Material från nätverksträff 12 december
Återigen fullt fokus på FALK med statusrapport, plan för våren 2025, designdemo och återkoppling från tidigare grupparbete..
Presentation nätverksträff 12 december 2024
Sammanställning över frågor och svar under mötet
Angående MW, ska allt material där alltså flyttas under mars-juni till nya webben?
Nej, denna flytt sker senare i projektet.
Planeras någon utbildning annat än i själva Optimizely? Tänker främst på tillgänglighet, helt pdf-fri blir kanske inte ens den nya webben.
Det finns tankar men inget formaliserat just nu. Det är mycket som ska hända och klaffa i vår så vi behöver prioritera alla insatser. Nya webbplatsen måste inte vara PDF-fri. Däremot måste alla PDF:er, och andra dokument för den delen, vara tillgängliga.
Kommer bilder finnas kvar eller måste de också flyttas manuellt?
Alla bilder måste flyttas manuellt.
Nyheterna: Hur ska vi hitta våra äldre nyheter för att se vad som ska flyttas över? Listningen har ju en tidsbegränsning på ca 2 år idag.
En variant är att lista med hjälp av ett block, då ser ni alla nyheter och inte bara de som ligger i index. Ett exempel:
Alla nyheter sen 2016 - Institutionen för vatten och miljö
Rent generellt bör dock inte nyheter äldre än två år flyttas med som nyheter utan arbetas om till en mer beständig form.
Går det att utveckla någon ai-hjälp eller liknande för att flytta över så mycket som möjligt? Skulle det inte vara värt att lägga pengar på att ta fram om det går? Jag förväntas lägga över 300 timmar på det här (som jag inte har) och vi är många kommunikatörer.
Det är säkert en möjlighet men det har aldrig varit en parameter som projektet har bollat med. Vi behöver lägga tid och engagemang på vårt innehåll i vår viktigaste kanal.
Vad kommer det finnas för stöd i systemet för tillgänglighet? Och översättningar?
Alla sidtyper och block uppfyller kraven för tillgänglighet. För bilder finns det tvingande fält som gör att du inte kan publicera en bild utan alternativtext. Översättning är fortfarande en helt manuell process och rent tekniskt med sidtyperna och blocket så kommer det fungera som idag.
Ev. en fråga som ställts innan men jag har inte varit med på ett tag: kommer slu play bestå och fortsätta existera i nuvarande form?
Ingen fråga som webbprojektet äger men så vitt vi vet kommer SLU play att finnas kvar.
Finns/kommer det finnas "mall" för alt-texter m.m. till bilder, så att det blir korrekt från start gällande allt som laddas upp?
Ingen mall. Däremot kan vi titta på det material som finns idag kring hur man skriver bra alternativtexter och se om något behöver justeras.
CV sidor - kommer de att kunna anpassas till icke-forskande personal?
Ja, större möjligheter för annan personal än forskare.
Jag skulle vilja ha SEO-inspiration för att kicka igång nya webben, har ni tänkt på sådana prylar också?
Ja, men inte formaliserat. Något vi tar med oss framåt.
Har man vägt kostnaderna för att ett stort antal kommunikatörer lägger några veckors heltidsarbete mot att göra någon slags utveckling av programvaran för att göra vissa delar av flytten automatisk?
Nej. Den enkla anledningen är att vi måste gå igenom vårt innehåll och höja kvalitén.
Kommer nya "Idis" att ha flexibla fält för alternativ information om personen som man kan hämta hem till webben i sin personallista?
Vi vet ej. I de kontaktblock vi byggt till nya webben är exempelvis titel ett flexibelt fält där man inte måste visa ut det som står i AD.