Kontaktinformation
Gudrun Ahlberg, enhetschef
Ekonomiavdelningen, SLU
gudrun.ahlberg@slu.se
Ekonomihandbokens kapitel 7 handlar om inbetalningar till SLU och SLU:s intäkter. I kapitlet hittar du bl.a. information om SLU:s bankgiron och bankkonton, SLU:s kundreskontra (kundregister, betalningsvillkor, kundfakturor) samt hantering av osäkra fordringar. Här kan du även läsa hur du gör om du behöver göra en återbetalning till en kund.
7.1.1 Bankgironummer och konton för manuella inbetalningar
7.2.1 Upplägg av kunder i kundregistret
7.2.1.1 Kreditupplysning
7.2.2 Betalningsvillkor
7.2.3 Fakturering och utskick
7.2.3.1 Exempel på fakturor
7.2.3.2 Kreditfakturor för felaktig extern fakturering
7.2.3.3 Reversering av felaktig intern fakturering
7.3.1 Hantering av externa osäkra fordringar
7.3.2 Hantering av interna osäkra fordringar
Inbetalningar till SLU sker via bankgiro och bankkonto. Bokföring av inbetalningar sköts centralt av ekonomiavdelningen med undantag för Akademikonferens och Universitetsdjursjukhuset som har egna giron och egna faktureringsrutiner.
I vissa fall sker inbetalningar utan att SLU har ställt ut en faktura i ERP.
Dessa inbetalningar ska undvikas så långt det är möjligt p g a:
Om institutionen/enheten förväntar sig en inbetalning som inte är fakturerad i ERP ska institutionen/enheten skicka fullständiga konteringsunderlag samt styrkande underlag till kundreskontra@slu.se.
Det finns en blankett som är obligatorisk att använda för konteringsinformationen. Blanketten används även för inläsning i ERP, därför är det viktigt att den är fullständigt ifylld.
Felaktig eller ofullständigt ifyllda blanketter kommer att returneras för komplettering/rättelse.
För att undvika förseningar eller felaktiga konteringar är det viktigt att lämna tydliga instruktioner till den part som ska göra en inbetalning till SLU.
På sidan Blanketter för ekonomihantering finns det två blanketter, med bankinformation, en svensk och en engelsk. Blanketterna är tänkta att användas i de fall man behöver lämna ut uppgifter till någon som ska göra en inbetalning till SLU.
Exempelvis används dessa blanketter om en anställd är på tjänsteresa och ska få ersättning från en extern part. På blanketten anger man kontaktperson, t.ex. namn på resenären, samt vilket kostnadsställe och projekt som inbetalningen ska bokföras på och lämnar den till den som ska betala till SLU.
Blanketterna får inte användas i de fall inbetalningen rör projekt med kontrakt. Läs mer i kapitel 5.2.9 Fakturering, rekvirering och inbetalning av forskningsmedel.
Hantering av betalningar som inte är märkta med kst/proj och/eller saknar konteringsunderlag – se avsnitt för hantering av outredda inbetalningar
Om institutionen/enheten förväntar sig en inbetalning som avser en återbetalning av en leverantörsfaktura eller outnyttjade kreditfakturor ska leverantören märka återbetalningen med verifikationsnumret i Proceedo som återbetalningen gäller.
Inga konteringsunderlag behöver skickas till kundreskontra@slu.se.
När återbetalningen har kommit in, kommer ekonomiavdelningen bokföra den på leverantörsfakturans ursprungskontering. Institution/enhet ansvarar själv för eventuell omföring till annan kontering.
I de fall SLU får inbetalningar där kundreskontra@slu.se inte har fått konteringsunderlag eller inte vet vem som är mottagare gäller följande:
I de fall kundreskontra saknar konteringsunderlag, men har vetskap om kostnadsställe el mottagande institution/motsv bokförs intäkterna på utredningskonto 26980 och KST eller på institutionens/motsv gemensamma kostnadsställe. När en ny post är bokförd kommer ekonomiadministratören på institutionen/motsv att få ett mail med information om verifikationen.
Institutionen/motsv ansvarar själva för att föra om intäkten till rätt konto, kostnadsställe och projekt.
Inbetalningar vars mottagare inte går att identifiera, p.g.a. bristfällning betalningsreferens och saknande konteringsunderlag bokförs löpande på utredningskonto 26980, kst 99900. Institution/enhet ansvarar för att löpande kontrollera utredningskontot. När en inbetalning är identifierad ska en konteringsblankett fyllas i och skickas tillsammans med styrkande underlag till kundreskontra@slu.se. Kundreskontra granskar underlaget och bokför omföringen.
För att underlätta kontrollen finns en rapport framtagen i ERP. Kunder och försäljning/rapporter/Delad/SLU/Oidentifierade inbetalningar, 26980.
Observera att blanketten ska skickas in i det format som den laddats ner annars går funktionen att läsa in den förlorad.
Inbetalningar som efter 6 månader ligger kvar på utredningskonto kommer att omföras till SLU, centralt.
Nedan listas bankgiron och konton för SLU:s olika verksamheter. Inbetalningar till dessa konton görs när det inte finns en faktura som ställts ut från ERP.
Konto |
Bic/Swift |
|
Huvudkonton | ||
Svenska kunder | ||
BG 5050-7920 | ---------- | |
Inbetalningar utan kundfaktura i ERP (som inte gäller projekt/kontrakt) och återbetalningar av leverantörsfakturor/outnyttjade leverantörskrediter. |
||
Utländska kunder | ||
IBAN SE92 1200 0000 0128 1011 9104 |
DABASESX | |
Forskning/ Externfinansiering uppdrag och bidrag | ||
Svenska finansiärer | ||
BG 5050-7938 |
||
Utländska finansiärer | ||
IBAN SE82 1200 0000 0128 1011 9090 |
DABASESX | |
SLU Universitetsdjursjukhus | ||
Svenska kunder | ||
BG 5050-7953 |
||
Utländska kunder | ||
IBAN SE70 1200 0000 0128 1011 9104 |
DABASESX | |
Akademikonferens | ||
Svenska kunder | ||
BG 5050-2624 |
||
Utländska kunder | ||
IBAN SE70 1200 0000 0128 1011 9112 |
DABASESX |
International Bank Account Number (IBAN) är en internationell standard för att tolka och kontrollera bankkontonummer vid betalningar från utlandet. Genom att använda IBAN-koden kan betalningar utföras snabbt och effektivt samtidigt som säkerheten ökar. En komplett betalningsinstruktion för utlandsbetalningar ska alltid innehålla både IBAN-kod och Bic/Swift-kod, se information ovan.
Utöver ovanstående konton finns bankgironummer och bankkontonummer för betalning av fakturor från UBW-systemet. Dessa får inte användas annat än på utgående fakturor från UBW-systemet.
Bankadress
I vissa fall krävs även adressen till banken. SLU använder sig av Danske bank för utländska inbetalningar och deras adress är:
Danske Bank,
Norrmalmstorg 1
111 46 Stockholm.
SLU använder sig av Swedbank för svenska inbetalningar och deras adress är:
Swedbank AB
105 34 Stockholm
Konton till för betalning av fakturor från ERP
Utöver ovanstående konton finns bankgironummer och bankkontonummer för betalning av fakturor från ERP-systemet. Fakturor som producerats i ERP och skickas till länder utanför Sverige innehåller information om Bic/Swift-kod och IBAN-kod.
SLU har en skyldighet att vid varje givet tillfälle kunna redovisa myndighetens utestående fordringar. Kundreskontran används för bevakning av de kundfakturor som skickas från SLU och utgör ett stöd för fullgörandet av denna skyldighet. Kundreskontran används också för den interna faktureringen inom SLU.
Akademikonferens, SLU Universitetsdjursjukhus och ambulatoriska kliniken har egna faktureringsrutiner och egna bankgiron. Därmed har de också egna kundreskontror som de ansvarar för.
För att kunna registrera en faktura måste kunden finnas i kundregistret i UBW. Om en kund saknas eller behöver ändras måste institutionen eller motsvarande fylla i blanketten för kundupplägg och bifoga den i ett mejl till kundreskontra@slu.se. Alla obligatoriska fält i blanketten måste fyllas i, icke fullständigt eller inkorrekt ifylld blankett returneras till institution/motsvarande för kompletterande korrigering. Ekonomiavdelningen registrerar/ändrar inom två arbetsdagar.
https://guider.nu/slu/268.guide, https://guider.nu/slu/196.guide
Kundupplägg är automatiserat och sker med hjälp av en robot. För att det ska fungera både för institution/motsvarande och för ekonomiavdelningen måste blanketten för kundupplägg användas - se Beställning kundnummer i UBW. Blanketten är anpassad till roboten så att den kan läsa av fälten och snabbt lägga upp nya kunder.
Vid fel eller om någon uppgift saknas kommer roboten att mejla tillbaka en rapport till avsändaren där det står vad som är fel. När det händer måste man ändra blanketten och sända in den på nytt.
Nedan finns svar på de flesta frågor. Är ni osäkra, vänligen kontakta kundreskontra@slu.se
Frågor |
Svar |
Viktig att tänka på |
Nytt kundnummer? |
Kontrollera alltid i UBW om kunden redan finns, innan du begär ett nytt nummer https://guider.nu/slu/196.guide |
|
Kunden finns redan i UBW, men med annan adress |
Om kunden har flyttat eller fått ny fakturaadress eller ändrats av annan anledning (byte av skanningsleverantör t.ex) ska befintligt kundnummer uppdateras. |
Vid större organisationer var extra försiktig så att inte centrala faktureringsadressen ändras till t.ex enhetens adress. |
Kundnumret är spärrat |
Innan du begär registrering/ändring av kundnummer måste en kontroll göras om uppgifterna fortfarande stämmer eller om de behöver kompletteras med uppgifter som idag är obligatoriska. Kontrollera även hur kunden vill ta emot sina fakturor. |
Kontrollera noga så att det inte redan finns ett aktiv kundnummer till samma kund, innan du begär registrering av nytt kundnummer. SE guide hur du söker kund i UBW: https://guider.nu/slu/196.guide |
Vilken adress ska anges |
Om kunden är en organisation ska kundens fakturaadress anges. Den kan avvika från kundens leveransadress t.ex om kunden är ansluten till en skanningscentral. |
Är kunden en organisation och ni har fått en fakturaadress till beställarenheten begär att få kundens centrala faktureringsadress. (Vi lägger inte upp flera kundnummer till samma organisation om kunden har en central faktureringsadress.) |
Varför ska fullständig adress anges när fakturan skickas elektronisk till kund |
Påminnelser skickas alltid i pappersform, oavsett hur kunden får sina fakturor. |
|
Fakturautskick (ordnad efter prioritering) |
- E-faktura för kunder som |
Det är viktig att ni tar reda på hur kunden vill ha sina fakturor innan ni begär ändring. En kund som kan ta emot E-faktura och som är registrerad för det, ska aldrig ändras ”tillbaka” till Email utskick |
Fakturor till myndighet eller organisationer inom offentlig sektor |
Krav på E-faktura. |
E-faktura uppgifter kan EJ anges i blanketten. Information ska anges i mejl tillsammans med blankett för kundupplägg |
Fakturering till privatpersoner med svensk fakturaadress. |
Fullständigt person/samordningsnr är obligatoriskt Viktigt att informera kunderna om hur SLU behandlar personuppgifter enligt GDPR innan en faktura skickas. Se vidare information; Dataskyddshandbok | Medarbetarwebben (slu.se) |
Kunder med skyddad identitet – måste kontakta kundreskontra@slu.se För att komma överens om hur inbetalning ska göras. |
Fakturering till privatperson med utländsk fakturaadress |
Födelsedatum är obligatoriskt Viktigt att informera kunderna om hur SLU behandlar personuppgifter enligt GDPR innan en faktura skickas. Se vidare information; Dataskyddshandbok | Medarbetarwebben (slu.se) |
|
Personliga mejladresser |
Är inte tillåtet om kunden är en organisation |
Undantag är små organisationer som inte har centrala mejladresser. |
Går det att lägga till bilagor till fakturan |
Nej |
|
Kan fakturan skickas till flera e-mailmottagare |
Nej, bara till 1 email adress |
|
Beställningsrelaterade uppgifter såsom namn på beställare, beställande enhet |
Uppgifterna är inte tillåtna på kundkortet. Informationen ska anges på försäljningsordern |
|
Ekonomiavdelningen har tecknat ett gällande kreditupplysningsabonnemang. Detta gör det möjligt att, genom en kreditupplysning på Internet, snabbt ta reda på om företag och privatpersoner är kreditvärdiga. För att en kreditupplysning ska vara befogad att göra krävs rimligen att de försålda varorna eller tjänsterna uppgår till ett någorlunda högt belopp och att det finns misstanke om bristande kreditvärdighet hos kunden, alternativt att det är första gången en faktura ställs till en kund man inte har så mycket information om. Att dessa restriktioner är nödvändiga beror på att nyttjandet av denna tjänst är förenad med viss kostnad. Viktigt att veta är också att kunden, såvida det inte är ett aktiebolag, får ett meddelande om att vi tagit kreditupplysning.
Om någon vid ett kreditgivningstillfälle önskar en kreditupplysning på kunden, kontakta kundreskontra@slu.se.
Förfallodag för externfakturor sätts till 30 dagar från fakturadatum.
Fakturering ska ske löpande, dvs så snart som möjligt efter det att varan/tjänsten är levererad. Fakturor skapas av systemet utifrån försäljningsorder och initieras genom automatiska processer i UBW (Unit4 Business World).
Utgångspunkten vid försäljning av varor och tjänster är att kunden ska faktureras. Om beloppet är på 500 kronor och däröver ska fakturering alltid ske. Vi rekommenderar en nedre gräns på 250 kronor för fakturering.
Internfakturor får endast skrivas för varor och tjänster som är levererade.
Framställning av försäljningsordrar till externa kunder sker på institutionen. En automatisk rutin i UBW samlar ihop försäljningsordrarna till olika faktureringsrapporter varje morgon mellan kl 05:00-06:15. Vissa fakturor skickas som PDF via e-post medan andra skickas till SLU:s operatör OpusCapita för vidarebefordran som e-fakturor eller framställning av pappersfakturor. Inställningar på kunden i kundregistret avgör på vilket sätt fakturan skickas.
I samband med faktureringen bokförs fakturabeloppet som en intäkt på institutionen/motsv utifrån angiven kontering.
Fakturabeloppet debiteras konto 12* Kundfordringar i väntan på inbetalning. Denna bokföring görs automatiskt av "kundsystemet" och institutionen behöver inte göra någon bokföring
Framställning av försäljningsordrar till interna kunder till sker på respektive institution. Internfakturorna faktureras varje kväll och inkommer till Proceedo morgonen därpå. Om fakturan har en korrekt fakturareferens kommer den vara fakturagranskaren (mottagaren) till handa omedelbart efter inläsningen till Proceedo.
Vid fakturering bokförs de kommande intäkterna tillfälligt på konto 1444 Obetald internfaktura och intäktsbokföring sker först när den interna leverantörsfakturan är attesterad.
Ekonomiavdelningen parkerar aldrig kundfakturor men kan, på institutionens begäran, skjuta fram förfallodatum på kundfakturor. Mejla då till kundreskontra@slu.se
När man registrerar en försäljningsorder i UBW är det inte självklart vad som kommer att synas på den färdiga fakturan. Fakturakopiorna som kan tas fram i UBW speglar inte den verkliga fakturan. Till externa kunder skickar vi antingen e-fakturor, pappersfakturor eller PDF-fakturor via e-post. E-fakturor och PDF-fakturor återfinns i UBW:s dokumentarkiv, men det finns tyvärr ingen möjlighet att se hur den färdiga pappersfakturan ser ut.
För att visa vilken information som syns på pappersfakturor och vilken layout som fakturan får, har vi tagit fram exempel på en svensk och en utländsk debetfaktura samt en svensk kreditfaktura. Till de svenska finns även förklaringar av fakturorna, t.ex. jämförelser med försäljningsordrarna i UBW, information om fältlängd och hur man ser fakturor i svefaktura-layout direkt från UBW. Klicka på nedanstående länkar för att se fakturakopiorna och få mer information:
Svensk extern pappersfaktura samt förklaringar
Svensk extern kreditfaktura samt förklaringar
Utländsk extern pappersfaktura
Institutionen ska alltid ställa ut kreditfakturor för felaktiga externa fakturor https://guider.nu/slu/122.guide Det ska göras så fort som möjligt för att undvika att påminnelser skickas ut.
En kreditnota ska innehålla följande information:
Kvittning av debet och kredit sker automatisk.
När en kreditfaktura förblir outnyttjad
Om en kreditfaktura ställs ut men det senare visar sig att det inte finns någon öppen post att matcha fakturan mot måste beloppet betalas ut. Se avsnitt 7.4.1.
När en institution skapar interna fakturor till andra institutioner och något är felaktigt, ska den felaktiga fakturan regleras. I normalfallet upptäcks felaktigheten av den mottagande institutionen innan fakturan är betald i Proceedo. I dessa fall ska den mottagande institutionen kontakta utställaren av internfakturan och be om en kreditfaktura.
För att det ska bli tydligt i Proceedo varför en faktura inte är slutattesterad:
Om kunden inte betalar externfakturan inom 30 dagar skickas en betalningspåminnelse. Kunder, såväl inom som utom landet, får normalt en påminnelse innan fakturan blir föremål för inkassoåtgärder. Statliga kunder får två påminnelser, här är inkassoåtgärder inte aktuella utan fordringarna stäms av mellan myndigheterna vid bokslut. Om en statlig faktura inte blir betald, hör gärna av dig genom att mejla redovisning@slu.se så att det kan åtgärdas innan bokslut.
Om betalning för externfakturan ändå inte inkommer, återförs kundfordran genom att ekonomiavdelningen krediterar konto 1221-1225 och debiterar konto 7351 "konstaterad kundförlust" med fakturabeloppet och med samma kontering i övrigt som den ursprungliga intäkten. Ekonomiavdelningen bokför kundförluster fyra gånger per år. Om fakturan mot förmodan blir betald krediteras konto 7351.
SLU har ett avtal med VISMA Collectors omfattande inkasso, inkassobevakning och delgivning.
Rutinen för inkasso kan beskrivas så att:
För internfakturor gäller att betalningstiden är 15 dagar. Påminnelser kommer med automatik genom Proceedo. I samband med bokslut ska alla internfakturor, oavsett förfallodatum, regleras.
Vid fakturering bokförs de kommande intäkterna tillfälligt på konto 1444 Obetald internfaktura och intäktsbokföring sker först när den interna leverantörsfakturan är attesterad. Den säljande institutionen bör därför manuellt kontrollera förfallna fakturor och kontakta motparten vid utebliven betalning.
Det händer att kunder blir fakturerade två gånger för samma sak och att kunden betalar båda fakturorna. Om kunden inte är ofta återkommande kan de inte utnyttja en kreditfaktura och vi måste hantera detta på annat sätt. SLU måste betala tillbaka medel till kunden. Återbetalning får då ske via Proceedo och en omföring ska sedan göras i UBW.
Om en kreditfaktura ändå har ställts ut, men det senare visar sig att kunden inte kan nyttja denna, är det en annan rutin som ska följas. Se kapitel 7.4.2 nedan.
Följ stegen nedan för att hantera återbetalning till kund när ingen kreditfaktura finns:
Eftersom det inte finns någon faktura ska blanketten Utbetalning via Proceedo användas. Blanketten finns på sidan Blanketter för ekonomihantering. Som underlag till blanketten bifogas en kopia av den felaktiga fakturan som ska återbetalas. Sätt ett utbetalningsdatum nära i tiden, men tänk på att ”fakturan” ska gå den vanliga attestrundan.
När ”fakturan” kommer till institutionen bokförs totala beloppet på konto 1449 Övriga kortfristiga fordringar i debet. Efter slutattest går fakturan till betalning.
I samband med slutattest måste behörig person på institutionen bokföra om konteringen på:
I UBW är momskontot kopplat till intäktskontot, så en bokföring på intäktskontot ger en automatisk bokföring på tillhörande momskonto. Konto 1449 behöver därmed endast registreras mot intäktskontot för att verifikationen ska balansera.
Vid registrering i huvudboken ska saldot på Reg.belopp vara detsamma som momsbeloppet (fast med kredit istället för debet) och Belopp ska vara 0,00.
Exempel på omföring av faktura med nettobelopp 80 kronor och 25 % moms:
Vid uppföljning i huvudboken syns det att momsen har blivit bokförd:
Om kunden inte är ofta återkommande kan de inte nyttja en kreditfaktura. I dessa fall ska man inte ställa ut en kreditfaktura utan följa rutinen i avsnitt 7.4.1 ovan.
Om en kreditfaktura ändå ställs ut (hel- eller delbelopp) men det senare visar sig att det inte finns någon öppen post att matcha fakturan mot måste beloppet betalas ut. Rutinen blir då:
Gudrun Ahlberg, enhetschef
Ekonomiavdelningen, SLU
gudrun.ahlberg@slu.se