Utbildningshandboken kapitel 5
Kvalitetsarbete
5.1 Kvalitetssäkring
5.2 Kursvärdering
5.3 Programvärderingar
5.4. Studiesocial uppföljning
Genvägar till övriga delar av Utbildningshandboken
5.1 Kvalitetssäkring
Syftet med det systematiska kvalitetsarbetet är att genom ett strukturerat och systematiskt arbete, som genomförs samordnat på olika nivåer i verksamheten enligt fastställda rutiner, säkerställa att forskning, utbildning och fortlöpande miljöanalys vid SLU håller hög kvalitet samt att identifiera utvecklingsbehov. Det systematiska kvalitetsarbetet omfattar både verksamheternas förutsättningar och innehåll. Kvalitetssystemet är utformat för att säkerställa att SLU:s alla verksamheter arbetar ändamålsenligt och effektivt för att uppfylla kraven i högskolelagen och högskoleförordningen, att nationella och europeiska standarder och riktlinjer följs samt att målen i SLU:s strategi uppnås.
Under perioden 2026–2031 ska all utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid SLU utvärderas utifrån en fastställd process för kvalitetssäkring av utbildning som utgår från definierade kvalitetsområden. De centrala delarna i processen utgörs av nulägesanalyser, externa kollegiala granskningar och kvalitetsdialoger på olika nivåer inom SLU. Processen syftar till att kvalitetssäkra utbildningarna samt att identifiera utvecklingsbehov i relation till de olika kvalitetsområdena. Arbetet utmynnar i en kvalitetsrapport innehållande beskrivning av kvalitetssäkringsprocessens genomförande, handlingsplaner innehållande programspecifika utvecklingsåtgärder och generella utvecklingsåtgärder kopplade till verksamhetsstödet för utbildning.
Syftet med det systematiska kvalitetsarbetet är att:
- Analysera – nuläget i verksamheten i förhållande till en standard (dvs. en intern målbild) för respektive kvalitetsområde.
- Identifiera – kvalitetshöjande åtgärder för förbättring/utveckling.
- Genomföra – beslutade åtgärder.
- Följa upp – genomförandet av beslutade åtgärder och resultat på årlig basis.
SLU-regler
SLU:s kvalitetssystem och systematiska kvalitetsarbete beskrivs i följande dokument:
- Policy för sammanhållet kvalitetssystem och systematiskt kvalitetsarbete vid SLU (strategidokument)
- Plan för systematiskt kvalitetsarbete inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå (plan för tillämpning av policyn)
- Tidplan för utvärderingar 2026–2031 (bilaga till Plan för systematiskt kvalitetsarbete inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå)
Vem ansvarar för vad?
Det formella ansvaret för det systematiska kvalitetsarbetet inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå baseras på SLU:s centrala delegationsordningar samt fakulteternas delegationsordningar. Ansvarsfördelningen beskrivs mer utförligt i dokumentet Plan för systematiskt kvalitetsarbete inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Tillbaka till kapitlets början
5.2 Kursvärdering
Policy
Kursvärderingar ska följas upp och användas som redskap i utbildningens kvalitetsutveckling. De ska hanteras så att både studenters och lärares integritet värnas, och en student ska därför ha möjlighet att vara anonym när kursvärderingen är skriftlig.
En bra högskoleutbildning förutsätter väl utformade och genomförda kursvärderingar, vilket i sin tur förutsätter ömsesidighet. Kursvärderingssystemet bygger på att studenterna ger konstruktiv återkoppling på kurser och undervisning, samt att lärarna behandlar kursvärderingarna som ett värdefullt instrument för kvalitetsutveckling. Studenterna ska känna att deras åsikter bemöts med intresse och respekt.
Studenterna framför sina synpunkter och erfarenheter som en del av utbildningen. Eftersom kursvärderingar är frivilliga för studenterna är det viktigt att den kursansvariga institutionen informerar om och organiserar kursvärderingen så att en hög svarsfrekvens uppnås. SLU uppskattar kårernas information till studenterna om möjligheterna att påverka studierna genom att svara på kursvärderingarna. Det är lämpligt att den studentrepresentant som deltar i sammanställningen även medverkar i detta arbete samt i schemaläggningen av kursvärderingstillfället.
Nationella regler
”Högskolan skall ge de studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan.”
”Högskolan skall sammanställa kursvärderingarna samt informera om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna”. (Högskoleförordningen (1993:100) 1 kap.)
SLU-regler
Resultat och slutsatser från kursvärderingar ska redovisas i det gemensamma elektroniska kursvärderingssystemet (Evald). Där bör det i förekommande fall ingå information om justeringar i kursen, och/eller skäl till att ett kritiserat innehåll och upplägg kan kvarstå. De resultat som redovisas i sammanställningarna är siffersvar för de frågor som är gemensamma för alla kurser samt sammanfattningar av studenternas och lärarnas synpunkter.
Inför nästa gång kursen ges ska resultaten från tidigare kursvärdering presenteras, liksom information om de eventuella förändringar som föranletts av kursvärderingen.
En student har rätt att företräda studentgruppen och medverka i sammanställningen av kommentarer till en kursvärdering, ett arbete som ersätts med 400 kr per kurs. Ersättningen är skattepliktig. Detta arvode utgör en del av kostnaderna för kursens genomförande, vilket innebär att den berörda institutionen inte får särskilda resurser för det ändamålet. Beloppet är detsamma oavsett kursens antal högskolepoäng och antalet studenter.
Vem ansvarar för vad?
SLU:s lärare och studenter har ett gemensamt ansvar för att kursvärderingar genomförs. Den kursansvariga institutionen ska
- sammanställa och följa upp sina respektive kursvärderingar, om inte ansvarig fakultet beslutat om annan hantering,
- redovisa resultat och slutsatser från kursvärderingar i det gemensamma elektroniska kursvärderingssystemet Evald,
- betala kursvärderingsarvode, dock bara en gång till en student per kurstillfälle.
Instruktioner
Svaren redovisas oavsett antal svar. (UKÄ:s rapport 2018-11-29: Tillsyn av regeltillämpningen på Sveriges lantbruksuniversitet) Bedömningen av resultaten måste dock göras med hänsyn till antal svar och andel svarande.
Den studentrepresentant som deltar i sammanställningen fyller i en blankett (se nedan) och lämnar till kursansvarig institution för att få arvodet utbetalt.
Länkar
Evald
Blankett för studentarvode
Tillbaka till kapitlets början
5.3 Programvärderingar
Policy
Den student som deltar i eller har avslutat ett utbildningsprogram ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på utbildningsprogrammet. SLU har som mål att programvärderingar ska genomföras fortlöpande och i anslutning till att studenter ansöker om examen. Programvärderingarna ska följas upp och användas som redskap i utbildningens kvalitetsutveckling. Dessutom ska rutiner finnas för uppföljning av programstudenter (genomströmning och avhopp).
Vem ansvarar för vad?
Programnämnderna ansvarar för att genomföra utvärderingar av utbildningsprogrammen. (Styrelsens delegationsordning) Programstudierektorerna ansvarar för uppföljning av studenternas resultat, såväl kvalitativt som kvantitativt. (Rektors delegationsordning) Avdelningen för lärande och digitalisering ska tillhandahålla systemstöd för uppföljning. (Verksamhetsstödets delegationsordning)
Länkar
Lins (ledningsinformationssystem) (kräver inloggning)
Programvärderingar
Tillbaka till kapitlets början
5.4. Studiesocial uppföljning
Policy
SLU genomför fortlöpande en studiesocial enkätundersökning bland alla studenter.
Vem ansvarar för vad?
Studiesociala rådet (Strå) ansvarar för genomförandet av den studiesociala enkäten. (Rektors delegationsordning)
Länkar
Genvägar till övriga delar av Utbildningshandboken
Till startsidan med Chattboten för Utbildningshandboken
Till kapitel 1. Inledning
Till kapitel 2. Utbildningens ramverk
Till kapitel 3. Studenter och studentstöd
Till kapitel 4. Lärare och examinatorer
Till kapitel 6. Kursplan och kurstillfälle
Till kapitel 7. Inför och vid kursstart
Till kapitel 8. Examination (prov) och obligatoriska moment
Till kapitel 9. Självständigt arbete (examensarbete)
Till kapitel 10. Fusk och disciplinära åtgärder
Till kapitel 11. Programutbudet
Till kapitel 12. Utbildningsplan och programtillfälle
Till kapitel 13. Programstudierna
Till kapitel 14. Tillgodoräknande
Till kapitel 15. Extern samverkan i utbildningen
Till kapitel 16. Utbildning för hållbar utveckling
Till Bilageförteckning