Utbildningshandboken kapitel 4
Lärare och examinatorer
4.1 Utgångspunkter
4.2 Pedagogisk utveckling
4.3 Excellent lärare
4.4 Examinationsrätt på institutionsnivå
4.5 Examinator
4.6 Kompetenskrav för examinatorer
4.7 Byte av examinator
4.8 Lärares upphovsrätt
4.9 Personalansvarsärenden
Genvägar till övriga delar av Utbildningshandboken
4.1 Utgångspunkter
Viktiga begrepp
Lärare
Följande kategorier av lärare finns vid SLU: (Anställningsordning för SLU)
- professor
- gästprofessor
- adjungerad professor
- universitetslektor
- biträdande universitetslektor
- adjungerad universitetslektor
- universitetsadjunkt
- adjungerad universitetsadjunkt
I dagligt tal används begreppet lärare för all undervisande personal, det vill säga även för de som inte tillhör någon av kategorierna ovan.
Examinator
Se avsnitt 4.5 Examinator.
Kursledare
Kursledare är den lärare eller annan anställd inom SLU som är operativt ansvarig för kursens genomförande. Vid beställd utbildning kan kursledaren vara en lärare eller annan anställd inom annat lärosäte. Kursledaren och examinatorn kan vara samma person.
Policy
SLU:s vision, mål och strategi för att kunna attrahera, rekrytera och behålla lärarkompetens beskrivs i andra styrande dokument. Se bland annat SLU:s strategi- och inriktningsdokument.
Regler
Regler avseende anställning på SLU finns i andra styrande dokument. Se bland annat SLU:s anställningsordning.
Vem ansvarar för vad?
Det är fakultetsnämnderna (styrelsens delegationsordning) som genom planering av läraranställningar ger utbildningen förutsättningar för hög kvalitet på vetenskaplig eller konstnärlig grund samt på beprövad erfarenhet.
Kursansvarig institution ansvarar för att studenterna får tillgång till kontaktuppgifter till
- kursledare på kurssida,
- examinator på kurssida,
- prefekt på institutionens webbsida och
- institutionsstudierektor (eller motsvarande) på institutionens webbsida.
Fakultetskanslierna ansvarar för att kontaktuppgifter till programstudierektorer finns på studentwebbens programsidor.
Länkar
Anställningsordning för lärare vid SLU
Övergripande strategier och inriktningsdokument
Min anställning
Tillbaka till kapitlets början
4.2 Pedagogisk utveckling
Policy
Utbildningen ska förutom höga vetenskapliga krav även uppfylla pedagogiska kvalitetskrav. Därför lägger SLU stor vikt vid pedagogisk skicklighet vid anställning och befordran. Möjligheter till pedagogisk kompetensutveckling ska finnas eftersom det bidrar till pedagogiskt nytänkande och kursutveckling på både grundnivå och avancerad nivå.
SLU-regler
SLU:s anställningsordning reglerar vilka kompetenskrav som ställs för olika anställningar.
Vem ansvarar för vad?
Enheten för pedagogisk utveckling (EPU) inom avdelningen för lärande och digitalisering arbetar för att främja den högskolepedagogiska utvecklingen inom SLU. EPU ansvarar bland annat för den behörighetsgivande högskolepedagogiska utbildningen och erbjuder konsultation i högskolepedagogik för lärare och handledare.
Länkar
Tillbaka till kapitlets början
4.3 Excellent lärare
Viktiga begrepp
Titeln excellent lärare ger SLU en möjlighet att belöna och synliggöra skickliga och pedagogiskt medvetna lärare. Excellenta lärare förväntas att aktivt delta i ämnesområdets och universitetets kvalitetsarbete avseende utbildning och lärande.
Policy
Titeln excellent lärare ger SLU en möjlighet att belöna och synliggöra skickliga och pedagogiskt medvetna lärare. Den som är excellent lärare förväntas delta aktivt i ämnesområdets och universitetets kvalitetsarbete.
SLU-regler
Rektor beslutar om de särskilda regler och anvisningar som gäller för utnämning till excellent lärare. Behöriga att utnämnas till excellent lärare är tillsvidareanställda lärare vid SLU i de kategorier som omnämns i anställningsordning för lärare vid SLU samt forskningsledare.
För att antas som excellent lärare vid SLU behöver den sökande visa upp en bred pedagogisk skicklighet. För att erhålla titeln excellent lärare ska skicklighet ha visats mot samtliga fem kriterier eller kunskapsområden:
- Undervisningsskicklighet
- Vetenskapligt och utvecklande förhållningssätt inom pedagogik
- Samverkan med kollegor och pedagogiskt ledarskap
- Helhetsperspektiv och samverkan inom universitet och samhälle
- Kritisk förankring i ämnet
Vem ansvarar för vad?
Nämnden för antagning av excellenta lärare (Nex) hanterar utlysningar och ansökningar om titeln excellent lärare.
Instruktioner
Fullständig information med instruktion för sökande till titeln excellent lärare vid SLU, se länk nedan.
Länkar
Enheten för pedagogisk utveckling (EPU)
Excellenta lärare
Tillbaka till kapitlets början
4.4 Examinationsrätt på institutionsnivå
Viktiga begrepp
Ämne
Kurser inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå vid SLU klassificeras bland annat efter sitt ämnesmässiga innehåll. SLU:s ämnen anges i Bilaga 3a: Ämnen vid SLU inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Huvudområde
Vissa ämnen utgör huvudområden, som bland annat ligger till grund för generella examina. SLU:s huvudområden anges också i Bilaga 3b: Ämnesbeskrivningar för SLU:s huvudområden.
SLU-regler
För att en institution ska ha rätt att examinera på grundnivå inom något av SLU:s huvudområden krävs disputerade och tillsvidareanställd lärare med relevant ämneskompetens och/eller tillsvidareanställda forskare med docentkompetens inom relevant område.
För att en institution ska ha rätt att examinera på avancerad nivå inom något av SLU:s huvudområden krävs minst en professor med relevant ämneskompetens.
För att en institution ska ha rätt att examinera inom något ämne som inte utgör huvudområde krävs anställd lärare inom relevant ämnesområde.
För att en institution ska ha rätt att examinera kurser som tillhör två huvudområden eller ämnen (dubbelklassade kurser) ska institutionen ha examinationsrätt i båda huvudområdena/ämnena. I annat fall krävs en medansvarig institution med examinationsrätt i det huvudområde eller ämne som saknas vid den kursansvariga institutionen. Den medansvariga institutionen ska framgå av kursplanen.
Vid beställd utbildning från annat lärosäte gäller det lärosätets kompetenskrav för examinatorn.
Den ansvariga fakulteten kan besluta om eventuella tidsbegränsade dispenser angående examinationsrätt för en institution avseende ett ämne eller huvudområde.
Vem ansvarar för vad?
Varje fakultet ska definiera inom vilka av SLU:s huvudområden som fakultetens institutioner och eventuella enheter har rätt att examinera. Det ska även göras för ämnen som inte utgör huvudområden vid SLU.
Fakultetsnämnden bestämmer vilket organ inom fakultetens organisation som ska besluta om examinationsrätt för varje institution.
Tillbaka till kapitlets början
4.5 Examinator
Viktiga begrepp
Examinatorn är den person som betygsätter studenternas prestationer på en kurs.
Betygskriterier kopplar betygsgraderna till nivåer av uppfyllelse av kursens lärandemål, där godkänt betyg innebära en grundläggande uppfyllelse av målen i kursplanen.
Nationella regler
”Betyg ska sättas på en genomgången kurs om inte högskolan föreskriver något annat." "Betyget ska beslutas av en av högskolan särskilt utsedd lärare (examinator).” (Högskoleförordningen (1993:100) 6 kap.)
”Lantbruksuniversitetet kan utse även den som inte har anställning som lärare till examinator på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.” (Förordningen (1993:221) för SLU 5 kap.)
SLU-regler
I normalfallet ska varje kurstillfälle ha en examinator. Vem som är examinator för respektive kurstillfälle ska meddelas på kurssida senast vid kursstart.
För självständiga arbeten gäller särskilda regler, se kapitel 9. Självständigt arbete (examensarbete).
Vid beställd utbildning eller annan form av samarbete med annat lärosäte kan examinatorn vara anställd vid det andra lärosätet. Då gäller det lärosätets regler för examinatorer.
Vem ansvarar för vad?
Det är prefekten (rektors delegationsordning) på den kursansvariga institutionen som utser examinatorer. Se avsnitt 4.4 Examinationsrätt på institutionsnivå, 4.6 Kompetenskrav för examinatorer och 4.7 Byte av examinator.
Fakulteterna ska dokumentera och följa upp vem som är examinator för respektive kurstillfälle.
Kursansvarig institution ansvarar för att uppgift om vem som är examinator för en kurs finns på kurssidan senast vid kursstart.
Examinatorn
- ansvarar för att kursens innehåll och nivå följer fastställd kursplan,
- fastställer betygskriterier, se avsnitt 7.1 Tidig kursinformation,
- ansvarar för bedömning av studenternas prestationer,
- beslutar om betyg genom att slutattestera resultat i Ladok.
Andra lärare får medverka i examinationen som medrättande lärare enligt examinators instruktioner, men det är examinatorn som har det slutgiltiga ansvaret för examinationen och fattar beslut om betyg. Det kan vara olika personer som är attestanter i Ladok för olika kursmoduler i en kurs. För självständiga arbeten finns särskilda regler, se kapitel 9. Självständigt arbete (examensarbete).
Tillbaka till kapitlets början
4.6 Kompetenskrav för examinatorer
SLU-regler
Grundnivå
En examinator på grundnivå
- har minst magisterexamen inom relevant område eller yrkesexamen på avancerad nivå inom relevant område,
- är anställd vid kursansvarig eller medansvarig institution, (se avsnitt 4.4 Examinationsrätt på institutionsnivå)
- har genomgått kurs i examination och betygssättning och
- uppfyller ett av nedanstående alternativ (1a eller 1b eller 2).
Avancerad nivå
En examinator på avancerad nivå
- har minst doktorsexamen inom relevant område,
- är anställd vid kursansvarig eller medansvarig institution,
- har genomgått kurs i examination och betygssättning och
- uppfyller ett av nedanstående alternativ (1a, 1b eller 2).
Alternativ 1a
Personen har enligt SLU:s nuvarande anställningsordning läraranställning som
- professor, gästprofessor, adjungerad professor eller
- universitetslektor, biträdande universitetslektor, adjungerad universitetslektor eller
- universitetsadjunkt, adjungerad universitetsadjunkt.
Alternativ 1b
Personen har enligt SLU:s tidigare anställningsordning läraranställning som
- professor, adjungerad professor eller
- lektor, adjungerad lektor eller
- adjunkt, adjungerad adjunkt eller
- forskarassistent eller
- tim- eller gästlärare.
Alternativ 2
Personen innehar inte läraranställning, men har
- doktorsexamen och
- tillsvidareanställning som kräver doktorsexamen eller motsvarande kompetens samt
- relevant pedagogisk kompetens motsvarande kraven för anställning som universitetslektor.
Dispenser
Tidsbegränsade dispenser rörande en persons rätt att vara examinator för en kurs eller ett självständigt arbete kan beviljas av den ansvariga fakulteten.
Vem ansvarar för vad?
Fakultetsnämnden bestämmer vilket organ inom fakultetens organisation som ska besluta om dispenser för att vara examinator.
Tillbaka till kapitlets början
4.7 Byte av examinator
Nationella regler
”En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar mot det.” (Högskoleförordningen (1993:100) 6 kap.)
Begäran kan också avse byte av lärare som medverkar vid bedömningen utan att vara examinator. Särskilda skäl som talar mot studentens begäran kan till exempel vara att det saknas examinatorer eller lärare med rätt behörighet.
Vem ansvarar för vad?
Prefekten beslutar om byte av examinator eller medverkande lärare för den enskilda studenten.
Instruktioner
Studenten ska lämna skriftlig begäran om byte av examinator (eller medrättande lärare) till prefekten eller institutionsstudierektorn (eller motsvarande) vid den kursansvariga institutionen.
Tillbaka till kapitlets början
4.8 Lärares upphovsrätt
Om upphovsrätt
Med upphovsrätt menas rätten till ett verk, såsom en text, en bild eller ett datorprogram, som uppfyller kraven på originalitet och självständighet (s.k. verkshöjd). Upphovsmannens rätt uppkommer automatiskt i samma ögonblick som verket skapas. Det krävs alltså inte registrering eller liknande. Upphovsrätten innebär att upphovsmannen ensam får bestämma över sitt verk: att framställa och sprida exemplar av det.
Upphovsrätt till verk som skapas inom universitetets undervisning och forskning tillfaller upphovsmannen (med undantag för upphovsrätt till datorprogram, som tillfaller SLU). Såväl studenter som anställda vid SLU kan vara upphovsmän (det vill säga ha upphovsrätt) till litterära och konstnärliga verk.
Att återge eller ändra andras texter, tabeller, bilder och andra illustrationer kan vara ett intrång i upphovsrätten. Det gäller även om citat är markerade och källan är angiven.
SLU-regler
Lärarens material
Den lärare som tar fram undervisningsmaterial i sin anställning har upphovsrätt till det materialet, men SLU har en långtgående nyttjanderätt till det (se policy för immateriella rättigheter gällande lärarundantaget, kap 4).
Det är inte tillåtet för studenter att publicera eller sprida lärarens undervisningsmaterial utan lärarens tillstånd.
Undervisning
Ljud-/filminspelning eller fotografering av undervisning är tillåten endast om det framgår av kursplanen att det ingår eller efter överenskommelse med berörda studenter. Detta gäller alla typer av undervisning, även exkursioner, studiebesök och liknande. Det är inte tillåtet att utan lärarens tillstånd publicera eller sprida foton, film- eller ljudupptagningar via exempelvis webb eller sociala medier från någon typ av undervisning.
Studenter med funktionsnedsättning kan ha möjlighet till riktat pedagogiskt stöd, vilket kan omfatta till exempel ljud- eller filminspelning av undervisning, se 3.5 Studera med funktionsnedsättning. Det är endast avsett för eget bruk och även här krävs lärarens tillstånd.
Länkar
Policy för immateriella rättigheter
Juridiska rekommendationer vid distansundervisning
Tillbaka till kapitlets början
4.9 Personalansvarsärenden
Nationella regler
Om en anställd inte uppfyller sina skyldigheter kan det i allvarliga fall prövas i SLU:s personalansvarsnämnd. För professorer sker prövningen i statens ansvarsnämnd.
En personalansvarsnämnd ska pröva frågor om: (Myndighetsförordningen (2007:515))
- skiljande från anställning på grund av personliga förhållanden
- disciplinansvar vid tjänsteförseelse (varning eller löneavdrag)
- åtalsanmälan
- avstängning
Regler och rutiner för personalansvarsnämnden
Det finns regler och rutiner för personalansvarsnämnden. I reglerna och rutinerna framgår det bland annat hur nämnden är sammansatt, hur ett ärende initieras och hur ett sammanträde går till.
Instruktioner
Den student som har klagomål på SLU-personal ska i första hand vända sig till prefekten för den institution där personen är anställd. Se även avsnitt 3.15 Klagomålsrutiner. Studenten kan även vända sig till sin studentkår, som i viss mån kan ge stöd i dessa frågor.
Länkar
Regler och rutiner för personalansvarsnämnden, 2024-11-27 (SLU.ua.2024.1.1.1-3618)
Genvägar till övriga delar av Utbildningshandboken
Till startsidan med Chattboten för Utbildningshandboken
Till kapitel 1. Inledning
Till kapitel 2. Utbildningens ramverk
Till kapitel 3. Studenter och studentstöd
Till kapitel 5. Kvalitetsarbete
Till kapitel 6. Kursplan och kurstillfälle
Till kapitel 7. Inför och vid kursstart
Till kapitel 8. Examination (prov) och obligatoriska moment
Till kapitel 9. Självständigt arbete (examensarbete)
Till kapitel 10. Fusk och disciplinära åtgärder
Till kapitel 11. Programutbudet
Till kapitel 12. Utbildningsplan och programtillfälle
Till kapitel 13. Programstudierna
Till kapitel 14. Tillgodoräknande
Till kapitel 15. Extern samverkan i utbildningen
Till kapitel 16. Utbildning för hållbar utveckling
Till Bilageförteckning