För att vara giltiga för alla vetenskapsområden är examensmålen är generella, abstrakta och övergripande. Det betyder att forskare inom respektive område behöver formulera, och ge exempel på, vad normerna innebär och hur de tillämpas inom varje specifikt område.
Vägen mot att nå examensmålen, det vill säga utbildningens innehåll och utformning, skiljer sig mellan doktorander eftersom både doktorander och avhandlingsprojekt är olika. Utbildningen är individuell och därför krävs individuella lärandemål som är konkreta och specifika och därför uppföljningsbara.
Handledare och doktorand ska forma en gemensam förståelse av vad examensmålen innebär för just dem, det vill säga formulera individuella lärandemål för utbildningen. Gör det till en vana att i samband med olika aktiviteter i forskarvardagen (planering av laborationer, provtagning, peer review av manuskript, ansökningsskrivning, seminarier, gruppmöten etc.) diskutera med varandra vilka generella färdigheter och kunskaper som behövs och vilka som tillämpas. Relatera dem till de generella examensmålen.
Vägledning för formulering av individuella lärandemål för att nå examensmål.