Utbildningshandboken
Policy och regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid SLU.
Klicka på rubriken du vill läsa mer om så kommer du direkt till det kapitlet. Längst ner finns bilagorna. Du kan också ställa frågor direkt till vår chattbot.
Hoppsan! Chattboten har tagit en välbehövlig semester, men återkommer snart utvilad och redo att hjälpa till!
I avsnitt 1.4 beskrivs de viktigaste förändringarna sedan föregående version. Där det finns officiella översättningar av lagar citeras dessa, i andra fall är översättningen av lagtexter SLU:s egen.
Har du frågor kring regeltolkningar, vänd dig till den instans som är experter i frågorna. Om du är osäker på var du ska vända dig så kan du fråga fakultetskanslierna.
Har du synpunkter och förslag på förändringar/förtydliganden i Utbildningshandboken, fyll då i formuläret, och skicka till Utbildningshandbok@slu.se, så kommer dina synpunkter och förslag beaktas inför nästa revision av boken. Ubildningshandboken revideras en gång per år av Utbildningsnämnden inför kommande läsår. Utbildningsadministrativa noden koordinerar arbetet med revidering.
1. Inledning
1.1 Handbokens syfte, målgrupp och avgränsning
1.2 Handbokens innehåll och disposition
1.3 Förkortningar och andra återkommande begrepp
1.4 Förändringar sedan föregående version
2. Utbildningens ramverk
2.1 Juridiska förutsättningar
2.2 Ekonomiska förutsättningar
2.3 Organisatoriska förutsättningar
2.4 Läsår och terminstider
2.5 Ämne, huvudområde, utbildningsområde
3. Studenter och studentstöd
3.1 Utgångspunkter
3.2 Lärmiljöer
3.3 Lika villkor
3.4 Studie- och karriärvägledning
3.5 Studera med funktionsnedsättning
3.6 Studenters upphovsrätt
3.7 Studenters försäkringar
3.8 Studenters kostnader och ersättningar
3.9 Studieavgifter
3.10 Återbetalning av studieavgifter
3.11 Studenters skuldförhållanden
3.12 Stipendier
3.13 Studieuppehåll och -avbrott
3.14 Studentinflytande
3.15 Klagomålsrutiner
3.16 Överklaga beslut
4. Lärare och examinatorer
4.1 Utgångspunkter
4.2 Pedagogisk utveckling
4.3 Excellent lärare
4.4 Examinationsrätt på institutionsnivå
4.5 Examinator
4.6 Kompetenskrav för examinatorer
4.7 Byte av examinator
4.8 Lärares upphovsrätt
4.9 Personalansvarsärenden
5. Kvalitetssäkring
5.1 Utgångspunkter
5.2 Kursvärdering
5.3 Programvärderingar
5.4. Studiesocial uppföljning
5.5 Kvalitetsdialoger
6. Kursplan och kurstillfälle
6.1 Utgångspunkter
6.2 Kursplan
6.3 Betygssystem
6.4 Kurstillfälle
6.5 Inställande av kurstillfälle
6.6 Kursmoduler
6.7 Nedläggning av kurs
6.8 Externa praktikkurser och verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
7. Inför och vid kursstart
7.1 Tidig kursinformation
7.2 Anmälan till kurstillfälle
7.3 Antagning till kurstillfälle
7.4 Kursstart
7.5 Registrering på kurstillfälle
7.6 Avbrott på kurstillfälle
8. Examination (prov) och obligatoriska moment
8.1 Utgångspunkter
8.2 Examination och betygssättning
8.3 Genomförande och examination
8.4 Obligatoriska moment
8.5 Särskilda skäl
8.6 Resultatrapportering och dokumentation
8.7 Återkoppling och tentamensutlämning
8.8 Alternativt examinationstillfälle
8.9 Förnyad examination
9. Självständigt arbete (examensarbete)
9.1 Utgångspunkter
9.2 Kursplan
9.3 Arbetsplan
9.4 Organisation av genomförandet
10. Fusk och disciplinära åtgärder
10.1 Fusk och plagiering
10.2 Informera och förebygga
10.3 Upptäcka och ingripa
10.4 Disciplinära åtgärder
11. Programutbudet
11.1 Mål och krav för utbildningsprogram vid SLU
11.2 Dimensionera utbildningsprogram
11.3 Föreslå nytt utbildningsprogram
11.4 Principer för namngivning av utbildningsprogram
11.5 Gemensamma program samt dubbel och gemensam examen på grundnivå och avancerad nivå
11.6 Avveckling av utbildningsprogram (där utbildningsplanen inte ersätts av en ny plan med ny programkod)
12. Utbildningsplan och programtillfälle
12.1 Utbildningsplan
12.2 Programtillfälle
12.3 Tillfälligt antagningsstopp
12.4 Upphävande av utbildningsplan
13. Programstudierna
13.1 Anmälan till program (programtillfälle)
13.2 Antagning till program (programtillfälle)
13.3 Registrering på program (programtillfälle)
13.4 Antagning till senare del av program.
13.5 Studieuppehåll och avbrott på program
13.6 Förändringar i kursutbudet inom program
13.7 Programstudierektor
14. Tillgodoräknande
15. Extern samverkan i utbildningen
15.1 Samverkan
15.2 Syfte och mål med samverkan
15.3 Samverkan inom utbildningsplanering
15.4 Samverkan med progression för studenterna
15.5 Samverkan för god arbetslivskontakt hos lärare
15.6 Uppföljning
16. Utbildning för hållbar utveckling
16.1 Utgångspunkter
16.2 Rutiner för grundutbildningen
Bilagor
Bilaga 1: SLU:s utbildningsorganisation
Bilaga 2: Årscykel för utbildningsplanering
Bilaga 3a: Ämnen vid SLU inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå
Bilaga 3b: Ämnesbeskrivningar för SLU:s huvudområden
Bilaga 4: Arkivering av kursinformation
Bilaga 5: Gemensamma kursvärderingsfrågor (Evald)
Bilaga 6: Gemensamma kursvärderingsfrågor (Evald) för självständigt arbete (examensarbete)
Bilaga 7: Gemensamma programvärderingsfrågor (Evald)
Bilaga 8: Uppgifter som ska ingå i framsida och titelsida för självständigt arbete (examensarbete) vid SLU
Bilaga 9: Avpubliceringsprocess för pdf-fil som redan är publicerad i Epsilon
Bilaga 10: Process vid förändring av pdf-fil som redan är publicerad i Epsilon