende ovanstående systems hantering och drift. Registervård och rapportutveckling i Unit4 ERP hanteras också här. Gruppen ansvarar även för användarstöd i form av support via telefon och mejl, användarhandledningar, elektroniska guider m.m.

 

Kontakt vid frågor

Frågor om Mejladress
  • Hantering och drift av systemen Unit4 ERP och Proceedo
  • Teknikproblem i Unit4 ERP.
  • Uppläggning av nya kostnadsställen

ekonomisystem@slu.se 

 

Personal i systemgruppen

I systemgruppen arbetar:

Fredrik Langell
Anita Olofsson
Kevin Molnár

 

Till toppen av sidan