Kampanjsida

Senast ändrad: 10 april 2018

Kampanjsidtypen används för att skapa ensideswebbar för kampanjer (stora, tidsbegränsade evenemang eller tillfälliga marknadsförings-/informationskampanjer) med egen visuell identitet. SLU ska alltid vara avsändare, men målgrupper/syften är andra än www.slu.se:s vanliga.

När används kampanjsidan?

Kampanjsidtypen ska inte användas till alla evenemang på SLU, utan bara vid stora evenemang och marknadsförings-/informationskampanjer med annan målgrupp/annat syfte än www.slu.se:s vanliga och som i tryckt material får en egen profilering. Man kanske använder ett eget märke, som vid SLU:s 40-årsjubileum, och har en annan färgskala än den som finns i SLU:s grafiska profil.

Vem kan skapa och redigera en kampanjsida?

För att skapa själva kampanjsidan med de behållare som krävs behöver man vara Episerveradministratör, och det är förbehållet några få vid kommunikationsavdelningen. Däremot kan du som webbpublicerare skapa de block, t.ex. programblock, som kampanjsidan ska innehålla.

Hör av dig till webbredaktionen@slu.se om du funderar på att använda dig av en kampanjwebb.Hör av dig till webbredaktionen@slu.se om du funderar på att använda dig av en kampanjwebb. Först bör du ha tänkt igenom vilket innehåll som ska finnas på sidan. Beskriv syftet med den tillfälliga webben, vilka du vill nå och vad du vill att de ska göra på sidan. Vem ska sköta uppdateringen? 

Hur ändrar man utseendet på sidorna?

En kampanjwebb får sin särprofilering, sitt egna uttryck, genom ett antal olika inställningar i en CSS-fil. Det man kan ändra på är sidhuvudets bakgrundsfärg, textfärg och textstorlek, bakgrundsfärgen på de fyra olika blockgrupperna, färger på knappar och flikar mm. 

Inställningarna görs i första hand av AD Michael Kvick på kommunikationsavdelningen. Han ser till att färgval stämmer överens med vad som är tillåtet i den grafiska profilen samt ser till att kontraster och storlek uppfyller tillgänglighetsreglerna, WCAG 2.0. 

Vilka delar består en kampanjwebb av?

  1. Sidhuvud
    med logga, ev menylänkar (genvägar till längre ner på sidan), kort textrad, språkbyte svenska/engelska.
    Obligatorisk del av sidan, skapas med blocket "Menyblock".

  2. Huvudbild/videoloop i fullbredd (2000 x 1200 pixlar), med eller utan innehåll på bilden. Innehållet kan vara en rubrik, en kort text eller bild/märke/symbol.
    Vid försämrad kontrast mellan huvudbild/innehåll läggs innehållet i en enfärgad bakgrundsplatta. Man kan styra placeringen av innehållet, samt lägga på en visuell skrolleffekt på huvudbilden (parallax). 
    Obligatorisk del, skapas med blocket "Herobild/video". 

  3. Fyra blockgrupper med valfritt innehåll. Varje blockgrupp har tre blockytor i två olika bredder. Om länkar används i sidhuvudet (max fyra länkar), går länkarna till motsvarande blockgrupp. Bakgrundsfärgen går att styra separat för varje blockgrupp. 
    I blockgrupperna kan man lägga samtliga block och blockbehållare som är anpassade till kampanjwebbarna. 

  4. Sidfot med valfritt textblock. Lämpligt är t ex att lägga flera arrangörers loggor här, alternativt kontaktuppgifter, hashtag mm. 
    Obligatorisk del, skapas med blocket "Textblock". 

  5. Dela-knappar. Valfria att använda. Kan läggas i sidhuvudet eller i sidfoten, beroende på var det finns bäst med utrymme. Om man t ex har länkar, kort text och språkväxling i sidhuvudet är det svårt att rymma dela-knappar också. 
    Dela-knapparna läggs till genom att kampanjsidesadministratören länkar valda sociala medier i en inställningssida. Viktigt är också att man lägger till en standardbild och -text som kan tolkas av sociala medier vid delning, om man vill ha kontroll på hur en delad länk ska se ut. 

Allt heter ju nåt på "-block", hur håller man isär begreppen?

  • Block
    Ett block är den minsta beståndsdelen av en sida, dvs det är i blocket man lägger den faktiska informationen. Blocket kan finnas på flera språk.

  • Blockbehållare
    En blockbehållare är också ett block, men kan användas för att "rama in" innehåll som hänger ihop. Det finns tre typer av blockbehållare: blockbehållare, programbehållare och flikblockbehållare. De olika behållarna har olika egenskaper och design. 

  • Blockyta
    När man har skapat ett block så syns det inte förrän man har lagt det i en blockyta på sidan. Blockytan är generell, dvs man behöver inte göra flera språkversioner.

  • Blockgrupp
    Kampanjsidan är uppdelad i fyra valfria innehållsdelar som kallas blockgrupper. I varje blockgrupp finns tre blockytor. Blockgrupperna är sammankopplade med eventuella länkar i sidhuvudet. 

Hur ser en kampanjwebb ut? Finns det nåt exempel?