Kontaktinformation
Avdelningen för lärande och digitalisering, Enheten för utbildningssystem och -media
Här finns checklistor för dig som är kursledare.
Har du samtidigt rollen som examinator - se även Examinator.
Åtta till sex månader före kursperiod
Fyra till två månader före kursperiod
Från två månader före kursperiod
Kolla upp start- respektive slutdatum, samt dagar som ej går att schemalägga och lämplig tentamensdag m.m. Information om fastställda terminstider, periodgränser, undervisningsfria dagar samt gemensamma aktiviteter som ska anges i kursschema finns på Terminstider. OBS! Kolla speciellt på ortsspecifika uppgifter.
Kolla aktuell kursplan och gränssnitt mot andra kurser.
Pedagogisk metod behöver anpassas till kursinnehåll, studenternas bakgrund och mognad. Behövs variation i metoder? Kontakta enheten för pedagogisk utveckling, Lärande och digitalisering, för diskussion om pedagogiska metoder och vilka resurser som behövs som stöd under kursens gång. OBS! Ändrade examinationsformer kräver ändring av kursplan. Se Utbildningshandboken.
Översiktsschema behövs för planering och kursbudget. Specificera uppdraget samt gör klart ekonomiska och praktiska villkor för dem som ska medverka i kursen. Kontakta din institutionsstudierektor eller motsvarande.
Se lokalbokning: Boka lokaler | Medarbetarwebben (slu.se)
De personer som läggs in som kursledare, administratör och examinator på kurstillfället i Ladok får automatiskt administratörsbehörighet till kurstillfället i Slunik och Canvas.
Läs mer om Kurssidan för vidare information
Val av obligatorisk och kompletterande litteratur för kursen diskuteras i huvudsak med examinator, men också med föreläsare etc. som medverkar under kursen. Kontrollera tillgänglighet för litteratur, webbsidor m.m. Lägg upp litteraturlista i Ladok senast 8 veckor före kursstart. Skicka samtidigt litteraturlistan till SLU-biblioteket.
Boka in föreläsare, lärare för laborationer, övningar, exkursioner, studiebesök etc. Diskutera ordentligt med inbokade föreläsare/lärare både kursinnehåll i stort (dvs. momentets del av kursen) och också kursens innehåll i förhållande till andra kurser (dvs. progression och eventuella parallella kurser m.m.). Besluta och motivera obligatoriska moment i kursen – inom kursplanens ram.
Kontrollera lokalbokningarna. Lägg schema på kurssidan i Slunik senast 4 veckor före kursstart.
Beroende på vilka studenter som sökt och antagits till kursen (programstudenter, fristående studenter, utbytesstudenter) kan kursledaren behöva kontrollera att alla kursdeltagarna har fått information om kursen.
Studenternas e-postadresser nås via Slunik eller Ladok. Utbildningsadministratörerna kan ordna mailadresser till de antagna studenterna åt berörda kursledare.
Här kan du kan även få fram sändlistor till programstudenter.
Examinatorn beslutar om examinationsuppgifter inom kursplanens ram.
Skriv/uppdatera instruktioner för prov, övningar, inlämningsuppgifter m.m.
Tänk i förekommande fall ut ersättningsuppgifter för obligatoriska moment, förbered instruktioner för dessa.
Studenter som vill anmäla sig till kurs efter ordinarie ansökningstid kan göra det om kurstillfället är öppet för sen anmälan via http://www.antagning.se/. Utbildningsavdelningen ger mer information till studenter om anmälan och antagning.
Rätten att delta i undervisning och/eller handledning regleras i Utbildningshandboken.
Kursstart kan arrangeras på olika sätt – se Administratör. Tydlig kursinformation är viktigt för att skapa goda studieförutsättningar för alla studenter:
Student som uteblir från upprop kan förlora sin plats på kursen, om inte studenten i förväg har meddelat kursansvarig institution särskilda skäl för att utebli från uppropet. Beslut om förlorad kursplats fattas av kursledare. Distanskurser och kurser med flexibel kursstart kan ha andra former av kursstart. Särskilda skäl i det här sammanhanget definieras närmare i utbildningshandboken, avsnitt 8.6 Särskilda skäl.
Du kan förmedla filer till studenterna via Canvas. Canvas är ett system som endast är öppet för deltagarna i det aktuella Canvasrummet.
Kursutvärdering ska alltid genomföras av kursansvarig institution. Kursutvärdering ska genomföras digitalt via Evald. Eftersom kursutvärderingar är frivilliga för studenterna är det viktigt att informera om och organisera kursvärderingen så att en hög svarsfrekvens uppnås. Det är lämpligt att studentrepresentanten medverkar i detta arbete samt att schemalägga kursvärderingstillfället.
Resultat och slutsatser från kursutvärderingar redovisas automatiskt på kurssidan. De resultat som redovisas är siffersvar för de frågor som är gemensamma för alla kurser samt sammanfattning av studenternas och lärarnas synpunkter. Både lärares och studenters integritet ska värnas.
Kursutvärderingar ska följas upp och användas som redskap i utbildningens kvalitetsutveckling. Kursansvarig institution ansvarar för sammanställning och uppföljning av respektive kursutvärdering, om inte ansvarig fakultet beslutat om annan hantering. En student har rätt att medverka i sammanställning av kursutvärdering (i Evald) och ska ersättas. Kursansvarig institution ansvarar för utbetalningen av detta arvode.
Kursledare och studentrepresentant ansvarar var för sig för att sammanställa kursutvärderingen senast fyra veckor efter att utvärderingen har stängt. I sammanställningen bör ingå:
Rapportera närvaro vid obligatoriska moment. Meddela studenterna resultat på examinationer senast 15 vardagar efter respektive examination. Rapportera resultat till utbildningsadministratör samtidigt. Studenternas slutliga resultat för hela kursen rapporteras i Ladok. Se även Administratör.
Godkänn fakturor och gör ekonomiskt uppföljning för kursen. Presentera och diskutera erfarenheter från kursen med berörda lärare och din institutions studierektor (motsvarande).