Rollen läggs in i Idis av katalogansvarig på den enhet som den blivande webbpubliceraren tillhör. Även chefen kan lägga till rollen i Idis. Varken webbredaktionen eller IT-stöd rätt att lägga till personer i rollen webbpublicering, eller att utöka befintlig behörighet.
Kostnadsstället viktigt
Det är viktigt att kontrollera med prefekt/chef i vilket/vilka kostnadsställen som webbpubliceraren ska läggas in.
Så här ser flödet ut för att sätta behörighet som webbpublicerare:
1. Första godkännande i Idis
Första godkännande kommer från prefekt/chef, som utser den som ska få rollen webbpublicerare. Den nya publiceraren ska då läggas in i Idis-rollen på rätt 3-ställiga kostnadsställe (ett eller flera kostnadsställen). Detta görs av katalogansvarig eller chefen själv.
2. Andra godkännande i Idis
Andra godkännande sker därefter av webbredaktionen direkt i Idis.
Efter detta har den första och enda kopplingen till Episerver gjorts. Publiceraren kan nu logga in i Episerver, men än har inte publiceraren fått tillgång till några sidor i Episerver.
3. Behörighet till rätt sidor i Episerver
Utifrån det 3-ställiga kostnadsställe som valdes under punkt 1, beställer webbredaktionen behörighet hos IT-stöd.
4. Förändring/utökning av behörigheter i Episerver
Ska behörigheten utökas till att omfatta flera kostnadsställen behöver proceduren upprepas (steg 1-3).
Här finns mer information för katalogansvariga om hanterandet av Idis.