Webbanalys och webbstatistik

Senast ändrad: 03 oktober 2017
webbanalys-webbstatistik-google-analytics-illustration.png

Webbanalys bygger inte bara på webbstatistik. Det gäller lika mycket att kunna sätta sig in i besökarnas situation och att sätta siffrorna i relation till allt annat.

Webbpublicering går att mäta på längden och tvären. Här berättar vi mer om analysen - där siffrorna bara är en del. 

En av fördelarna med att publicera innehåll på webben är att det enkelt går att mäta hur många som besökt sidan där innehållet publiceras. Men webbstatistik är bara en del av webbanalys. Det handlar lika mycket om att:

  • försöka lista ut varför saker och ting händer
  • förstå besökarna
  • sätta webbanalysen i relation till annat
  • kunna presentera sin analys så att kollegorna förstår och gör förändringar.

Varför webbanalys?

Webbstatistiken från Google Analytics bidrar med sifferunderlag i mängder. Börja med att välja ut ett fåtal nyckeltal från besöksstatistiken och jobba med dem fortlöpande. Det är lätt att bli överväldigad över all rolig statistik som går att få fram. Men fråga dig vad du har tid att analysera regelbundet och vad som är relevant för er att mäta.

  1. Att välja nyckeltal kräver en viss eftertanke. Till exempel kan nyckeltalet "Tid på sidan" (alltså hur lång tid varje besökare har spenderat på en viss sida) behöva värderas olika beroende på sidtyp.
    - På en sida av genomgångstyp där besökaren snabbt ska välja ett av de tydliga alternativen är det bra med kort besökstid medan en fördjupningssida med mycket innehåll och bara några sekunders tid på sidan i snitt förmodligen måste redigeras om. 
  2. Nästa utmaning blir att sätta nyckeltalen i relation till verkligheten.
    - 50 besökare i veckan kan vara framgång för en verksamhet och ett fiasko för en annan. Hur stor är egentligen målgruppen för respektive sidor?
    - Ett annat exempel kan vara att ni väljer att satsa på mer information på webben för att minska antalet telefonsamtal. Se då till att ha koll på hur många gånger ni svarar i telefon före respektive efter webbkampanjen. 
  3. Den sista utmaningen med webbanalys är att presentera den så att dina kollegor förstår varför förändringar behöver göras. En rapport från webbanalysen bör vara ett naturligt inslag på varje ledningsmöte, i varje verksamhetsplan och i alla budgetunderlag. Och då kommer vi tillbaka till första punkten - det går inte att redovisa alla nyckeltal vid varje tillfälle.

Skapa ett konto hos Google Analytics

Vi använder Google Analytics för att mäta besöksstatistiken på universitetets huvuddomän slu.se. Här finns en beskrivning hur du får tillgång till kontot .

Google Analytics är ett av de mest spridda mätverktygen för webbstatistik och kostar inte pengar att använda.

Så här gör du för att skaffa ett Google Analytics-konto

Om du vill ha en inloggning till Google Analytics behöver du

  1. skaffa ett google-konto kopplat till sin SLU-mailadress. Det gör du på https://accounts.google.com/NewAccount.
  2. Mejla till webbredaktionen@slu.se och berätta att du skaffat kontot så blir du tillagd som användare av universitetets Google Analytics-konto. 

Orsaken till att du måste koppla din SLU-adress till ett googlekonto är att det är enda chansen för oss att få till en långsiktig administration av vilka som har access till kontot för webbstatistik

Vilken webbstatistik kan man inte få fram?

Google Analytics har några begränsningar men erbjuder tillräckligt mycket information för de flestas behov. Mätningen baseras på javascript och cookies. Det man behöver vara medveten om är att:

  • det som mäts är hur enskilda webbläsare (Internet Explorer, Firefox, Safari, Chrome etc) använts. Så om fyra personer delar på en dator och använder samma webbläsare räknas det ändå bara som en besökare. Om samma person använder tre webbläsare från en dator blir det tre olika besökare.
  • webbsidor med noll besök inte syns i statistiken, det krävs någon form av aktivitet för att en sida ska komma med i statistiken. (I praktiken inte ett jätteproblem, de flesta sidor har över tid enstaka besök.)

Introduktion till Google Analytics

När du är tillagd som användare kommer du att kunna se statistik för alla sidor från och med 15 juni 2010. Gå till www.google.se/analytics för att logga in.

Ställ in datum

När du har klickat på www.slu.se i listan över konton uppe till höger i fönstret får du upp standardrapporten "Översikt över målgrupp". Om du tittar längst upp till höger i fönstret hittar du en datumangivelse.

Klicka på den lilla trekanten bredvid datumen för att göra förändringar. Grundinställningen är att det är de senaste trettio dagarna som visas. Här kan du också jämföra två datumintervall, till exempel samma månad förra året.

Statistik för specifika sidor

För att se statistik för specifika sidor kan du söka ut dessa såhär:

  1. Klicka på Beteende i vänstermenyn.
  2. Därefter Webbplatsinnehåll.
  3. Därefter Alla sidor.
  4. Använd sökrutan i fältet som börjar med knapparna för Placera rader, Sekundär dimension etc. 
  5. I det sökfältet skriver du in lämpligt sökbegrepp, till exempel ” institutionen-mark-och-miljo/miljoanalys/dv/” så får du upp statistik för alla sidor med det i namnet. Se upp lite grann här eftersom alla sidor med sökbegreppet i adresser mäts, men det ser du i listan som kommer upp.

Skapa automatiska rapporter

När du sökt fram de rapporter du vill ha kan sätta upp återkommande mejlutskick av dessa, till dig själv eller andra, i form av pdf:er.

  1. Klicka på E-Post (märkt med BETA) uppe till vänster ovanför rapporten.
  2. Fyll i mottagare.
  3. Ange ämne.
  4. Välj vilket format rapporten ska gå ut i. Enklast med pdf för de flesta.
  5. Välj frekvens.
  6. Välj veckodag för utskicket.
  7. Klicka på Skicka.

För instruktion om övriga funktioner i Google Analytics kan vi rekommendera de inbyggda hjälpfunktionerna i tjänsten. För muspekaren över huvudbegreppen i rapporterna (till exempel Sidvisningar, Unika sidvisningar och Genomsnittlig tid på sidan) så får du upp rutor med förklaringar av vad som avses. Längst upp till höger har du också en knapp Hjälp som innehåller fler bra förklaringar.

Nyckeltal

Här beskrivs några grundläggande nyckeltal ur webbstatistiken som du kan använda i din webbanalys.

Från webbstatistiken i Google Analytics eller Vizzit går det att få ut mängder av nyckeltal. Vilka du väljer att använda är upp till de mål du har med webben. Här nedanför listar vi några vanliga nyckeltal och några ord om hur man kan resonera kring varje.

Besök

Hur många besök som gjorts på er webbplats. Ett besök varar så länge besökaren klickar vidare på webbplatsen inom 30 minuter från senaste klicket. Alltså - trettio minuters inaktivitet startar ett nytt besök i statistiken.

Exempel: Besökare B kommer till din webbplats två gånger på måndagen, tre gånger på tisdagen och en gång på onsdagen. Totalt sex besök.

Unika besökare

Eller mer exakt: unika webbläsare eftersom det är det som Google Analytics mäter. Unika besökare är ett enkelt nyckeltal att mäta för att få en indikation på hur många som har besökt sajten

Exempel: Besökare A kommer till er sida en gång på måndag, två gånger på tisdag och sju gånger på onsdagen. Totalt tio besök men bara en unik besökare (förutsatt att du mäter dessa tre dagar).

Sidvisningar

Antalet sidor som visats. Varje sidvisning räknas. Genom att titta på hur många sidvisningar som besökarna har klickat sig igenom på webbplatsen kan du få en bild av hur intressant ditt innehåll är.

Sidor/besök

Det genomsnittliga antal sidor som visades per besök. Alltså antalet totala sidvisningar delat på totala antalet besök. Upprepade visningar av en enskild sida räknas.

Exempel: Om en besökare kommer in till sidan A, går vidare till B, går tillbaka till A, går till C och tillbaka till A igen räknas det som tre sidvisningar på A, en på B och en på C.

Genomsnittlig längd på besöken

Avser hur länge en besökare i genomsnitt stannar på dina sidor.

Här får man sätta nyckeltalet i relation till vilken typ av sida det rör sig om. En sida som bara ska skicka besökaren vidare till en av (till exempel) fem undersidor ska kanske inte ha så lång besökstid medan en sida med lång text bör ha en längre besökstid för att vi ska kunna säga att sidan är framgångsrik - att besökarna verkligen läser innehållet.

Avvisningsfrekvens

Procentandelen besök på endast en sida - alltså besök där personen lämnade webbplatsen från ingångssidan.

Ett typexempel kan vara en person som googlat sig in på en sida och lämnar webbplatsen direkt från den sidan.

Nya besök

Hur många av besöken kommer från en webbläsare som inte tidigare har besökt webbplatsen?

Observera här att om en användare raderat sina cookies (kakfiler på svenska) så räknas besöket som ett nytt även om datorn besökte oss förra veckan (men före kakraderingen). 

Mobilt

Hur stor andel av era besökare som kommer via mobila enheter (smarta telefoner och surfplattor). Ökar snabbt men ligger ännu på låga nivåer. Jämför med snittet för hela www.slu.se så får ni en indikation på om era besökare är större mobilanvändare än snittet.

Trafikkällor

Hur hittade besökarna till din webbplats? Att titta på vilka källor som genererar trafik till sajten är intressant för alla som jobbar med någon typ av kanalstrategi.

Det finns tre typer av källor som kan ge trafik till dina webbsidor på www.slu.se.

  1. Störst (med cirka hälften av all trafik in till www.slu.se är söktrafiken. Det är alltså besökare som gjort en sökning på en söktjänst (i praktiken nästan uteslutande Google) och klickat på ett sökresultat vilket lett dem till dina sidor.
  2. Näst störst med cirka en tredjedel av trafiken är direkt trafik vilket typiskt sett är de som har en sida på www.slu.se som startsida eller i ett bokmärke eller skriver in adressen i adressfältet.
  3. En femtedel av trafiken är hänvisningstrafik och är alltså besökare som klickat på en länk på en annan webbplats och på så vis kommit till dina sidor.

Nyckeltalen under trafikkällor kan användas på olika sätt när det handlar om att sätta upp mål. Har ni till exempel många samarbetspartners ute i samhället kan det vara intressant att titta på hur mycket trafik ni får från deras respektive webbplatser. Har ni nyckelord som många andra också använder kan söktrafiken vara särskilt intressant att bevaka.

Landningssidor/ingångssidor

En landningssida/ingångssida är den sida som besökaren först landar på när de besöker din webbplats. Eftersom de flesta söker information via sökmotorer är det troligt att de landar på en undersida. Därför är det viktigt att undersidorna är lätta att navigera inom så att besökaren hittar det han eller hon söker. Om en målsida har en hög avvisningsfrekvens är det ett tecken på att sidan saknar engagerande innehåll som besökaren förväntar sig.

Avslutningssidor/utgångssidor

Att titta på vilka sidor som besökarna var på innan de lämnade webbplatsen kan vara lika intressant som att titta på vilka de vanligaste landningssidorna är. Sidor som har hög procent utgång är viktiga att analysera. Den höga utgångsprocenten tyder på att innehållet på sidan inte får besökaren att gå vidare på webbplatsen.

Sidansvarig: webbredaktionen@slu.se