ßetanytt v. 15
Två månader till lansering!
Skapa nyheter och händelser från rätt mapp
För att nyheter och kalenderhändelser ska visas rätt behöver de skapas under den översta mappen. Gör du det kommer de att sorteras in under rätt månadsmapp per automatik. För nyheter är det mappen ”Nyheter – tidssorteras automatiskt” som du ska skapa sidan under och för händelser är det mappen ”Kalender – tidssorteras automatisk” som du ska utgå ifrån.
Datum på äldre nyheter
Om du vill lägga upp en nyhet som redan publicerats i Episerver och vill ha ett annat datum än dagens datum behöver du vara noga med att ändra datumet innan du publicerar sidan. Skapa nyheten som vanligt i Opti och ändra publiceringsdatumet under fliken sidinställingar till datumet då nyheten faktiskt publicerades. Efter det kan du publicera sidan. Då kommer den visa rätt datum på sidan och i listor.
Tabeller
Även om det går att skapa tabeller i editorn är det inte att rekommendera eftersom innehållet förmodligen kommer att visas upp på ett sätt som vi inte vill. Behöver du hjälp med hur du ska lägga upp ett innehåll som legat i en tabell? Kom på nån av våra stugor så hjälper vi dig.
Inställningar för block
Du kan lägga upp till tre block i varje blockyta på ingångssidan. Blocken kommer att bete sig på olika sätt beroende på hur många block som ligger i blockytan och hur stor skärm du sitter på. Hur de visas sker per automatik och du behöver inte längre ställa in i blocket vilken storlek det ska visas i. I Opti finns inställningarna kvar för blockets storlek men dessa kan du bortse ifrån eftersom de inte kommer att göra någon skillnad på visningen. Här hittar du instruktioner för ingångssidan och de vanligaste blocken: Instruktioner för övriga sidtyper och block i Optimizely.
Tillgängliga dokument
Eftersom vi bygger en helt ny webb så finns det inga undantag vad gäller tillgänglighet. Alla dokument vi lägger ut måste vara tillgänglighetsanpassade. Bäst är det om du kan göra webbsidor istället för pdf:er. Men om det inte går finns det information på medarbetarwebben hur du går tillväga för att tillgänglighetsanpassa dokumenten: Tillgänglighet på webben | Medarbetarwebben
Forskningsinfrastruktur
För er som arbetar med innehåll kopplat till vår forskningsinfrastruktur så finns det viktigt info i teamkanalen.
Hur går det?
Nu har vi haft betawebben igång i en månad och om två månader är det lansering!
Är någon klar? Har någon svårt att komma igång? Skriv en kommentar i Teams.