Utbildningshandboken kapitel 1
Inledning
1.1 Handbokens syfte, målgrupp och avgränsning
1.2 Handbokens innehåll och disposition
1.3 Förkortningar och andra återkommande begrepp
1.4 Förändringar sedan föregående version
Genvägar till övriga delar av Utbildningshandboken
1.1 Handbokens syfte, målgrupp och avgränsning
Det övergripande syftet med Utbildningshandboken är att tydliggöra vilka rättigheter och skyldigheter som studenter, lärare och annan personal har vid SLU.
Utbildningshandboken ska kunna ge svar på frågor om vad som gäller för utbildning på grundnivå och avancerad nivå inom SLU. I vissa delar är detta styrt från annat håll men beskrivs här. I andra delar är det Utbildningshandboken som utgör styrdokumentet för SLU.
Dessutom är det meningen att läsaren genom instruktioner och hänvisningar ska få hjälp att utföra olika moment.
Tänk dock på att Utbildningshandboken inte gäller för
- uppdragsutbildning och studenter i uppdragsutbildning,
- utbildning för forskare och doktorander.
1.2 Handbokens innehåll och disposition
Kapitlen i dokumentet motsvarar olika aspekter av utbildningen, och underavsnitten i varje kapitel har i allmänhet ett antal återkommande underrubriker:
Viktiga begrepp
Termer och begrepp som används i avsnittet och som kan behöva definieras och förklaras.
Policy
SLU:s avsikt och viljeinriktning. Ibland hänvisas till andra dokument som beskriver SLU:s mål och strategier.
Nationella regler
De regler som styr SLU:s verksamhet och som gäller både studenter och anställda. Författningar som beslutas av riksdag och regering (exempelvis lagar) är överordnade SLU:s interna regelverk. Därför hänvisas ofta till dem, både med rena citat och med övergripande förklaringar av lagtexten. Om en författning ändras, gäller den även om SLU:s interna dokument inte hunnit uppdateras. Gå vid behov till källan för att kontrollera den senaste versionen.
SLU-regler
Utbildningshandboken utgör i sig styrdokumentet för de interna regler som gäller inom SLU för utbildning på grundnivå och avancerad nivå. I vissa fall är reglerna beslutade i ett annat dokument och då hänvisas till det. Gå vid behov till källan för att kontrollera den senaste versionen. Inom SLU förekommer även begreppet riktlinjer med motsvarande innebörd som regler.
Vem ansvarar för vad?
Ansvarsfördelningen för det arbete som beskrivs i avsnittet. SLU:s delegationsordningar är överordnade Utbildningshandboken när det gäller beslutsbefogenheter och ansvarsfördelning mellan olika organ och funktionärer. Om en delegationsordning ändras, gäller den även om Utbildningshandboken inte hunnit uppdateras. Gå vid behov till källan för att kontrollera den senaste versionen. Utöver delegationsordningarna för hela universitetet och fakulteterna, har dessutom institutionerna vanligtvis en intern ansvarsfördelning för utbildningsfrågor.
Instruktioner
Upplysningar om hur en arbetsuppgift, ett moment eller en åtgärd ska utföras. Rekommendationer från SUHF (Sveriges universitets- och högskoleförbund) brukar SLU följa. De är dock i sig inte styrande för verksamheten, utan måste ingå i ett SLU-beslut för att gälla här.
Länkar
I förekommande fall ges tips om ytterligare information och fördjupande läsning, ofta som länkar till SLU:s webbplats.
Alla dessa rubriker finns inte i varje underavsnitt, och dessutom kan det finnas andra rubriker som är specifika för ett visst avsnitt, men det här är den generella strukturen.
Undantag
Vad som anges i Utbildningshandboken gäller i normala fall, men undantag kan medges om det finns skäl för det. Undantag beslutas av samma instans som beslutar om regeln, men kan tillfälligt beslutas av en annan instans, oftast vid omständigheter som SLU inte råder över.
Länkar
Lagar och andra författningar
Regler som styr utbildning på forskarnivå
Regler som styr uppdragsutbildning
Tillbaka till kapitlets början
1.3 Förkortningar och andra återkommande begrepp
Förkortningar och begrepp som förekommer i Utbildningshandboken och i andra utbildningsrelaterade sammanhang inom SLU:
Avdelningen för lärande och digitalisering – en del av verksamhetsstödet inom SLU som ger stöd inom högskolepedagogik, IT-pedagogik, media och utbildningssystem, se SLU:s webb.
Behörighetsvillkor – de förkunskaper och andra villkor som ställs för att en student ska vara behörig till en viss utbildning.
Canvas - SLU:s lärplattform.
Dekan – chef för en fakultet inom SLU.
Delegationsordning – se avsnitt 2.3 Organisatoriska förutsättningar.
Dispens – undantag i enskilda fall från de regler som gäller generellt.
Evald* – SLU:s system för elektroniska kursvärderingar för grundutbildningen.
EVL - elitidrottsvänligt lärosäte
Fakultet – samlande benämning på de organisatoriska enheter som fakultetsnämnden/dekanen ansvarar för. Fakulteterna har ansvar för institutionerna.
Fakultetskansli – en del inom verksamhetsstödet inom SLU som ger stöd och service åt respektive fakultet.
Fakultetsnämnd – högsta beslutande organ inom en fakultet.
Fristående student – student utan programkoppling.
Hp - högskolepoäng
Institution – universitetets utbildning, forskning och fortlöpande miljöanalys bedrivs vid ett antal institutioner (eller motsvarande). En prefekt är chef för en institution inom SLU. Varje institution tillhör minst en fakultet.
ISR - institutionsstudierektor (se även "studierektor" längre ned)
Ladok* – ett nationellt system för studiedokumentation, vilket inkluderar registrering och resultat av studentens prestation vid examination och andra obligatoriska uppgifter. Från 1 juni 2022 ersätter Ladok Slukurs som utbildningsdatabas.
Motsvarandebedömning – en person som inte uppfyller de formella behörighetskraven kan ha andra kvalifikationer som bedöms motsvara de uppställda kraven.
Moveon* – används för avtal, ansökningar och administration rörande utbyten för studenter (på grundnivå och avancerad nivå) och lärarmobilitet.
NyA* – ett nationellt antagningssystem som används för antagning till kurser och program på både grundnivå och avancerad nivå.
Ouriginal – ett plagiatspårningssystem som SLU:s lärare har tillgång till, där alla typer av examinationsuppgifter och inlämningsuppgifter kan kontrolleras mot ett stort antal källor för att upptäcka möjliga plagiat.
Prefekt – chef för en institution inom SLU. Prefekten har uppdrag och befogenheter från både rektor och fakultetsnämnden/dekanen.
Programnämnd (PN) – en den av SLU:s utbildningsorganisation, se avsnitt 2.3 Organisatoriska förutsättningar och SLU:s webb: Utbildningsorganisationen.
Programstudent – student som är antagen till och har påbörjat studier på ett utbildningsprogram.
Programstudierektor (PSR) – en del av SLU:s utbildningsorganisation, se avsnitt 13.7 Programstudierektor och SLU:s webb: Programstudierektorer.
Slukurs* – är från den 1 juni 2022 ersatt av Ladok som utbildningsdatabas. SLU:s utbildningsdatabas för dokumentation av program, kurser och kurstillfällen, både på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå samt förberedande nivå.
Slunik och kurssidor* – för kursinformation där alla kurser på grundnivå och avancerad nivå har var sin del. Informationen från Slunik visas på kurssidan för kursen på studentwebben och externwebben.
Studentwebben* – studenternas internwebb där de ska kunna hitta den information eller det stöd som de behöver under sina studier.
Studierektor – i Utbildningshandboken används begreppet institutionsstudierektor (eller motsvarande) (se avsnitt 2.3 Organisatoriska förutsättningar) för att undvika förväxling med programstudierektor (se avsnitt 13.7 Programstudierektor).
SUHF – Sveriges universitets- och högskoleförbund
TimeEdit* – lokalbokningssystem för bland annat föreläsningssalar, datorsalar och grupprum.
UHR – Universitets- och högskolerådet är en statlig myndighet med ett nationellt uppdrag att främja högre utbildning. UHR ansvarar bland annat för antagning och studieinformation – Studera.nu för den som vill veta mer om högskolestudier och Antagning.se för den som ska anmäla sig.
UKÄ – Universitetskanslersämbetet är en statlig myndighet som bland annat granskar kvaliteten i högre utbildning och forskning samt bevakar att universitet och högskolor följer lagar och regler.
Utbildningsavdelningen – en del av verksamhetsstödet inom SLU som ger stöd och service åt studenter och lärare, se SLU:s webb: Utbildningsavdelningen.
Utbytesstudent – student som bedriver studier genom något utbytesprogram. En inresande utbytesstudent kommer till SLU för att genomföra sina utbytesstudier (på grundnivå eller avancerad nivå) och räknas som programstudent med tillgång till programkurser under utbytestiden. En utresande utbytesstudent är SLU-student som reser ut för att genomföra sina utbytesstudier i ett annat land.
Utbildningsnämnden (UN) – en del av SLU:s utbildningsorganisation.
Villkor – ett beslut som fattas med vissa villkor gäller endast om angivna villkor uppfylls.
Årscykel – SLU tillämpar gemensamma tidsramar för planering och beslut om utbildningsutbudet: de kurser och program som ska erbjudas, se Bilaga 2: Årscykel för utbildningsplanering.
*) För att arbeta med utbildningssystemen krävs särskild behörighet, som hanteras av Avdelningen för lärande och digitalisering.
Tillbaka till kapitlets början
1.4 Förändringar sedan föregående version
Den första versionen av Utbildningshandboken fastställdes genom ordförandebeslut av Utbildningsnämnden den 18 juni 2018 (SLU ID: SLU.ua.2018.1.1.1-2343) inför läsåret 2018/19. I det beslutet anges vilka tidigare beslut och styrdokument som upphävdes och vilka förändringar som infördes i och med Utbildningshandbokens ikraftträdande.
Följande har tillkommit eller omarbetats i 2025 års revidering av Utbildningshandboken:
- I avsnitt 2.4 Läsår och terminstider under underrubrik SLU-regler har det lagts till vilka dagar schemalagd undervisning inte ska förläggas.
- Avsnitt 3.3 Jämställdhet och lika villkor har delvis skrivits om för att bättre stämma överens med JLV-organisationen.
- Avsnitt 3.4 Studie- och karriärvägledning har uppdaterats för ett mer relevant och aktuellt innehåll.
- Avsnitt 3.5 Studera med funktionsnedsättning har uppdaterats för ett mer relevant och aktuellt innehåll.
- Avsnitt 3.7 Studenters försäkringar har kortats ned genom att informationen i stycket Instruktioner flyttas till en separat webbsida. Avsnittet har uppdaterats med nya länkhänvisningar.
- I avsnitten 3.9 Studieavgifter och 3.10 Återbetalning av studieavgifter har ändringar gjorts utifrån nya rutiner kring studieavgiftshanteringen. En del förtydliganden har också gjorts.
- I avsnitt 3.13 Studieuppehåll och -avbrott under underrubrik SLU-regler - Studieuppehåll har en skrivning om studieuppehåll tagits bort då den var missvisande.
- I avsnitt 3.14 Studentinflytande, stycket Instruktioner, har anpassning av texten gjorts efter det rektorsbeslut som togs 2022-10-04.
- Avsnittet 4.2 Pedagogisk utveckling har uppdaterats för ett mer relevant och aktuellt innehåll.
- Avsnittet 4.3 Excellent lärare har uppdaterats enligt gällande regler om vilka som är behöriga att utnämnas till excellent lärare.
- Avsnitt 4.8 Lärares upphovsrätt har uppdaterats och vissa förtydliganden har gjort. Policy för immateriella rättigheter från 2017-09-28 gäller alltjämt (se länk i avsnittet).
- Avsnitt 4.9 Personalansvarsärenden har uppdaterats för ett mer relevant och aktuellt innehåll.
- Kapitel 5 Kvalitetsarbete (hette tidigare Kvalitetssäkring) har uppdaterats för ett mer relevant och aktuellt innehåll.
- I avsnitt 7.1 Tidig kursinformation under underrubrik Övergripande schema har en ändring skrivits in om att övergripande schema ska finnas tillgänglig via Canvas snarare än via kurssida, så som tidigare stod (se även beslut från Avdelningen för lärande och digitalisering om avveckling av Slunik, SLU.ua.2025.1.1-2033).
- I avsnitt 8.2 Examination och betygssättning under underrubrik SLU-regler har ett nytt stycke lagts till med rubrik Rutin vid ändring av betyg.
- I avsnitt 8.3 Genomförande och examination har tidigare missvisande skrivningar ändrats.
- I avsnitt 8.8 Alternativt examinationstillfälle under underrubrik SLU-regler har i punktlistan lagts till ”Digital salstentamina där examinationen avbrutits på grund av tekniskt fel”.
- I avsnitt 9.2 Kursplan under underrubrik SLU-regler har Utbildningsnämndens beslut från 2024-10-10 om undantag från behörighetskrav för huvudområdet bioekonomimanagement skrivits in.
- I avsnitt 9.3 Arbetsplan under underrubrik SLU-regler – Projektbeskrivning har i punktlistan lagts till ”Information om arbetet innehåller personuppgifter och de relevanta åtgärder som har vidtagits enligt dataskyddsförordningen”.
- I avsnitt 9.4 Organisation av genomförandet under underrubrik SLU-regler har stycket om handledningstid ändrats genom Utbildningsnämndens beslut 2025-05-22, §48/25 (SLU.ua.2025.1.1-2149). Ändringen innebär att antalet timmar för handledning tas bort. Under underrubrik Byte av handledare har lagts till en hänvisning till avsnitt 3.15 Klagomålsrutiner.
- I avsnitt 9.4 Organisation av genomförandet under underrubrik Vem ansvarar för vad? har tillägg gjorts gällande hantering av personuppgifter i syfte att förtydliga både studentens och handledarens ansvar.
- I avsnitt 9.4 Organisation av genomförandet har under underrubrik Instruktioner ett nytt stycke lagts till gällande utlämnande av självständiga arbeten. Stycket förtydligar de juridiska förutsättningarna för de som arbetar med studenters självständiga arbeten.
- I avsnitt 10.1 Fusk och plagiering under underrubrik Vad är fusk? har i punktlistan otillåten användning av AI (artificiell intelligens)” lagts till.
- I avsnitt 10.1 Fusk och plagiering under underrubrik Vem ansvarar för vad? har texten ”Utbildningsnämnden ansvarar för att utforma arbetet mot fusk och plagiering, samt uppföljning” tagits bort. Anledningen är att nämnden inte har ett sådant åliggande. För UN:s åligganden se Styrelsens delegationsordning.
- I kapitel 14 Tillgodoräknandeordning under underrubrik Nationella regler har till följd av en ändring i Högskoleförordningen en korrigering av lagparagraf gjorts.
- Som en följd av det förändringsarbete som gjorts för kvalitetsarbetet har information om kvalitetsarbete och kvalitetsdialoger i Bilaga 2: Årscykel för utbildningsplanering tagits bort.
- Bilaga 3a: Ämnen vid SLU inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå har gjorts om enligt Utbildningsnämndens beslut 2025-04-09, §32/25. I bilagan klargörs kopplingen mellan huvudområdesgrupper och huvudområden respektive ämnesgrupper och ämnesområden tydlig. I bilagan har också Teknik lagts till som huvudområde på grundnivå och avancerad nivå enligt Utbildningsnämndens beslut 2025-05-22, §46/25.
- Bilaga 3b: Ämnesbeskrivningar för SLU:s huvudområden. Teknik har lagts till som huvudområde på grundnivå och avancerad nivå, Utbildningsnämndens beslut 2025-05-22 §46/25.
- Bilaga 7: Gemensamma programvärderingsfrågor (Evald). Frågorna har omarbetats, se Utbildningsnämndens protokoll från april (§33/25) och maj (§49/25) 2025.
Följande har tillkommit eller omarbetats i 2024 års revidering av Utbildningshandboken:
- I avsnitten 2.5, 3.4 och 3.9 har förtydliganden gjorts om att varje ämne/huvudområde är kopplat till en ämnesgrupp/huvudområdesgrupp (enligt svensk utbildningsklassifikation, SUN). I förslag till nytt ämne ska förslag på koppling till ämnesgrupp anges. I förslag till nytt huvudområde ska förslag på koppling till huvudområdesgrupp/nationellt huvudområde anges.
- I avsnitt 2.2 Ekonomiska förutsättningar har ändringar gjorts till följd av rektorsbeslut 2024-08-19 (SLU.ua.2022.1.1.1-4519).
- I avsnitt 3.4 Studie- och karriärvägledning har stycket med underrubriken Centrala studie- och karriärvägledare vid utbildningsavdelningen tagits bort då det inte utgör regelverk.
- I avsnitt 3.7 Studenters försäkring har Medical Insurance Card (MIC) strukits då det inte längre utfärdas.
- I avsnitt 5.2 Kursvärdering under underrubrik SLU-regler har lagts till att ersättningen till studentrepresentant är skattepliktig.
- I avsnitt 6.6 Kursmoduler under underrubriken Viktiga begrepp har ett stycke som förklarar förhållandet mellan kursmodul och resultatnotering tagits bort då det är anvisningar snarare än regler.
- Avsnitt 6.8 Externa praktikkurser och verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är nytt.
- I avsnitt 7.2 Anmälan till kurstillfälle har skrivningen under underrubrik Sen anmälan ändrats så att det blir tydligt att en utbildning kan vara öppen för anmälan efter sista anmälningsdag om det finns möjlighet att få en plats på utbildningen. Under underrubriken Vem ansvarar för vad? har det lagts till att det är i mån av plats som sent anmälda kan bli antagna och registrerade på kurs.
- I avsnitt 7.3 Antagning till kurstillfälle under underrubrik Villkorad antagning har text strukits och ersatts med ”För registrering på kurs ska behörighetskraven vara uppfyllda”. Under underrubrik Vem ansvarar för vad? har en rättning gjorts i enlighet med gällande antagningsordning. Institutionen/motsvarande ska vid behov kontrollera villkor.
- I avsnitt 7.4 Kursstart under underrubrik Viktiga begrepp har det lagts till att kursstarten kan vara på annat datum än startdatum för kurstillfället.
- I avsnitt 7.5 Registrering på kurstillfälle under underrubrik Policy har det förtydligats att självregistrering är normen men gäller inte första terminen på ett program. Undantagsvis finns även andra kurser där institutionen ansvarar för registreringen.
- I avsnitt 8.1 Utgångspunkter under underrubrik Salstentamen har ”på campus” tagits bort eftersom det har tolkats som det egna hemcampuset, medan avsikten är att tentamen kan erbjudas på andra lärosätens campus.
- I avsnitt 8.3 Genomförande och examination har justeringar gjorts för att det ska bli samstämmigt med vad som står i avsnitt 3.5 Studera med funktionsnedsättning.
- I avsnitt 8.9 Förnyad examination under underrubrik SLU-regler har en justering gjorts om att när examination erbjuds ska även studenter från tidigare kurstillfällen ha möjlighet att delta. Under underrubrik Policy byts ordet ”erbjuder” ut till ”anordnar” för att tydliggöra att SLU anordnar tre examinationstillfällen per kurstillfälle och år, ej per student.
- I avsnitt 9.2 Kursplan under underrubrik Vem ansvarar för vad? har tredje punkten i listan korrigerats så att det överensstämmer med det som korrekt står under delrubrik Förkunskaper högre upp i avsnittet.
- I avsnitt 9.4 Organisation av genomförandet under underrubrik Instruktioner har ”oftast” lagts till om möjligheten att göra sen anmälan till kurstillfällen för självständiga arbeten. Under underrubrik Publicering har ordet student ändrats till författare vad gäller att inhämta tillstånd för publicering.
- I avsnitt 11.1.5 Utbildningens innehåll och utformning har UN:s beslut (11 okt 2023, §87/23) gällande nivån A1F i masterprogram skrivits in. Det är inte längre ett krav att ha minst en kurs på nivån A1F, utan enbart en rekommendation.
- Hela avsnittet 11.5 Gemensamma program samt dubbel och gemensam examen på grundnivå och avancerad nivå (tidigare rubrik Gemensamma program och examina) har skrivits om för förenkling och ökad läsbarhet. Det som var anvisningar har flyttats till andra webbsidor för ökad flexibilitet. Förtydligats att SLU:s policy för gemensamma program och internationella utbildningssamarbeten är att dessa ska leda till dubbel examen snarare än gemensam examen.
- I avsnitt 11.6 Avveckling av utbildningsprogram har ”nedläggning av program” ändrats till den mer korrekta benämningen ”avveckling av program”.
- I avsnitt 12.4 Upphävande av utbildningsplan under underrubrik Policy har en omskrivning gjorts gällande beslut om upphävande av tidigare utbildningsplan. Upphävandet ska göras inom ett år efter sista antagning till den utbildningsplan som ska upphävas. Under underrubrik SLU-regler har lagts till att övergångsbestämmelserna bör spegla programmets längd om inte särskilda skäl finns för en kortare eller längre period.
- Enligt ny delegationsordning för styrelsen (SLU.ua.2023.1.1.1-4240) ska rektor och inte styrelsen besluta om utbud av utbildningsprogram. Där det tidigare har stått styrelsen har därför ändrats till rektor.
- Genomgående har ordet förkunskapskrav bytts ut till den mer korrekta benämningen behörighetskrav.
- I Bilaga 2: Årscykel för utbildningsplanering har felskrivningar rättats till och nödvändiga uppdateringar gjorts.
Genvägar till övriga delar av Utbildningshandboken
Till startsidan med Chattboten för Utbildningshandboken
Till kapitel 2. Utbildningens ramverk
Till kapitel 3. Studenter och studentstöd
Till kapitel 4. Lärare och examinatorer
Till kapitel 5. Kvalitetsarbete
Till kapitel 6. Kursplan och kurstillfälle
Till kapitel 7. Inför och vid kursstart
Till kapitel 8. Examination (prov) och obligatoriska moment
Till kapitel 9. Självständigt arbete (examensarbete)
Till kapitel 10. Fusk och disciplinära åtgärder
Till kapitel 11. Programutbudet
Till kapitel 12. Utbildningsplan och programtillfälle
Till kapitel 13. Programstudierna
Till kapitel 14. Tillgodoräknande
Till kapitel 15. Extern samverkan i utbildningen
Till kapitel 16. Utbildning för hållbar utveckling
Till Bilageförteckning